Çalışma üniversite öğrencilerinin Iğdır’a uyum süreçlerinin araştırılmasını amaçlamaktadır. Adaptasyon süreçlerini etkileyen olumlu ve olumsuz hususların neler olduğunun bilinmesi, öğrencilerin başarıları ve adapte süreçleri için önem arz etmektedir. Bu nedenle öğrencilerin yerli toplum tarafından kabul süreçleri, dayanışma, aidiyet, kimlik oluşturma ve sosyal kabul durumlarının araştırılması planlanmıştır. Katılımcıların kaynak bölgeden hedef bölgeye (Iğdır) göç ile birlikte ayrımcılık, sosyal dışlanma, sosyal mesafe düzeyleri ve sosyal temas düzeylerinin bilinmesi, öğrencilere yönelik yapılacak çözüm önerilerinde önem arz etmektedir. Çünkü öğrencilerin sosyal sermayelerinin güçlenmesi ve kimlik oluşturmalarının sağlıklı bir şekilde gerçekleşmesi, hedef bölgedeki toplumla adapte olmalarına bağlıdır. Bu nedenle katılım soru formunda özetle Iğdır’a adapte olup olmadıkları, geldikleri bölge ile olan farkları, adapte süreçlerini etkileyen olumlu ve olumsuz faktörlerin neler olduğu hakkında açık uçlu sorular yöneltilerek irdelenmiştir. Araştırmada Iğdır meslek yüksekokulu öğrencilerinden 15 katılımcı ile sessiz bir ortamda ses kaydı alınarak nitel görüşme yapılmıştır. Çalışmada öğrencilerin adapte süreçlerinde en büyük etkenin kendi aralarında (yurtta, okulda) sergilemiş oldukları bütünleşme ile gerçekleştiği sonucuna varılmıştır.
The study aims to investigate the adaptation processes of university students to Iğdır. Knowing the positive and negative aspects that affect adaptation processes is important for students' success and adaptation processes. For this reason, it was planned to investigate the acceptance processes of the students by the local society, their solidarity, belonging, identity formation and social acceptance situations. Knowing the discrimination, social exclusion, social distance and social contact levels of the participants along with their migration from the source region to the target region (Iğdır) is important in the solution suggestions to be made for the students. Because the strengthening of students' social capital and the healthy formation of their identity depend on their adaptation to the society in the target region. For this reason, the participation questionnaire was examined by asking open-ended questions about whether they adapted to Iğdır, the differences with the region they came from, and the positive and negative factors that affected their adaptation process. In the study, a qualitative interview was conducted with 15 participants from Iğdır vocational school by recording in a quiet environment. In the study, it was concluded that the biggest factor in the adaptation process of the students was the integration they displayed among themselves (in the dormitory, at school).
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Sociology of Migration, Ethnicity and Multiculturalism |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 14, 2025 |
Acceptance Date | June 28, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |