Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Göç İle Birlikte Adaptasyon Süreci Üzerine Bir Araştırma: Iğdır Üniversitesi Örneği

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 114 - 139, 30.06.2025
https://doi.org/10.70045/mejrs.1675631

Abstract

Çalışma üniversite öğrencilerinin Iğdır’a uyum süreçlerinin araştırılmasını amaçlamaktadır. Adaptasyon süreçlerini etkileyen olumlu ve olumsuz hususların neler olduğunun bilinmesi, öğrencilerin başarıları ve adapte süreçleri için önem arz etmektedir. Bu nedenle öğrencilerin yerli toplum tarafından kabul süreçleri, dayanışma, aidiyet, kimlik oluşturma ve sosyal kabul durumlarının araştırılması planlanmıştır. Katılımcıların kaynak bölgeden hedef bölgeye (Iğdır) göç ile birlikte ayrımcılık, sosyal dışlanma, sosyal mesafe düzeyleri ve sosyal temas düzeylerinin bilinmesi, öğrencilere yönelik yapılacak çözüm önerilerinde önem arz etmektedir. Çünkü öğrencilerin sosyal sermayelerinin güçlenmesi ve kimlik oluşturmalarının sağlıklı bir şekilde gerçekleşmesi, hedef bölgedeki toplumla adapte olmalarına bağlıdır. Bu nedenle katılım soru formunda özetle Iğdır’a adapte olup olmadıkları, geldikleri bölge ile olan farkları, adapte süreçlerini etkileyen olumlu ve olumsuz faktörlerin neler olduğu hakkında açık uçlu sorular yöneltilerek irdelenmiştir. Araştırmada Iğdır meslek yüksekokulu öğrencilerinden 15 katılımcı ile sessiz bir ortamda ses kaydı alınarak nitel görüşme yapılmıştır. Çalışmada öğrencilerin adapte süreçlerinde en büyük etkenin kendi aralarında (yurtta, okulda) sergilemiş oldukları bütünleşme ile gerçekleştiği sonucuna varılmıştır.

References

  • Akıncı, B., Nergiz, A., Gedik, E., (2015). Uyum Süreci Üzerine Bir Değerlendirme: Göç ve Toplumsal Kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 80.
  • Aksoy, E., Dülger, S., Köksal, A. (2018). Bilimsel Araştırmalarda Evren, Örneklem, Varsayım ve Değişken. Ö. Güngör (Ed.), Bilimsel Araştırma Süreçleri-Yöntem, Teknik ve Etiğe Giriş El Kitabı (s.137-167). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Akyıldırım, E., (2025). Iğdır Üniversitesi Öğrencilerin Aile Bağlarının Araştırılması: Iğdır Üniversitesi Örneği. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi, 8(4), 358-367.
  • AKSOY, Z. (2012). Uluslararası Göç ve Kültürlerarası İletişim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(20), 292-303.
  • Akyıldız, İ.E., Ertürk, E., (2021). Lee Kuramı Perspektifinden Kırdan Kente Göçün Mekaniği: Bursa Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30 (2), 14.
  • Arslantürk, Z. (2016). Uygulamalı sosyal araştırma metot ve teknikler SPSS (4. Basım). İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Avcı, M. (2006). Ergenlikte Toplumsal Uyum Sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 39-63.
  • Balcı, M. E. (2022). Zorunlu Göç: Kimlik, Aidiyet ve Uyum Çerçevesinde Bir Değerlendirme. Tezkire Dergisi, 110-116.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological bulletin, 117(3), 497.
  • Berg, B. L., Lune, H., (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Çev. Aydın H., Konya: Eğitim Yayınevi, 71-72.
  • Berry, J. W. (2006). Contexts of acculturation. In D. L. Sam & J. W. Berry (Eds.), The Cambridge handbook of acculturation psychology (pp.97-112). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Bourdieu, Pierre Et Al. (1990). Photography: A Middle-Brow Art, Stanford :Stanford University Press Bourdieu.
  • Connelly, L. M. (2016). Trustworthiness in qualitative research. Medsurg nursing, 25 (6), 435.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çağlayan, S. (2006). Göç Kuramları, Göç ve Göçmen İlişkisi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ILKE), S.17, 67-91.
  • Demirhan, Y., & Aslan, S., (2016). Türkiye’nin Sınır Ötesi Göç Politikaları ve Yönetimi. Bilgi ve Toplum, 5 (9), 24.
  • Durkheim, E, (1986). İntihar, (çev. Özer Ozankaya), Cem Yayınları, 235-245.
  • Eliot, T. S., (1981). Kültür Üzerine Düşünceler, (çev. Sevim Kantarcıoğlu), Kültür Bakanlığı Yayınları, 31.
  • Gallagher, S. (2022). What is phenomenology? In Phenomenology (pp. 1-10). Cham: Springer International Publishing.
  • Goffman E., (2014). Damga: Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar, Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • GTS, 2025. (https://www.goc.gov.tr/Kurumlar/Goc.Gov.Tr/Files/Goc_Terimleri_Sozlugu(1).Pdf), Erişim Tarihi. 13.04.2025.
  • Günay, Ü. (2006). Kuramsal yaklaşım ve Türk sosyolojisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 509-542.
  • Güneş, M., Akyıldız, A., Keklik, M., (2017). Osmanlı Belgelerinde Iğdır. Matsis Matbaa, 19-68.
  • Gürbüz, S., Şahin, F., (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Holloway, I., Wheeler, S., (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Science Ltd.
  • Kaplan, M., Yardımcıoğlu, M., (2020). Alan, Habitus ve Sermaye Kavramlarıyla Pierre Bourdieu. Habitus Toplumbilim Dergisi, Sayı (1).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (23. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research: introducing focus groups. Bmj, 311(7000), 299-302.
  • Konuk, T. (2022). Uluslararası Göçün Temel Makro Ekonomik Göstergeler Üzerine Etkisi: Göç Alan Ülkelere Dayalı Panel Veri Analizi. Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş, 13.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: The assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45 (3), 214-222.
  • Kvale, S. (1996). InterViews: an introduction to qualitive research interviewing. Sage.
  • Lamont, M., Swidler, A., (2014). Methodological pluralism and the possibilities and limits of interviewing. Qualitative sociology, 37, 153-171.
  • Online Etymology Dicitoanary: (https://www.etymonline.com/word/integrate) adresinden alınmıştır. Erişim Tarihi (03.12.2024).
  • Özcan, D. E. (2017). Çağdaş Göç Teorileri Üzerine Bir Değerlendirme. İş ve Hayat Dergisi Ekonomi Hukuk Ve Sosyal Politika, 4, 193.
  • Özçürümez, G. (2013). Damgalayan ve Damgalanan Psikiatri, TPD 17. Yıllık Toplantı ve Klinik Eğitim Sempozyumu, Antalya.
  • Recepoğlu, M., Değer, M. K., (2021). Türkiye’nin Az Gelişmiş İllerinde İç Göçün Belirleyicileri: Panel Çekim Modelinden Bulgular (2008-2013). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 59-61.
  • Saggar, S., Somerville, W., Ford, R. ve Sobolewska, M. (2012). The impacts of migration on social cohesion and integration: Final Report Migration Advisory Committee, 18.
  • Slattery, M. (2014). Sosyolojide Temel Fikirler, (çev. Ümit Tatlıcan), Sentez Yayıncılık.
  • Sözer, M. A. (2019). Göç, Toplumsal Uyum, Aidiyet, Journal of Bayburt Education Faculty, 14(28), 418-431.
  • Tatlıcan, Ü, Çeğin, G. (2007). “Bourdieu Ve Giddens: Habitus Veya Yapının İkiliği”, İçinde: Güney Çeğin, Emrah Göker, Alim Arlı, Ümit Tatlıcan (Der.) Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi. İstanbul: İletişim Yayınları
  • TDK, 2023. Türkiye Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr/ . Erişim Tarihi (26.12.2023).
  • Turhanoğlu, A., Suğur, N., Gönç Şavran, T., Çetin, O. (2012). Sosyolojide Araştırma Yöntem ve Teknikler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Turner, Bryan S., (2006). Vunerability and Human Rights. Pensilvania: The Pennsylvania State University Press, s.28.
  • Türkdoğan, O. (1977). Türkiye’de Köy Sosyolojisinin Temel Sorunları, Dedekorkut Yayınları, İstanbul, 75.
  • Türkkan, B., (2019). Uluslararası Göç Olgusu: Suriyeli Göçmenlerin Türkiye’deki Ekonomik ve Sosyal Yapı Üzerine Etkileri. (Yayınlanmış Yüksek Lisans), Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi 36-37.
  • Van Manen, M. (2017). But is it phenomenology? Qualitative health research, 27(6), 775-779.
  • Wallace, R., Wolf, A., (2012). Çağdaş sosyoloji kuramları-klasik geleneğin genişletilmesi (M. R. Ayas ve L. Elburuz, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Yalçın, C. (2004). Göç Sosyolojisi, Anı Yayıncılık, 13-50.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H., (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H., (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2019). İstanbul – Bayrampaşa’da Yaşayan Balkan Göçmenlerinin Sosyal Uyumu ve Kente Katılımlarının İncelenmesi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi.

A Study on the Adaptation Process of Students with Migration: The Case of Iğdır University

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 114 - 139, 30.06.2025
https://doi.org/10.70045/mejrs.1675631

Abstract

The study aims to investigate the adaptation processes of university students to Iğdır. Knowing the positive and negative aspects that affect adaptation processes is important for students' success and adaptation processes. For this reason, it was planned to investigate the acceptance processes of the students by the local society, their solidarity, belonging, identity formation and social acceptance situations. Knowing the discrimination, social exclusion, social distance and social contact levels of the participants along with their migration from the source region to the target region (Iğdır) is important in the solution suggestions to be made for the students. Because the strengthening of students' social capital and the healthy formation of their identity depend on their adaptation to the society in the target region. For this reason, the participation questionnaire was examined by asking open-ended questions about whether they adapted to Iğdır, the differences with the region they came from, and the positive and negative factors that affected their adaptation process. In the study, a qualitative interview was conducted with 15 participants from Iğdır vocational school by recording in a quiet environment. In the study, it was concluded that the biggest factor in the adaptation process of the students was the integration they displayed among themselves (in the dormitory, at school).

References

  • Akıncı, B., Nergiz, A., Gedik, E., (2015). Uyum Süreci Üzerine Bir Değerlendirme: Göç ve Toplumsal Kabul. Göç Araştırmaları Dergisi, 1(2), 80.
  • Aksoy, E., Dülger, S., Köksal, A. (2018). Bilimsel Araştırmalarda Evren, Örneklem, Varsayım ve Değişken. Ö. Güngör (Ed.), Bilimsel Araştırma Süreçleri-Yöntem, Teknik ve Etiğe Giriş El Kitabı (s.137-167). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Akyıldırım, E., (2025). Iğdır Üniversitesi Öğrencilerin Aile Bağlarının Araştırılması: Iğdır Üniversitesi Örneği. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi, 8(4), 358-367.
  • AKSOY, Z. (2012). Uluslararası Göç ve Kültürlerarası İletişim. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(20), 292-303.
  • Akyıldız, İ.E., Ertürk, E., (2021). Lee Kuramı Perspektifinden Kırdan Kente Göçün Mekaniği: Bursa Örneği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30 (2), 14.
  • Arslantürk, Z. (2016). Uygulamalı sosyal araştırma metot ve teknikler SPSS (4. Basım). İstanbul: Çamlıca Yayınları.
  • Avcı, M. (2006). Ergenlikte Toplumsal Uyum Sorunları. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 39-63.
  • Balcı, M. E. (2022). Zorunlu Göç: Kimlik, Aidiyet ve Uyum Çerçevesinde Bir Değerlendirme. Tezkire Dergisi, 110-116.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological bulletin, 117(3), 497.
  • Berg, B. L., Lune, H., (2015). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Çev. Aydın H., Konya: Eğitim Yayınevi, 71-72.
  • Berry, J. W. (2006). Contexts of acculturation. In D. L. Sam & J. W. Berry (Eds.), The Cambridge handbook of acculturation psychology (pp.97-112). Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Bourdieu, Pierre Et Al. (1990). Photography: A Middle-Brow Art, Stanford :Stanford University Press Bourdieu.
  • Connelly, L. M. (2016). Trustworthiness in qualitative research. Medsurg nursing, 25 (6), 435.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
  • Çağlayan, S. (2006). Göç Kuramları, Göç ve Göçmen İlişkisi. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (ILKE), S.17, 67-91.
  • Demirhan, Y., & Aslan, S., (2016). Türkiye’nin Sınır Ötesi Göç Politikaları ve Yönetimi. Bilgi ve Toplum, 5 (9), 24.
  • Durkheim, E, (1986). İntihar, (çev. Özer Ozankaya), Cem Yayınları, 235-245.
  • Eliot, T. S., (1981). Kültür Üzerine Düşünceler, (çev. Sevim Kantarcıoğlu), Kültür Bakanlığı Yayınları, 31.
  • Gallagher, S. (2022). What is phenomenology? In Phenomenology (pp. 1-10). Cham: Springer International Publishing.
  • Goffman E., (2014). Damga: Örselenmiş Kimliğin İdare Edilişi Üzerine Notlar, Ankara: Heretik Yayıncılık.
  • GTS, 2025. (https://www.goc.gov.tr/Kurumlar/Goc.Gov.Tr/Files/Goc_Terimleri_Sozlugu(1).Pdf), Erişim Tarihi. 13.04.2025.
  • Günay, Ü. (2006). Kuramsal yaklaşım ve Türk sosyolojisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 509-542.
  • Güneş, M., Akyıldız, A., Keklik, M., (2017). Osmanlı Belgelerinde Iğdır. Matsis Matbaa, 19-68.
  • Gürbüz, S., Şahin, F., (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları.
  • Holloway, I., Wheeler, S., (1996). Qualitative research for nurses. Oxford: Blackwell Science Ltd.
  • Kaplan, M., Yardımcıoğlu, M., (2020). Alan, Habitus ve Sermaye Kavramlarıyla Pierre Bourdieu. Habitus Toplumbilim Dergisi, Sayı (1).
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi, (23. Basım). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kitzinger, J. (1995). Qualitative research: introducing focus groups. Bmj, 311(7000), 299-302.
  • Konuk, T. (2022). Uluslararası Göçün Temel Makro Ekonomik Göstergeler Üzerine Etkisi: Göç Alan Ülkelere Dayalı Panel Veri Analizi. Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kahramanmaraş, 13.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: The assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45 (3), 214-222.
  • Kvale, S. (1996). InterViews: an introduction to qualitive research interviewing. Sage.
  • Lamont, M., Swidler, A., (2014). Methodological pluralism and the possibilities and limits of interviewing. Qualitative sociology, 37, 153-171.
  • Online Etymology Dicitoanary: (https://www.etymonline.com/word/integrate) adresinden alınmıştır. Erişim Tarihi (03.12.2024).
  • Özcan, D. E. (2017). Çağdaş Göç Teorileri Üzerine Bir Değerlendirme. İş ve Hayat Dergisi Ekonomi Hukuk Ve Sosyal Politika, 4, 193.
  • Özçürümez, G. (2013). Damgalayan ve Damgalanan Psikiatri, TPD 17. Yıllık Toplantı ve Klinik Eğitim Sempozyumu, Antalya.
  • Recepoğlu, M., Değer, M. K., (2021). Türkiye’nin Az Gelişmiş İllerinde İç Göçün Belirleyicileri: Panel Çekim Modelinden Bulgular (2008-2013). Karadeniz Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 59-61.
  • Saggar, S., Somerville, W., Ford, R. ve Sobolewska, M. (2012). The impacts of migration on social cohesion and integration: Final Report Migration Advisory Committee, 18.
  • Slattery, M. (2014). Sosyolojide Temel Fikirler, (çev. Ümit Tatlıcan), Sentez Yayıncılık.
  • Sözer, M. A. (2019). Göç, Toplumsal Uyum, Aidiyet, Journal of Bayburt Education Faculty, 14(28), 418-431.
  • Tatlıcan, Ü, Çeğin, G. (2007). “Bourdieu Ve Giddens: Habitus Veya Yapının İkiliği”, İçinde: Güney Çeğin, Emrah Göker, Alim Arlı, Ümit Tatlıcan (Der.) Ocak ve Zanaat: Pierre Bourdieu Derlemesi. İstanbul: İletişim Yayınları
  • TDK, 2023. Türkiye Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr/ . Erişim Tarihi (26.12.2023).
  • Turhanoğlu, A., Suğur, N., Gönç Şavran, T., Çetin, O. (2012). Sosyolojide Araştırma Yöntem ve Teknikler. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Turner, Bryan S., (2006). Vunerability and Human Rights. Pensilvania: The Pennsylvania State University Press, s.28.
  • Türkdoğan, O. (1977). Türkiye’de Köy Sosyolojisinin Temel Sorunları, Dedekorkut Yayınları, İstanbul, 75.
  • Türkkan, B., (2019). Uluslararası Göç Olgusu: Suriyeli Göçmenlerin Türkiye’deki Ekonomik ve Sosyal Yapı Üzerine Etkileri. (Yayınlanmış Yüksek Lisans), Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi 36-37.
  • Van Manen, M. (2017). But is it phenomenology? Qualitative health research, 27(6), 775-779.
  • Wallace, R., Wolf, A., (2012). Çağdaş sosyoloji kuramları-klasik geleneğin genişletilmesi (M. R. Ayas ve L. Elburuz, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Yalçın, C. (2004). Göç Sosyolojisi, Anı Yayıncılık, 13-50.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H., (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H., (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, S. (2019). İstanbul – Bayrampaşa’da Yaşayan Balkan Göçmenlerinin Sosyal Uyumu ve Kente Katılımlarının İncelenmesi. (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi.
There are 52 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Sociology of Migration, Ethnicity and Multiculturalism
Journal Section Research Article
Authors

Erol Akyıldırım 0000-0003-2333-6044

Musa Yılmaz 0000-0002-9929-7814

Publication Date June 30, 2025
Submission Date April 14, 2025
Acceptance Date June 28, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Akyıldırım, E., & Yılmaz, M. (2025). Öğrencilerin Göç İle Birlikte Adaptasyon Süreci Üzerine Bir Araştırma: Iğdır Üniversitesi Örneği. Middle East Journal of Refugee Studies, 10(1), 114-139. https://doi.org/10.70045/mejrs.1675631