Research Article
BibTex RIS Cite

QUALITATIVE DATA ANALYSIS WITH MAXQDA ON TWITTER USAGE OF POLITICAL PARTY LEADERS REPRESENTED IN TURKISH PARLIAMENT

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 157 - 175, 17.07.2024
https://doi.org/10.54707/meric.1483159

Abstract

New media platforms are now used as important communication tools in many places apart from their individual purposes. These platforms, which are used for many economic, political and cultural purposes, are used to influence the masses as a means of power. This situation is mostly evaluated by politicians themselves for political purposes. It is observed that all over the world, especially political leaders use their social media accounts very actively in the context of political communication. For this reason, this study examines the Twitter accounts of politicians who are active in politics in Türkiye. The study consists of the analysis of the Twitter accounts of political party leaders who have seats in the Turkish Parliament during the 27th Legislative Period, and only the accounts of the leaders of these political parties are examined. In the study, user accounts on Twitter, a social media platform microblogging application, between 13-20 February 2023 are analyzed with Maxqda qualitative data analysis program.

References

  • Aktaş, H. (2004). Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak İnternet, Konya: Tablet Yayınları.
  • Aziz, A. (2007). Siyasal İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bal, E. ve Delal, Ö. (2019). Siyasal Bilgilenmede Twitter Kullanımı Üzerine Panoramik Bir Değerlendirme, SocialSciences (NWSAENS), 14(3).
  • Bayraktutan, G.,Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G. veAydermir, A.T. (2014). Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya ve Türkiye’de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanımı, Bilig, (68), 59-96.
  • Bennett, W.L. (2003). “Communicatingglobalactivism: strengthsandvulnerabilities of networkedpolitics”. Information, CommunicationandSociety 6(2), 143–68.
  • Bimber, B. (2001). “Information andPoliticalEngagementinAmerica: theSearchforEffects of Information Technology at theIndividual Level”, PoliticalResarchQuartery. 54, 53-67.
  • Bostancı, M. (2014). Siyasal İletişim 2.0. Erciyes İletişim Dergisi, 3 (3), DOI: 10.17680/aka demia.v3i3.5000006569
  • Bozkanat, E. (2022). Instagram resmi blogu ne söylüyor?:Maxqda ile içerik analizi. Yeni Medya, (13), s. 55-73, 10.55609/yenimedya.1153287
  • Bruns A. veBurgess J. (2011). “Ausvotes: How twittercoveredthe 2010 Australian federal election”. Communication, Politics, Culture 44(2): 37-56.
  • Bjola, C., ve Jiang, L. (2015). Social Media andPublicDiplomacy: A Comporative Analysis of theDigitalDiplomaticStrategies of the EU, US and Japan in China, Routledge, London.
  • Castells, M. (2016). İletişim Gücü, Çeviren: Ebru Kılıç, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Co,an, B. (2022). Twitter kullanıcılarının gündem belirleme aracı olarak sosyal politikadaki gizli rolü: Yemeksepeti ve migros örneği. İstanbul İktisat Dergisi - IstanbulJournal of Economics, 72(2), s. 975-999. 10.26650/ISTJECON2022-1089767
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri:Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni.Çev: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çakır, H. veTufan, S. (2016). Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya: Türkiye’de Siyasi Liderlerin Instagram Kullanım Pratikleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30 (41), 7-28.
  • Çağlar, N. veKöklü, P. H. (2017). Yeni Medyanın Siyasal İletişim Aracı Olarak Kullanımı: Siyasal Partilerin Resmi Web Sitelerine Yönelik Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (1), 148-173. DOI: 10.19145/gumuscomm.277833
  • Dahlgren, P. (2005). “The Internet, PublicSpheres, andPoliticalCommunication: DispersionandDeliberation”, PoliticalCommunication, 22, 147-162.
  • Davis, R. vd. (2009). “The internet in U.S. electioncampaigns”. RoutledgeHandbook of Internet Politics. Eds. Andrew Chadwick& Philip N. Howard. NY: Routledge.
  • Dilber, F. (2018). Siyasette Sosyal Medyanın Rolü: AKP, CHP VE MHP’nin Sosyal Medyanın Kullanım Düzeylerinin Karşılaştırılması, Middle Black SeaJournalof Communication, 3(2).
  • Erkan, G. veAyhan, A. (2018). Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org.Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı, 202-223. DOI:10.31123/akil.458933
  • Eraslan, M. C. veKüçük Durur, E. (2018). Siyasal İletişim ve Medya Bağlamında Siyasal Reklam Aracı Olarak Propaganda. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (2), 193-204. DOI:10.31463/aicusbed.445100
  • Ifukor, P. (2010). “‘Elections’ or ‘Selections’? BloggingandTwitteringtheNigerian 2007 General Elections”. Bulletin of Science, Technology&Society 30 (6), 398-414.
  • Kluver, A.R. vd. (2007). The Internet andNationalElections: A ComparativeStudy of Web Campaigning. New York: Routledge.
  • MAXQDA. (2022, 1 Ocak). https://www.maxqda.com/new-maxqda-2022
  • Miscicka, M. (2011). “2010 Polonya Seçim Kampanyası’nda Sosyal Medyanın Kullanımı”, (Editör) Y. Devran, Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı içinde, İstanbul: Başlık Yayınları, 121-129.
  • Resnick, D. (1998). “Politics on the Internet: TheNormalization of Cyberspace”. ThePolitics of Cyberspace. Eds. ChrisToulouse&Timothy W. Luke. New York &London: Routledge.
  • Silsüpür, Ö. (2016). “Siyasal İletişim Aracı Olarak Twitter’ın Kullanımı: 07 Haziran 2015 Genel Seçimi Üzerine Bir Çalışma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2), 725-747.
  • Ward, Stephendand R. Gibson (2009). “Europeanpoliticalorganizationsandthe internet: Mobilization, participation, andchange”. RoutledgeHandbook of Internet Politics. Eds. Andrew Chadwick& Philip N. Howard. NY: Routledge.
  • WIKIPEDIA. (2023, 13 Şubat). https://tr.wikipedia.org/wiki/TBMM_27._d%C3%B6nem_milletveki lleri_listesi
  • Yılmaz, S. veKaya, S. (2022). Parasosyal Etkileşimin Twitter Yorumları Aracılığıyla İncelenmesi: BTS ve Türk ARMY Toplulukları Örneği, Middle Black SeaJournal of CommunicationStudies 7(2), 115-140.
  • Yin, Robert K. (2009). Case studyresearch: Design andmethod (4th ed.). ThousandOaks, CA: Sage.

TBMM’DE TEMSİL EDİLEN SİYASİ PARTİ LİDERLERİNİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE MAXQDA İLE NİTEL VERİ ANALİZİ

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 157 - 175, 17.07.2024
https://doi.org/10.54707/meric.1483159

Abstract

Yeni medya platformları bireysel amaçlarının dışında da artık birçok mecrada önemli iletişim araçları olarak kullanılmaktadır. Ekonomik, siyasi, kültürel birçok amaç için kullanılan bu platformlar bir güç aracı olarak kitleleri etkilemek içinde kullanılmaktadır. Bu durum daha çok siyasi amaçlar doğrultusunda bizzat siyasiler tarafından değerlendirilmektedir. Dünyanın her yerinde özellikle siyasi liderlerin sosyal medya hesaplarını siyasal iletişim bağlamında oldukça aktif kullandıkları görülmektedir. Bu nedenle bu çalışma Türkiye’de aktif siyaset yapan siyasilerin Twitter hesaplarını incelemektedir. Çalışma 27. Yasama döneminde TBMM’de sandalyesi bulunan siyasi parti liderlerinin Twitter hesaplarının analizinden ibarettir ve kapsam olarak sadece bu siyasi partilerin liderlerinin hesapları incelenmektedir. Çalışmada 13-20 Şubat 2023 tarihleri arasında sosyal medya platformu olan mikroblog uygulaması Twitter’da bulunan kullanıcı hesapları Maxqda nitel veri analizi programı ile analiz edilmektedir.

References

  • Aktaş, H. (2004). Bir Siyasal İletişim Aracı Olarak İnternet, Konya: Tablet Yayınları.
  • Aziz, A. (2007). Siyasal İletişim, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bal, E. ve Delal, Ö. (2019). Siyasal Bilgilenmede Twitter Kullanımı Üzerine Panoramik Bir Değerlendirme, SocialSciences (NWSAENS), 14(3).
  • Bayraktutan, G.,Binark, M., Çomu, T., Doğu, B., İslamoğlu, G. veAydermir, A.T. (2014). Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya ve Türkiye’de 2011 Genel Seçimlerinde Twitter Kullanımı, Bilig, (68), 59-96.
  • Bennett, W.L. (2003). “Communicatingglobalactivism: strengthsandvulnerabilities of networkedpolitics”. Information, CommunicationandSociety 6(2), 143–68.
  • Bimber, B. (2001). “Information andPoliticalEngagementinAmerica: theSearchforEffects of Information Technology at theIndividual Level”, PoliticalResarchQuartery. 54, 53-67.
  • Bostancı, M. (2014). Siyasal İletişim 2.0. Erciyes İletişim Dergisi, 3 (3), DOI: 10.17680/aka demia.v3i3.5000006569
  • Bozkanat, E. (2022). Instagram resmi blogu ne söylüyor?:Maxqda ile içerik analizi. Yeni Medya, (13), s. 55-73, 10.55609/yenimedya.1153287
  • Bruns A. veBurgess J. (2011). “Ausvotes: How twittercoveredthe 2010 Australian federal election”. Communication, Politics, Culture 44(2): 37-56.
  • Bjola, C., ve Jiang, L. (2015). Social Media andPublicDiplomacy: A Comporative Analysis of theDigitalDiplomaticStrategies of the EU, US and Japan in China, Routledge, London.
  • Castells, M. (2016). İletişim Gücü, Çeviren: Ebru Kılıç, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Co,an, B. (2022). Twitter kullanıcılarının gündem belirleme aracı olarak sosyal politikadaki gizli rolü: Yemeksepeti ve migros örneği. İstanbul İktisat Dergisi - IstanbulJournal of Economics, 72(2), s. 975-999. 10.26650/ISTJECON2022-1089767
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri:Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni.Çev: Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çakır, H. veTufan, S. (2016). Siyasal İletişim Sürecinde Sosyal Medya: Türkiye’de Siyasi Liderlerin Instagram Kullanım Pratikleri Üzerine Bir İnceleme. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30 (41), 7-28.
  • Çağlar, N. veKöklü, P. H. (2017). Yeni Medyanın Siyasal İletişim Aracı Olarak Kullanımı: Siyasal Partilerin Resmi Web Sitelerine Yönelik Bir Araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5 (1), 148-173. DOI: 10.19145/gumuscomm.277833
  • Dahlgren, P. (2005). “The Internet, PublicSpheres, andPoliticalCommunication: DispersionandDeliberation”, PoliticalCommunication, 22, 147-162.
  • Davis, R. vd. (2009). “The internet in U.S. electioncampaigns”. RoutledgeHandbook of Internet Politics. Eds. Andrew Chadwick& Philip N. Howard. NY: Routledge.
  • Dilber, F. (2018). Siyasette Sosyal Medyanın Rolü: AKP, CHP VE MHP’nin Sosyal Medyanın Kullanım Düzeylerinin Karşılaştırılması, Middle Black SeaJournalof Communication, 3(2).
  • Erkan, G. veAyhan, A. (2018). Siyasal İletişimde Dezenformasyon ve Sosyal Medya: Bir Doğrulama Platformu Olarak Teyit.Org.Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi Özel Sayısı, 202-223. DOI:10.31123/akil.458933
  • Eraslan, M. C. veKüçük Durur, E. (2018). Siyasal İletişim ve Medya Bağlamında Siyasal Reklam Aracı Olarak Propaganda. Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (2), 193-204. DOI:10.31463/aicusbed.445100
  • Ifukor, P. (2010). “‘Elections’ or ‘Selections’? BloggingandTwitteringtheNigerian 2007 General Elections”. Bulletin of Science, Technology&Society 30 (6), 398-414.
  • Kluver, A.R. vd. (2007). The Internet andNationalElections: A ComparativeStudy of Web Campaigning. New York: Routledge.
  • MAXQDA. (2022, 1 Ocak). https://www.maxqda.com/new-maxqda-2022
  • Miscicka, M. (2011). “2010 Polonya Seçim Kampanyası’nda Sosyal Medyanın Kullanımı”, (Editör) Y. Devran, Seçim Kampanyalarında Geleneksel Medya, İnternet ve Sosyal Medyanın Kullanımı içinde, İstanbul: Başlık Yayınları, 121-129.
  • Resnick, D. (1998). “Politics on the Internet: TheNormalization of Cyberspace”. ThePolitics of Cyberspace. Eds. ChrisToulouse&Timothy W. Luke. New York &London: Routledge.
  • Silsüpür, Ö. (2016). “Siyasal İletişim Aracı Olarak Twitter’ın Kullanımı: 07 Haziran 2015 Genel Seçimi Üzerine Bir Çalışma”, Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 4(2), 725-747.
  • Ward, Stephendand R. Gibson (2009). “Europeanpoliticalorganizationsandthe internet: Mobilization, participation, andchange”. RoutledgeHandbook of Internet Politics. Eds. Andrew Chadwick& Philip N. Howard. NY: Routledge.
  • WIKIPEDIA. (2023, 13 Şubat). https://tr.wikipedia.org/wiki/TBMM_27._d%C3%B6nem_milletveki lleri_listesi
  • Yılmaz, S. veKaya, S. (2022). Parasosyal Etkileşimin Twitter Yorumları Aracılığıyla İncelenmesi: BTS ve Türk ARMY Toplulukları Örneği, Middle Black SeaJournal of CommunicationStudies 7(2), 115-140.
  • Yin, Robert K. (2009). Case studyresearch: Design andmethod (4th ed.). ThousandOaks, CA: Sage.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Journalism, Communication and Media Studies (Other)
Journal Section Araştırma Makalesi
Authors

Ramazan Çelik 0000-0002-6957-5297

Publication Date July 17, 2024
Submission Date May 13, 2024
Acceptance Date July 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Çelik, R. (2024). TBMM’DE TEMSİL EDİLEN SİYASİ PARTİ LİDERLERİNİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE MAXQDA İLE NİTEL VERİ ANALİZİ. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 8(2), 157-175. https://doi.org/10.54707/meric.1483159
AMA Çelik R. TBMM’DE TEMSİL EDİLEN SİYASİ PARTİ LİDERLERİNİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE MAXQDA İLE NİTEL VERİ ANALİZİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. July 2024;8(2):157-175. doi:10.54707/meric.1483159
Chicago Çelik, Ramazan. “TBMM’DE TEMSİL EDİLEN SİYASİ PARTİ LİDERLERİNİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE MAXQDA İLE NİTEL VERİ ANALİZİ”. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 8, no. 2 (July 2024): 157-75. https://doi.org/10.54707/meric.1483159.
EndNote Çelik R (July 1, 2024) TBMM’DE TEMSİL EDİLEN SİYASİ PARTİ LİDERLERİNİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE MAXQDA İLE NİTEL VERİ ANALİZİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 8 2 157–175.
IEEE R. Çelik, “TBMM’DE TEMSİL EDİLEN SİYASİ PARTİ LİDERLERİNİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE MAXQDA İLE NİTEL VERİ ANALİZİ”, Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, vol. 8, no. 2, pp. 157–175, 2024, doi: 10.54707/meric.1483159.
ISNAD Çelik, Ramazan. “TBMM’DE TEMSİL EDİLEN SİYASİ PARTİ LİDERLERİNİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE MAXQDA İLE NİTEL VERİ ANALİZİ”. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi 8/2 (July 2024), 157-175. https://doi.org/10.54707/meric.1483159.
JAMA Çelik R. TBMM’DE TEMSİL EDİLEN SİYASİ PARTİ LİDERLERİNİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE MAXQDA İLE NİTEL VERİ ANALİZİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2024;8:157–175.
MLA Çelik, Ramazan. “TBMM’DE TEMSİL EDİLEN SİYASİ PARTİ LİDERLERİNİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE MAXQDA İLE NİTEL VERİ ANALİZİ”. Meriç Uluslararası Sosyal Ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, vol. 8, no. 2, 2024, pp. 157-75, doi:10.54707/meric.1483159.
Vancouver Çelik R. TBMM’DE TEMSİL EDİLEN SİYASİ PARTİ LİDERLERİNİN TWITTER KULLANIMI ÜZERİNE MAXQDA İLE NİTEL VERİ ANALİZİ. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi. 2024;8(2):157-75.