Sociolinguistics
came into being as a common field of study of sociology and linguistics via the
relation between language and society. The social aspect of language and its
comprehensive structure including cultural elements have necessitated to take
the mutual relations between social and cultural phenomena into consideration
in cultural studies. Every change in social structure also has found its match in
the language uses. One of the areas where intense impacts of social
developments is seen is the use of WEB languages. The WEB is the source of this
study with its deviant new language use and massive users. In this study,
addressing terms used in the WEB are analysed and evaluated in terms of
phonology, morphology, semantics, etymology, and sociolinguistic implications.
The main aim of the study is to determine the social reasons leading to such
uses of addressing terms in the WEB and carry out a linguistic evaluation by
analysing them.
Toplumdilbilim,
dil-toplum ilişkisinin irdelenmesi ile toplumbilim ve dilbilimin ortak çalışma
alanı olarak ortaya çıkar. Dilin toplumsal boyutu ve kültürel ögeleri de içeren
geniş katmanlı yapısı, dil ve kültür çalışmalarında toplumsal ve dilsel olgular
arasındaki karşılıklı ilişkilerin göz önünde bulundurulmasını gerekli kılar. Toplumsal
yapıdaki her değişim, dil kullanımlarında da karşılık bulur. Toplumsal
gelişmelerin yoğun etkilerinin görüldüğü alanlardan biri de genel ağ dil
kullanımlarıdır. Genel ağ dili, ölçünlü dilden farklılaşan kendine özgü dil
kullanımları ve geniş kullanıcı kitlesiyle bu incelemeye kaynaklık etmiştir.
Çalışmada genel ağ dilinde kullanılan seslenme ögeleri, sesbilimsel,
biçimbilimsel, anlamsal ve kökensel özellikleri ve toplumdilbilimsel
sezdirimleri göz önünde bulundurularak incelenmiştir. Bu araştırmada amaçlanan,
genel ağ dilinde kullanılan seslenme ögelerini inceleyerek, bu kullanımlara yol
açan toplumsal sebeplerin irdelenmesi ile bir dil çözümlemesinin
yapılabilmesidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 15 Issue: 2 |
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License