Bu çalışma, Türk- İslam kültür ve geleneğinde önemli bir konuma sahip olan dini musiki icra ve faaliyetlerinin toplumsal algı ve inanç boyutunun değişmesiyle pratik hayattaki durumunu sekülerizm bağlamında ele almaktadır. Dini musiki icra ve faaliyetleri insanların dini duygularını tatmin ve tezyin etmek amacıyla uygulanmaktadır. Ancak mekânından ve duygusundan yoksun bir alana çekilen bu faaliyetler, içerdiği irfani mana değerini kaybederek dünyevi çıkarların elde edilmesi için bir araç haline getirilmektedir. Bahse konu olan faaliyetleri icra eden toplum ve bireyin davranışları sekülerizm bağlamında iki yönlü olarak değerlendirilmelidir. Bu çalışmada dini musiki faaliyetlerini mekânından ve duygusundan uzaklaştırarak dünyevi çıkar elde etmek amacıyla faaliyetleri gerçekleştirenlerin bu davranışları sekülerizm, faaliyete katılanların gündelik yaşam pratikleri içerisinde doğaüstü alana ait uygulamaya katılmaları sebebiyle de sekülerizm olarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak dini musiki alanı sekülerist davranış ve tutum neticesinde dünyevi bir araç olarak kullanılmasından dolayı anlam ve özgünlük değerini kaybetmeye başlamaktadır.
This study examines the status of religious music performances and activities that are important in Turkish-Islamic culture and tradition in the context of secularisation. People’s religious feelings are satisfied and enlivened through religious music performances and activities. However, these activities, which are drawn to an area devoid of space and emotion, lose their lyrical significance and are transformed into a tool for obtaining worldly desires. In secularism, societal and individual behaviours should be evaluated in two ways. In this study, the behaviours of those who engage in religious music activities to gain worldly interests by removing them from their place and emotion are evaluated as secularism. In contrast, the behaviours of those who participate in the activities are classified as desecularism due to their involvement in the practice of the supernatural in their daily lives. As a result of secularist behaviour and attitude, the field of religious music begins to lose its meaning and unique value due to its use as a worldly tool.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Music |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | April 24, 2024 |
Submission Date | February 6, 2024 |
Acceptance Date | March 8, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 1 Issue: 1 |
Before submitting your article, we kindly ask you to review author guidelines and the final checklist which notes also the forms that should be submitted together with your
manuscript: https://iupress.istanbul.edu.tr/en/journal/meshk/information/author-guidelines
Please submit your manuscript accompanied by the requested forms to meshk@istanbul.edu.tr