Abstract: The chief purpose of this paper is to give a descriptive and
categorical analysis of the problem of phenomenal consciousness. To achieve
this goal, the paper first attempts to explain why phenomenal consciousness is
a puzzle for the current scientific conception of the world. This requires defining,
and if it is not possible, determining the essential characters of phenomenal
consciousness. Accordingly, based on the inevitable assumption that phenomenal
consciousness cannot be given a satisfactory, non-circular, non-theory-based definition,
the paper ventures to describe and lay out the two essential characters of
phenomenal consciousness: “subjectivity” and “qualitativity.” Keeping in mind
that these two characters are interrelated, the paper centralize the subjective
character and points out that three features of subjective character are the
major obstacles for the incorporation of phenomenal consciousness to the
scientific conception of the world. These are that (i) phenomenal consciousness
is not a publicly observable phenomenon, that (ii) one could not observe one’s
own phenomenally conscious states from a third-person perspective, and that
(iii) a particular phenomenally conscious state could not be experienced by more
than one subject. After characterizing these three decisive features of subjectivity,
the paper surveys the wide range of philosophical approaches to the problem of phenomenal
consciousness such as supernaturalism, idealism, naturalistic dualism,
cartesian dualism, non-standard scientific monism, cognitive limitationism/agnostic
mysterianism and materialism/physicalism. The paper finally attempts to explain
the difference between the usage of the term “materialism” and “physicalism” in
the literature and points out that materialism or physicalism is the most
commonly defended naturalistic thesis to explain the nature of phenomenal
consciousness and to incorporate it to the scientific conception of the world
by explaining its essential characters only in terms of ontologically
fundamental entities of current physical and biological sciences.
mind consciousness phenomenal consciousness self-consciousness subjectivity qualitativity naturalism materialism physicalism
Öz: Bu
makalenin merkezi amacı fenomenal bilinç probleminin betimleyici ve kategorik
bir analizini sunmak şeklindedir. Bu hedefi gerçekleştirmek için makale, ilk
olarak fenomenal bilincin, çağdaş bilimsel paradigma için neden bir problem
oluşturduğunu açıklamaya teşebbüs etmektedir. Doğal olarak bu görev, öncelikle
fenomenal bilincin bir tanımını vermeyi, eğer bu mümkün değilse de fenomenal
bilincin karakteristik niteliklerini belirlemeyi gerektirmektedir. Bu minvalde
makale, fenomenal bilincin tatmin edici, döngüsel olmayan ve doğruluğu henüz
gösterilememiş bir teoriye dayanmayan bir tanımının verilemeyeceği
varsayımından hareketle fenomenal bilincin iki karakteristik niteliğini,
“öznellik” ve “niteliksellik” niteliklerini betimleme ve detaylarını analiz etme
girişiminde bulunmaktadır. Bu iki karakteristik niteliğin birbirleriyle kökten
ilişkili olduğu fikrinden hareket eden makale, öznellik niteliğini merkeze
almakta ve öznellik niteliğini belirleyen üç özelliğin, fenomenal bilincin
çağdaş bilimsel paradigmaya entegre edilmesinin önündeki üç ana engeli
oluşturduğu tespitini yapmaktadır. Bu üç özellik sırasıyla şunlardır: (i)
fenomenal bilinç üçüncü şahıs perspektifinden gözlenebilen bir fenomen
değildir. (ii) Fenomenal bilince sahip bir özne, kendine ait fenomenal bilinçli
durumları da yine üçüncü şahıs perspektifinden gözleme imkanına sahip değildir.
Ve (iii) Fenomenal bilinçli zihinsel bir durum, birden fazla özne tarafından
deneyimlenebilir değildir. Öznellik niteliğinin bu üç belirleyici özelliğini
açıklama girişiminde sonra makale, fenomenal bilinç problemine yönelik
literatürde var olan temel felsefi yaklaşımları ana hatlarıyla ortaya
koymaktadır. Bu yaklaşımlar arasında doğaüstücülük, idealizm, natüralist
düalizm, Kartezyen düalizm, standart-olmayan bilimsel natüralizm, bilişsel
sınırlamacılık/agnostik gizemcilik ve materyalizm/fizikalizm bulunmaktadır.
Makale son olarak literatürde “materyalizm” ve “fizikalizm” terimlerinin
kullanımları arasındaki farkı açıklama girişiminde bulunmakta ve fenomenal
bilincin doğasını açıklamada literatürde en yaygın şekilde savunulan tezin
materyalist ya da fizikalist tez olduğuna işaret etmektedir. Ayrıca makale,
fenomenal bilincin karakteristik niteliklerini sadece çağdaş fizik ve biyoloji
bilimlerinin kabul ettiği temel ontik kategorilere başvurmak suretiyle
açıklamaya çalışan materyalist/fizikalist tezin, fenomenal bilincin çağdaş
bilimsel paradigmaya entegre edilmesinde de en sık şekilde savunulan tez
olduğuna vurgu yapmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research/Review Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2018 |
Acceptance Date | June 16, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |