Çeşitli sebeplerden
dolayı Türkiye’de öğrenim gören uluslararası öğrencilerin sayısı giderek
artmaktadır. Yükseköğretim kurumlarının daha uluslararası hale gelmesi, üniversitelerde
uluslararası öğrenci hareketliliğinin artması, yabancı öğrencilere Türkçe
öğretiminin yaygınlaşması ve Türk öğrencilerin birden fazla yabancı dil öğrenme
ihtiyacı yükseköğretim kurumlarında yabancı dil eğitimine farklı açılardan
bakmak, çağdaş yöntemlerin kullanıldığı araştırmalar yapmak ve yeni şeyler
söylemeyi gerektirmektedir. Bu hususlardan hareketle, bu çalışma kültürlerarası
iletişimde yabancı dil öğretiminin rolü, önemi ve işlevi üzerinde durmanın yanı
sıra bu alanda kullanılabilecek çağdaş bir dil öğrenme modeli hakkında bilgi
vermeyi amaçlamaktadır. Yurtdışı alanyazında Tandem olarak adlandırılan
uygulama, bu çalışmada terimin daha anlaşılır olması için Ortak Dil Öğrenme
Modeli (ODÖM) olarak ele alınmıştır. Özerk
yabancı dil öğrenme yöntemlerinden biri olan ODÖM farklı anadili konuşan iki
kişinin birbirlerinin dillerini öğrenmeye ve kendi dillerini öğretmeye
çalışmaları; bunu yaparken aynı zamanda birbirleri ile kültür alışverişinde
bulunmaları şeklinde tarif edilebilir. ODÖM sosyal
iletişime dayalı bir öğrenme modeli olduğu için tarafların yüz yüze veya
internet üzerinden birlikte zaman geçirmeleri gerekmektedir. Giderek
uluslararasılaşan yükseköğretim kurumlarında kültürlerarası iletişime ve
yabancı dil öğrenimine katkısı olacağı düşünülen ODÖM hakkında yapılan bu
çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmış ve ikincil
derecede dokümanlar incelenmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda genellikle
bir dil öğrenme modeli olarak uygulanan ODÖM’ün daha sistemli hale getirilerek
bir program dâhilinde ele alınmasına yönelik öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.