Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stillerinin Öğretim Stilleri Tercihlerini Yordama Gücü

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 180 - 192, 31.12.2019

Öz




















Araştırmanın amacı, matematik öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretim stillerini tespit ederek, sahip oldukları baskın öğrenme stillerinin öğretim stilleri tercihlerini yordama gücünü araştırmaktır. Araştırmada ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim gören 374 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak, “Grasha-Reichmann Öğrenme Stilleri Ölçeği” ve “Grasha Öğretim Stili Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t testi, korelasyon ve regresyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının baskın öğrenme stilleri, tercih edilme oranında sıralandığında en çok (%31,3) “bağımsız” en az ise (% 6,1) “çekingen” stile sahip oldukları, öğretim stilleri tercih edilme oranında sıralandığında ise en çok %57.8 ile Kolaylaştırıcı/Kişisel Model/Uzman en az ise %5.3 ile Kişisel Model/Uzman/Otoriter öğretim stiline sahip oldukları tespit edilmiştir. Koreleasyon analizi, öğretmen adaylarının baskın öğrenme stilleri ile öğretim stilleri tercihleri arasında yüksek düzeyde ve olumlu ilişki ortaya koymuştur. Regresyon analizi ise baskın öğrenme stillerinin öğretim stili tercihlerindeki değişimin %12’sini açıkladığını ortaya koymuştur. Araştırmanın sonuçları, baskın öğrenme stilinin öğretim stili tercihlerini açıklamada önemli ölçüde katkı sağladığı şeklinde yorumlanabilir. Dolayısıyla eğitim-öğretim sürecinde bilgi aktarmaya dayalı ve öğretmen merkezli yaklaşımların yerine öğrenci merkezli yaklaşımların benimsendiği bireylerin öğrenme stillerine ve bireysel farklılıklara önem verildiği çağdaş yaklaşımlara yer verilmelidir. Ayrıca öğrenenlerin öğretim stil tercihlerinin iyi belirlenmesi ve bu doğrultuda öğretme ve öğrenme durumlarının düzenlenmesi, bu ortamlar düzenlenirken belirtilen stillere dayalı olarak öğretim yöntem ve tekniklerin uygulanması önem arz edecektir. Literatür incelendiğinde öğrenme ve öğretim stilleri arasındaki olası bir ilişkiyi inceleyen ve yordayan çalışmaların sayıca azlığı bu çalışmanın bulgularının yapılacak diğer çalışmalara yön vermesi açısından önemli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • [1] Akbaba-Altun, S. Information Technology Classrooms and Elementary School Principals' Roles: Turkish Experience, Education and Information Technologies (2004) 9: 255.[2] OECD, Are Students Ready for a Technology-Rich World?: What PISA Studies Tell Us. Paris, OECD, 2006.[3] OECD, The OECD Handbook for Innovative Learning Environments, OECD, Publishing, Paris, OECD, 2017.[4] Singapore Ministry of Education. (1997). Speech by Radm Teo Chee Hearty Minister for Education and 2nd Minister for Defence at the launch of the masterplan for it in education on mon- day 28 april 97 at Suntec City at 10 am opening new frontiers in education with information technology. [5] Singapore Ministry of Education. (2002). Speech by Mr Thar- man Shanmugaratnam, Senior Minister of Statefor Trade and Industry & Education at Itopia 2002.[6] Singapore Ministry of Education. (2008). Opening address by Dr Ng Eng Hetty Minister for Education and Second Minister for D fence, at the International Conference on Teaching and Learning with Technology (iCTLT) at the Suntec Convention Hall, on Tuesday, 5 August 2008 [7] Singapore Ministry of Education (2010). Building a national education system for the 21st century: The Singapore experience. Presented at the Building Blocks for Education: Whole System Reform Toronto, September 2010. [8] Singapore Ministry of Education. (2010b). MOE, IDA and Microsoft launch cyber wellness student ambassador programme.[9] Singapore Ministry of Education. (2013a). Cyber wellness portal. [10] Singapore Ministry of Education (2013b). Primary school curriculum. [11] Singapore Ministry of Education (2013c). Normal course curriculum.[12] Singapore National Institute of Education-NIE. (2011). Bachelor of Arts and science education.

Predictive Power of Mathematics Teacher Candidates’ Learning Styles to Their Teaching Style Preferences

Yıl 2019, Cilt: 3 Sayı: 2, 180 - 192, 31.12.2019

Öz

In this research, it was aimed to examine predictive power of pre-service mathematics teacher’s learning syle on teaching style preferences. This research was carried out by using  survey method. The research was carried out by a total of 374 II, III and IV grades pre-service mathematics teachers at the Department of Primary Mathematics Education in Necmettin Erbakan University  Ahmet Keleşoğlu  Faculty of Education. In this research, “Grasha-Reichmann Learning Style Inventory”, prepared by Grasha-Reichmann (1974) and adapted to Turkish by Sarıtaş and Süral (2010), was used in order to determine learning styles, and “Grasha Teaching Style Inventory”, prepared by Grasha (1994) and adapted to Turkish by Sarıtaş and Güral (2010), was used in order to determine teaching styles. The collected data analysed by descriptive and inferential statistical techniques, as t-test, one-way analysis of variance (ANOVA), correlation and regression. The following results were obtained by the study; The most preferred learning style is the “independent" style, while  the least preferred learning style is the "avoidant" learning style. The most preferred teaching style is “Group 3 (Facilitator/ Personal Model/Expert)”, while the  least  preferred teaching style group is “Group 2 (Personal Model/Expert/Formal Authority)”. A relation has been determined between the learning and the teaching style preferences.

Kaynakça

  • [1] Akbaba-Altun, S. Information Technology Classrooms and Elementary School Principals' Roles: Turkish Experience, Education and Information Technologies (2004) 9: 255.[2] OECD, Are Students Ready for a Technology-Rich World?: What PISA Studies Tell Us. Paris, OECD, 2006.[3] OECD, The OECD Handbook for Innovative Learning Environments, OECD, Publishing, Paris, OECD, 2017.[4] Singapore Ministry of Education. (1997). Speech by Radm Teo Chee Hearty Minister for Education and 2nd Minister for Defence at the launch of the masterplan for it in education on mon- day 28 april 97 at Suntec City at 10 am opening new frontiers in education with information technology. [5] Singapore Ministry of Education. (2002). Speech by Mr Thar- man Shanmugaratnam, Senior Minister of Statefor Trade and Industry & Education at Itopia 2002.[6] Singapore Ministry of Education. (2008). Opening address by Dr Ng Eng Hetty Minister for Education and Second Minister for D fence, at the International Conference on Teaching and Learning with Technology (iCTLT) at the Suntec Convention Hall, on Tuesday, 5 August 2008 [7] Singapore Ministry of Education (2010). Building a national education system for the 21st century: The Singapore experience. Presented at the Building Blocks for Education: Whole System Reform Toronto, September 2010. [8] Singapore Ministry of Education. (2010b). MOE, IDA and Microsoft launch cyber wellness student ambassador programme.[9] Singapore Ministry of Education. (2013a). Cyber wellness portal. [10] Singapore Ministry of Education (2013b). Primary school curriculum. [11] Singapore Ministry of Education (2013c). Normal course curriculum.[12] Singapore National Institute of Education-NIE. (2011). Bachelor of Arts and science education.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Kaleci 0000-0001-6823-3773

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Gönderilme Tarihi 25 Ekim 2019
Kabul Tarihi 22 Kasım 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kaleci, F. (2019). Predictive Power of Mathematics Teacher Candidates’ Learning Styles to Their Teaching Style Preferences. Medeniyet Ve Toplum Dergisi, 3(2), 180-192.