Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of Cosmetic Advertisements on Instagram

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 40 - 56, 30.06.2025

Öz

New media tools are increasingly infiltrating our lives every day. Instagram is a social media platform with
hundreds of millions of users worldwide. Users engage with Instagram throughout the day. This study
analyzes cosmetic advertisements on Instagram over one year (2023). The main purpose of the study is to
determine how advertisements of cosmetic companies operating in Turkey are designed, what elements are
used, and how the human body is portrayed in these advertisements on Instagram. The sample of the study
consists of cosmetic companies advertising Hair Care and Skin Care products between January and
December 2023, within the scope of “purposeful sampling.” The posts shared by 26 selected companies
over the course of one year were examined. A total of 937 different advertisements were identified over the
12-month period. The research method is content analysis, and the collected data were analyzed using the
SPSS 22 program. The study found that advertisements in the cosmetics sector were most prevalent in
January (10.8%) compared to other months. A significant relationship was found between the type of
product (Hair Product, Skin Product) and the content information of the products. While content
information is less prevalent in hair care products, it is more frequently encountered in skin care products.
A significant relationship was also found between product categories and the location of the advertisement.
Hair care products are more often featured in indoor-studio settings, while skin care products are more
commonly shown in outdoor settings. Additionally, a significant difference was found between product
categories and the month in which the advertisement was shared. During the winter months, advertisements
for hair care products appear on Instagram, while in the summer months, advertisements for skin care
products are more common. No significant result was found between the product category and the use of
side products or numbers in the advertisement. The content and format of the advertisements vary according
to the product category.

Kaynakça

  • Aydın, M., & Gülerarslan Özdengül, A. (2023). The representation of objecting to violence against women: A semiotic analysis. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 9(2), 367-394.
  • Balcı, Ş., Bal, E. ve Delal, Ö. (2019). Instagram kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları ile narsisizm arasındaki ilişki üzerine bir inceleme: Selçuk Üniversitesi öğrencileri örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 6 (2), 955-974.
  • Başak, S. (2013). Toplumsal cinsiyet. Editör: H. Beşirli. Sosyolojiye Giriş, İstanbul: Grafiker Yayınları.

İnstagram’daki Kozmetik Reklamları Üzerine Bir Analiz

Yıl 2025, Cilt: 9 Sayı: 1, 40 - 56, 30.06.2025

Öz

Yeni medya araçları her geçen gün daha fazla hayatımıza sirayet etmektedir. Instagram dünya genelinde
yüz milyonlarca kullanıcıya sahip bir sosyal medya platformu konumundadır. Kullanıcılar, Instagram ile
gün içerisinde etkileşime geçmektedirler. Bu çalışmada Instagram mecrasında yer alan kozmetik reklamları
bir yıl boyunca (2023) analiz edilmiştir. Çalışmanın temel amacı Türkiye’de satış yapan kozmetik
markalarının Instagram’da yer alan reklamlarının ne şekilde tasarlandığını, hangi öğelerin kullanıldığı,
insan bedeni ile ilgili görünümlerin nasıl olduğunu belirlemektir. Çalışmanın örneklemini “amaçsal
örneklem” dâhilinde 2023 yılının Ocak/Aralık ayları (1 yıl) arasında Saç Bakım ve Cilt Bakım ürünleri
reklamı yapan kozmetik markaları oluşturmaktadır. Araştırma için seçilen 26 markanın bir yıl boyunca
paylaştıkları postlar incelemiştir. 12 ay içerisinde 937 farklı reklama ulaşılmıştır. Araştırmanın yöntemi
içerik analizidir ve toplanan veriler SPSS 22 programı ile analiz edilmiştir. Çalışmada, kozmetik
sektöründeki reklamların Ocak (%10,8) ayında diğer aylardan daha fazla olduğu görülmüştür. Ürünün türü
(Saç Ürünü, Cilt Ürünü) ile ürünlerin içerik bilgisi arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Saç bakım
ürünlerinde içerik bilgisi daha az yer alırken, cilt bakım ürünlerinde içerik bilgisine daha fazla
rastlanılmaktadır. Ürün kategorileri ile reklamın bulunduğu mekân arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.
Saç bakım ürünleri daha fazla iç mekan-stüdyo da yer alırken, cilt bakım ürünleri daha fazla dış mekanda
gösterilmiştir. Ürün kategorileri ile paylaşımın yapıldığı ay arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Kış
aylarında Instagram’da saç bakım ürünlerine dair reklamlar yer alırken, yaz aylarında cilt bakım ürünlerine
dair reklamlar yer almaktadır. Ürünün kategorisi ile reklamda yan ürün kullanımı ve rakam kullanımı
arasında anlamlı bir sonuç bulunmamıştır. Ürünün kategorisine göre reklamların içeriği ve biçimi
değişmektedir.

Kaynakça

  • Aydın, M., & Gülerarslan Özdengül, A. (2023). The representation of objecting to violence against women: A semiotic analysis. KADEM Kadın Araştırmaları Dergisi, 9(2), 367-394.
  • Balcı, Ş., Bal, E. ve Delal, Ö. (2019). Instagram kullanım alışkanlıkları ve motivasyonları ile narsisizm arasındaki ilişki üzerine bir inceleme: Selçuk Üniversitesi öğrencileri örneği. Erciyes İletişim Dergisi, 6 (2), 955-974.
  • Başak, S. (2013). Toplumsal cinsiyet. Editör: H. Beşirli. Sosyolojiye Giriş, İstanbul: Grafiker Yayınları.
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Yeni Medya
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nuri Paşa Özer

Ali Erkam Yarar

Erken Görünüm Tarihi 30 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özer, N. P., & Yarar, A. E. (2025). An Analysis of Cosmetic Advertisements on Instagram. Medeniyet ve Toplum Dergisi, 9(1), 40-56.