Digital competence is a concept that refers to the safe and critical use of information and communication technologies. Individuals with digital com-petence have the ability to access, produce, evaluate, present, store, ex-change information, and participate and communicate in social networks via the internet. Given the today's technological developments, the curricula include the concept of digital competence. The aim of this study was to de-termine the extent to which the digital competence skill specified in the 2018 Geography Curriculum was included in the content and visuals of Geogra-phy coursebooks used in 9th, 10th, 11th and 12th grades during the 2023-2024 academic year. This qualitative study adopted the document analysis meth-od. This research used secondary school Geography coursebooks prepared by the Ministry of National Education in 2023. The researchers used a "Checklist" formed by the researchers a data collection tool. The study used descriptive analysis method. The findings indicated that the digital compe-tence skill was mostly found in the 12th grade Geography coursebooks, and this was followed by the 10th, 9th, and 11th grade Geography coursebooks, respectively. In addition, the findings highlighted that digital competence was more frequently included in the text sections of the coursebooks. The study recommends including more digital competence in Physical Geogra-phy subjects, increasing the number of visuals with digital competence in geography coursebooks and ensuring that the links created using QR codes in different sections of the coursebooks are updated and remain active throughout the education period.
Dijital yetkinlik, bilgi iletişim teknolojilerinin güvenli ve eleştirel şekilde kullanılmasını ifade eden bir kavramdır. Dijital yetkinliğe sahip bireyler bil-giye erişim, bilginin üretimi, değerlendirilmesi, sunulması, saklanması, alış-verişi, internet aracılığıyla sosyal ağlara katılım sağlanması ve iletişim ku-rulması gibi yeteneklere sahiptir. Günümüzdeki teknolojik gelişmelere bağlı olarak dijital yetkinlik kavramı öğretim programlarında girmiş durumdadır. Bu çalışmada 2018 Coğrafya Dersi Öğretim Programında belirtilen dijital yetkinlik olgusunun 2023-2024 eğitim-öğretim yılında 9, 10, 11 ve 12. sınıf-larda okutulan coğrafya ders kitaplarındaki içerik ve görsellerde hangi ölçü-de yer aldığını tespit etmek amaçlanmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntem-lerinden doküman incelemesi yöntemi ile tasarlanmıştır. Çalışmanın veri kaynaklarını Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından 2023 yılında hazırla-nan ortaöğretim coğrafya ders kitapları oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kontrol Listesi” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda dijital yetkinlik olgusunun en fazla 12. sınıf coğrafya ders kitabında daha sonra sırasıyla 10, 9 ve 11. sınıf coğrafya ders kitaplarında yer aldığı tespit edilmiştir. Ayrıca dijital yetkinlik olgusuna ders kitaplarının metin bölümle-rinde daha fazla yer aldığı sonucuna ulaşılmıştır. Coğrafya ders kitapların-da Fiziki Coğrafya konularında dijital yetkinlik olgusuna daha fazla yer ve-rilmesi, dijital yetkinlik içeren görsellerin sayısının artırılması, ders kitapları-nın farklı bölümlerinde yer alan karekod bağlantı linklerinin güncellenerek eğitim öğretim süresi boyunca aktif kalmasının sağlanması gibi önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Geography Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2024 |
Submission Date | June 7, 2024 |
Acceptance Date | August 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 |
Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.