Research Article
BibTex RIS Cite

Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Propaganda: Süreklilik ve Değişim

Year 2022, Issue: 7, 1 - 22, 15.03.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.6107051

Abstract

Modern toplumu tanımlayan başlıca özelliklerden biri, kitle kültürünün ortaya çıkmasıdır. Kitle kültürünün ortaya çıkmasında ve sürdürülmesinde etkili olan faktörlerin başında kitle iletişim araçları eliyle yürütülen propaganda gelmektedir. Teknolojinin olanaklarına bağlı olarak gelişen ve biçimsel olarak sürekli değişen propagandanın mahiyeti ise hemen hemen hiç değişmemiştir. 21. yüzyılın başlangıcından itibaren, özellikle ‘yeni medya’ olarak adlandırılan ve dijitalleşme ile tanımlanan bir medya düzeneği ortaya çıkmaya başlamıştır. Propagandanın yeni medya düzeneği içinde de etkin bir rol oynadığına dair deliller ortaya çıkmaya başlamıştır.
Elinizdeki makale, propagandanın, tarihsel gelişimini ve geleneksel medya düzeneği içinde oynadığı rolü göz önünde bulundurarak, dijitalleşme ile tanımlanan ‘yeni medya’ düzeneği içindeki rolünü anlamaya çalışmak üzere kaleme alınmıştır. Propagandanın, modernitenin ilk anlarından itibaren önemli bir dönüştürücü araç olarak kullanıldığı, yeni medya araçlarının, medya mesajlarının sirayetini arttırarak, propagandayı geçmiştekinden daha güçlü bir toplumsal dönüştürücü haline getirdiği iddiası, çalışmanın temel tezini teşkil etmektedir.

References

  • Anderson, B. (2015). Hayali Cemaatler, Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bagdikian, B. H. (2004). The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press. Bernays, E. L. (1928). Propaganda.
  • Binark, M. (2018). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Burton, G. (1995). Görünenden Fazlası, Medya Analizlerine Giriş. İstanbul: Alan Yayınları.
  • Chandler, D., & Munday, R. (2011). Oxford Dictionary of Media and Communication. New York: Oxford University Press.
  • Chomsky, N. (1993). Medya Gerçeği. İstanbul: Tümzamanlar Yayınları.
  • Cull, N. J., Culbert, D., & Welch, D. (2003). Propaganda and Mass Persuasion, A Historical Encyclopedia, 1500 to the Present. California: ABC-CLIO, Inc.
  • Digital 2021. (2021, Ocak 27). Global Overview Report. We Are Social: https://wearesocial.com/uk/blog/2021/10/social-media-users-pass-the-4-5-billion-mark/ adresinden alındı
  • Gasset, J. O. (2010). Kitlelerin Ayaklanması. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Hartwig, R., Heckenlively, K., & JD. (2021). Behind the Mask of Facebook, A Whistleblower’s Shocking Story of Big Tech, Bias and Censorship. New York: Skyhouse Publishing.
  • Herman, E. S., & Chomsky, N. (tarih yok). Manufacturing Consent, The Political Economy of Mass Media. New York: Pantheon Books.
  • Heywood, A. (2019). Siyaset Teorisine Giriş. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Kaiser, B. (2019). Targeted, The Cambridge Analytica Whistleblower’s Inside Story of How Big Data, Trump and Facebook Broke Democracy and How It Can Happen Again. Harper Yayıncılık.
  • Kallis, A. A. (2005). Nazi Propaganda and the Second World War. New York: Palgrave McMillan.
  • Keane, J. (1993). Medya ve Demokrasi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kellner, D. (2010). Medya Gösterisi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Kornhauser, W. (1959). The Politics of Mass Society. Illinois: The Free Press of Glencoe.
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları, Teoriler ve Yaklaşımlar. İstanbul: Kaldeon Yayınları.
  • McLuhan, M. (2001). Gutenberg Galaksisi, Tipografik İnsanın Oluşumu. İstanbul: Yapı Kredi yayınları.
  • Russell, B. (2004). İktidar. İzmir: İlya Yayınları.
  • Simmel, G. (2009). Bireysellik ve Kültür. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sinclair, J. (1988). Collins Cobuild English Language Dictionary. London: William and Collins Sons&Co Ltd.
  • Thompson, J. P. (2008). Medya ve Modernite. İstanbul: Kırmızı Yayınları.

Propaganda from Conventional Media to New Media: Continuity and Change

Year 2022, Issue: 7, 1 - 22, 15.03.2022
https://doi.org/10.5281/zenodo.6107051

Abstract

One of the main features that defines modern society is the emergence of mass culture. Propaganda carried out by mass media is one of the factors that are effective in the emergence and maintenance of mass culture. The nature of propaganda, which develops depending on the possibilities of technology and constantly changes in form, has almost never changed. From the beginning of the 21st century, a media mechanism called 'new media' and defined by digitalization has started to emerge. Evidence has begun to emerge that propaganda plays an active role in the new media apparatus. This article has been written to try to understand the role of propaganda in the 'new media' mechanism defined by digitalization, considering its historical development and the role it plays in the traditional media mechanism. The main method of the study is literature review and document analysis. In this context, as the main analysis tool; The concept of “massification”, which is accepted as one of the elements of the transition from traditional society to modern society, has been used. The main thesis of the study is the claim that propaganda has been used as an important transformative tool since the first moments of modernity, and that new media tools increase the spread of media messages and make propaganda a stronger social converter than in the past.

References

  • Anderson, B. (2015). Hayali Cemaatler, Milliyetçiliğin Kökenleri ve Yayılması. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bagdikian, B. H. (2004). The New Media Monopoly. Boston: Beacon Press. Bernays, E. L. (1928). Propaganda.
  • Binark, M. (2018). Yeni Medya Çalışmalarında Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Burton, G. (1995). Görünenden Fazlası, Medya Analizlerine Giriş. İstanbul: Alan Yayınları.
  • Chandler, D., & Munday, R. (2011). Oxford Dictionary of Media and Communication. New York: Oxford University Press.
  • Chomsky, N. (1993). Medya Gerçeği. İstanbul: Tümzamanlar Yayınları.
  • Cull, N. J., Culbert, D., & Welch, D. (2003). Propaganda and Mass Persuasion, A Historical Encyclopedia, 1500 to the Present. California: ABC-CLIO, Inc.
  • Digital 2021. (2021, Ocak 27). Global Overview Report. We Are Social: https://wearesocial.com/uk/blog/2021/10/social-media-users-pass-the-4-5-billion-mark/ adresinden alındı
  • Gasset, J. O. (2010). Kitlelerin Ayaklanması. İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Hartwig, R., Heckenlively, K., & JD. (2021). Behind the Mask of Facebook, A Whistleblower’s Shocking Story of Big Tech, Bias and Censorship. New York: Skyhouse Publishing.
  • Herman, E. S., & Chomsky, N. (tarih yok). Manufacturing Consent, The Political Economy of Mass Media. New York: Pantheon Books.
  • Heywood, A. (2019). Siyaset Teorisine Giriş. İstanbul: Küre Yayınları.
  • Kaiser, B. (2019). Targeted, The Cambridge Analytica Whistleblower’s Inside Story of How Big Data, Trump and Facebook Broke Democracy and How It Can Happen Again. Harper Yayıncılık.
  • Kallis, A. A. (2005). Nazi Propaganda and the Second World War. New York: Palgrave McMillan.
  • Keane, J. (1993). Medya ve Demokrasi. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kellner, D. (2010). Medya Gösterisi. İstanbul: Açılım Kitap.
  • Kornhauser, W. (1959). The Politics of Mass Society. Illinois: The Free Press of Glencoe.
  • Laughey, D. (2010). Medya Çalışmaları, Teoriler ve Yaklaşımlar. İstanbul: Kaldeon Yayınları.
  • McLuhan, M. (2001). Gutenberg Galaksisi, Tipografik İnsanın Oluşumu. İstanbul: Yapı Kredi yayınları.
  • Russell, B. (2004). İktidar. İzmir: İlya Yayınları.
  • Simmel, G. (2009). Bireysellik ve Kültür. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sinclair, J. (1988). Collins Cobuild English Language Dictionary. London: William and Collins Sons&Co Ltd.
  • Thompson, J. P. (2008). Medya ve Modernite. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatmanur Altun 0000-0001-8139-1469

Publication Date March 15, 2022
Submission Date December 30, 2021
Acceptance Date February 16, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: 7

Cite

ISNAD Altun, Fatmanur. “Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Propaganda: Süreklilik Ve Değişim”. Mevzu – Sosyal Bilimler Dergisi 7 (March 2022), 1-22. https://doi.org/10.5281/zenodo.6107051.

Mevzu – Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).