Markaların tüketicilerle kurduğu en önemli görsel iletişim elementlerin-den biri ambalajdır. Bu noktada bir pazarlama iletişim elementi olan ambalaj tasarımı, çeşitli alanlarda uzman kişilerin bir araya gelerek hazırladığı önemli marka öğelerindendir. Diğer taraftan artan rekabet ortamı, değişen tüketici ve dönüşen dünyanın gereklilikleri doğrultusunda yeni pazarlama stratejileri de geliştirilmesi gerekmektedir. Bu bakımdan ambalajın tasarlanması sürecinde geliştirilen yeni stratejilerden biri debranding’tir. Ürünün ambalaj tasarımından marka logosu ve sloganı gibi öğelerin çıkartılmasına debranding denmektedir. Araştırmanın amacı katılımcılardan debranding stratejisi uygulayan gıda ürünlerinin ambalaj tasarımı hakkındaki düşüncelerini öğrenmektir. Araştırma kapsamında 12 katılımcıyla yarı yapılandırılmış sorular üzerinden birebir görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada 3 öğrenciyle yüz yüze 9 öğrenciyle telefon üzerinden görüşmeler yapılmış, ardından elde edilen veriler transkripte dönüştürülmüştür. Daha sonra transkriptler Maxqda 2020 programı kul-lanılarak kodlanmış, içerik analizleri gerçekleştirilmiştir. Yapılan analiz sonucunda katılımcıların debranding stratejilerine karşı görüşlerinin olumlu yönde olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların çoğunda gıda ürünlerinin ambalaj tasarımlarında logo yerine isim veya çeşitli duygu durum içeren kavramların yerleştirilmesine karşı olumlu oldukları saptanmıştır.
Samimiyetiniz ve ilginiz için çok teşekkürler. İyi çalışmalar dilerim. Hayırlı Günler.
One of the most important visual communication items that the brands set with the comsumers is the packaging. In that point, as a marketing com-munication item, the design of packaging is an important brand item that the experts come together and prepare in various areas. On the other hand, in accordance with the necessity of competitive environment, changing consumer and transforming world, new marketing strategies must be developed. In this respect, debranding is one of the new strategies that developed in the process of packaging design. Debranding means removing the items like the logo of the brand and slogan from the packaging design. The aim of the research is to learn the opinions of participants about the food products that applied debranding strategy in packaging design. Within the research, one-to-one meeting have been done with 12 participants via semi-structured questions. In the research, meetings have been done with 3 students face-to-face and 9 students via telephone, subsequently, the obtained data have been converted to transcript. Then the transcripts have been coded by using the programme Maxqda 2020, content analysis have been carried out in the consequence of condusted research. It has been ascertained that the opinions of participants that are positively to the strategies of debranding. It has been determined that most of the participants are positive to placing the name or various concepts including mood instead of logo in the packaging design of food products.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 15, 2023 |
Submission Date | January 6, 2023 |
Acceptance Date | February 22, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 9 |
Mevzu – Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).