Bu çalışmada Yükseköğretim Kurumları Sınavı’nda Din Kültürü ve Ahlâk Bilgisi (DKAB) dersinde çıkan soruların Yenilenmiş Bloom Taksonomi-si’ne (YBT) göre incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda 2018-2023 yılları arasında uygulanan Temel Yeterlik Testi (TYT) ve Alan Yeterlik Testi (AYT) sınavlarında DKAB dersinde çıkan toplam 66 sorunun YBT’nin bilişsel süreç ve bilgi boyutundaki dağılımları analiz edilmiştir. Bilişsel alanı ölçmek için kullanılan seçme testlerindeki soruların farklı seviyelerde ve dengeli bir şekil-de hazırlanması gerekmektedir. DKAB sorularının da hangi seviyede olduk-larının tespit edilmesi önem arz etmektedir. Soruların seviyesinin belirlenme-sinde YBT kullanışlı bir taksonomidir. Nitel araştırma yöntemi esas alınarak durum çalışması desenine göre yapılandırılan çalışmada, verilerin toplanma-sında ve analizinde doküman incelemesi tekniğinden yararlanılmıştır. Çalış-manın neticesinde ilgili yıllarda çıkan DKAB sorularının bilişsel süreç boyu-tunda hatırlama ve anlama basamaklarında yoğunlaştığı sonucuna ulaşıl-mıştır. Bu iki basamak alt düzey bilişsel seviye olarak kabul edilmektedir. Üst düzey bilişsel seviyede çözümleme basamağı hariç diğerlerine yer veril-memiştir. Bilgi boyutunda ise olgusal ve kavramsal bilgi basamakları ağırlık-tadır. Ortaya çıkan bu sonuç TYT ve AYT sınavlarında çıkan DKAB soruları-nın Yenilenmiş Bloom Taksonomisi’nin her iki boyutunda da dengeli bir şe-kilde dağılmadığını göstermektedir.
Yükseköğretim Kurumları Sınavı TYT ve AYT Sınavı Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Yenilenmiş Bloom Taksonomisi Bilişsel Alan
In this study, it is aimed to examine the questions asked in the Religious Culture and Moral Knowledge (RCMK)course in the Higher Education Insti-tutions Examination (2018-2023) according to the Revised Bloom Taxonomy (RBT). In this context, the distribution of a total of 66 questions in the RCMK course in the Basic Proficiency Test (BPT) and Field Proficiency Test (FPT) exams administered between 2018-2023 in the cognitive process and knowledge dimensions of RBT were analyzed. The questions in the selection tests used to measure the cognitive domain must be prepared at different levels and in a balanced manner. It is important to determine the level of the RCMK questions. RBT is a useful taxonomy in determining the level of ques-tions. In the study, which was structured according to the case study design based on the qualitative research method, document review technique was used in the collection and analysis of data. As a result of the study, it was concluded that the RCMK questions asked in the relevant years were concent-rated on the remembering and understanding steps in the cognitive process dimension. These two steps are considered lower-level cognitive levels. Except for the analysis step at the high-level cognitive level, others are not included. In the knowledge dimension, factual and conceptual knowledge steps predominate. This result showed that the RCMK questions in the BPT and FPT exams were not distributed evenly in both dimensions of the Revised Bloom Taxonomy.
Higher Education Institutions Exam BPT and FPT Exam Religious Culture and Moral Knowledge Revised Bloom Taxonomy Cognitive Domain
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2024 |
Submission Date | July 19, 2024 |
Acceptance Date | September 5, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 12 |
Mevzu – Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).