Çalışmamızda İlahiyat ve İslami İlimler Fakültelerinde öğrenim gören öğrencilerin, Dinî Mûsikî derslerinde elde etmeleri beklenen temel uygula-malar üzerinden kazandıkları yeterlilikleri başta olmak üzere, bu dersin ilgili fakültelerdeki öğrencilerin gerek sosyal yaşantı gerekse İlahiyat ve İslami İlimler alanında edinecekleri mesleklerde demografik, kişisel kesit, ilgi ve yeteneklerine yönelik görüşlerinin yer aldığı konu başlıkları ele alınacaktır. Dinî Mûsikî derslerinin İlahiyat ve İslami İlimler Fakültelerindeki öğrenciler tarafından yaşamın her alanındaki gerekliliğinin farkındalık kazanılması düşüncesi ön plana çıkmaktadır. Bu husus araştırmamızın hazırlanmasında önemli ölçüde bir etken oluşturmaktadır. Araştırmamızda, Orta Karadeniz Bölgesinde yer alan Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Hitit Üniversite-si İlahiyat Fakültesi, On Dokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Ordu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi ve Tokat Gazi Osman Paşa Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi’nde öğrenim gören her birimden beşi erkek beşi kadın ol-mak üzere toplam 50 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Yukarıda zikredilen fakültedeki öğrenciler ile bir anket çalışması yapılmış ve elde edilen bulgu-lardan hareketle ulaşılan sonuçlar uygun konu başlıkları bağlamında değer-lendirilmiştir.
Dinî Mûsikî İlahiyat Fakültesi İslami İlimler Fakültesi Yeterlilik Eğitim Nitel Anket Çalışması
28.03.2023 tarihinde İlahiyat Fakültesindeki Öğrencilerin Dini Musiki Yeterlilikleri (Orta Karadeniz Örneği) başlıklı çalışma Hitit Üniversitesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu tarafından 2023-15 sayılı karar ile kabul edilmiştir.
In our study, the competencies gained by the students studying in the Faculties of Theology and Islamic Sciences through the basic practices they are expected to acquire in Religious Music courses, especially the competen-cies they have gained through the basic practices they are expected to acqu-ire in Religious Music courses, and the topics that include the opinions of the students in the related faculties regarding the demographic, personal cross-section, interests and abilities of the students in the related faculties both in social life and in the professions they will acquire in the field of Theology and Islamic Sciences will be discussed. The idea of gaining awareness of the necessity of Religious Music courses in all areas of life by students in the Fa-culties of Theology and Islamic Sciences comes to the fore. This issue consti-tutes an important factor in the preparation of our research. Our research was conducted with a total of 50 students, five male and five female, from each unit studying at Amasya University Faculty of Theology, Hitit Univer-sity Faculty of Theology, On Dokuz Mayıs University Faculty of Theology, Ordu University Faculty of Theology and Tokat Gazi Osman Paşa Univer-sity Faculty of Islamic Sciences in the Central Black Sea Region. A question-naire study was conducted with the students in the above-mentioned facul-ties and the results obtained from the findings were evaluated in the context of appropriate topics.
Religious Music Faculty of Theology Faculty of Islamic Sciences Proficiency Education Qualitative Survey Study
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2024 |
Submission Date | July 22, 2024 |
Acceptance Date | September 6, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 12 |
Mevzu – Journal of Social Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).