Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE GENÇLİĞİNİN DİN ALGISI (Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Örneği)

Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 22 - 48, 31.12.2018

Öz

İnsan ömrü çocukluk, gençlik ve yaşlılık gibi safhaları içermektedir.
Her bir safhanın da kendisine özgü özellikleri vardır. Toplum içerisinde önemli
bir oranı teşkil eden gençler ise ülkelerin ve toplumların geleceğini temsil
etmekte, toplumun değerleri onlara emanet edilmektedir. Bu bağlamda
küreselleşen dünyada üniversite gençliğinin dini algılarının tespiti önem arz
etmektedir. Bu çalışmada 2017-2018 eğitim öğretim yılında Nevşehir Hacı Bektaş
Veli Üniversitesi merkez yerleşkesinde eğitimlerine devam eden 18-30 yaş
aralığındaki gençlerin İslamiyet ekseninde din algıları ile dini tutum ve
eğilimleri belirlenmeye çalışılmıştır.



Araştırmada,
Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi merkez yerleşkesinde ön lisans, lisans
ve lisansüstü programlarında eğitimlerine devam eden 350 öğrenciye tesadüfi
örnekleme ile anket uygulanmıştır. Katılımcıların %55,1’i kadın, %44,9’u
erkeklerden oluşmaktadır. Araştırma sonucunda Nevşehir Hacı Bektaş Veli
Üniversitesi gençliğinin büyük oranda dini hassasiyet sahibi olduğu, inanç,
ibadet ve ahlak konusunda dini değerlere önem verdikleri, sosyal hayatlarında
da bu değerlerin önemli bir yer tuttuğu ortaya çıkmıştır. 

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Aile Araştırmaları Kurumu (1997) Türk Ailesinde Adolesanların Sorunları, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları, Ankara. Akyüz, İ. (2014). “Türkiye’de Gençlik, Din, Değerler Konusunda Yapılan Ampirik Araştırmaların Yöntem Ve İçerik Analizi”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 30, ss. 1-20.Avcı, N. (2007). Toplumsal Değerler ve Gençlik: Bir Değerler Sosyolojisi Denemesi. Siyasal Kitabevi, Ankara.Aygün, A.-Karadeniz, H. “Üniversite Gençlerinin Kur’an’a Dair İlgi, Algı ve Bilgileri: Giresun Üniversitesi Örneği”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi (KSBD), İlkbahar 2017, yıl. 9, sayı,16, s.97-133. Baran G.A. (2013). “Genç ve Gençlik: Sosyolojik Bakış”. Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Araştırmaları Dergisi, S. 1, ss. 6-25.Beşirli, H. (2013). Gençlik Sosyolojisi: Politik Toplumsallaşma ve Gençlik. Siyasal Kitabevi,Ankara.Camiüs-Sağir: http://hadisler.vesiletunnecat.com/c/camiussagir/indexana.htm (2:16, Hadîs No: 1210), (4:378, Hadîs No: 5685),( 2:288, Hadîs No: 1867).Doğan, İ. ( 2009), Sosyoloji- Kavramlar ve Sorunlar, Pegem Akademi, 8. Baskı, Ankara.Gündüz, T. (2014).Ergenlik Dönemi Din Eğitimi, Uludağ Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi. Hökelekli, H. (2010). Din Psikolojisi, 1. Baskı (Ed. H. Hökelekli). Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. Işık, H. (2018). Kişilik ve Dindarlık İlişkisi ( Artvin İli Örneği).(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.İnce, A. (2013). “Elli ve Üzeri Yaş Grubundaki Üniversite Mezunlarında Dini Hayat”, Toplum Bilimleri Dergisi - Vol.Cilt 7 Sayı 13 - pp. 211-238.Karaman, H. (2016), Din ve Sosyal Hayat, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.Lüküslü, D. (2015). Türkiye’de "Gençlik Miti" 1980 Sonrası Türkiye Gençliği. İletişim Yayınları, İstanbul. Türkiye’de Dini Hayat Araştırması. (2014), Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara. Yapıcı, A. (2006). “Yeni Bir Dindarlık Ölçeği Ve Üniversiteli Gençlerin Dinin Etkisini Hissetme Düzeyi: Çukurova Üniversitesi Örneği”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 66-116.
Yıl 2018, Cilt: 2 Sayı: 2, 22 - 48, 31.12.2018

Öz

Kaynakça

  • KAYNAKÇA
  • Aile Araştırmaları Kurumu (1997) Türk Ailesinde Adolesanların Sorunları, Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Yayınları, Ankara. Akyüz, İ. (2014). “Türkiye’de Gençlik, Din, Değerler Konusunda Yapılan Ampirik Araştırmaların Yöntem Ve İçerik Analizi”. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 30, ss. 1-20.Avcı, N. (2007). Toplumsal Değerler ve Gençlik: Bir Değerler Sosyolojisi Denemesi. Siyasal Kitabevi, Ankara.Aygün, A.-Karadeniz, H. “Üniversite Gençlerinin Kur’an’a Dair İlgi, Algı ve Bilgileri: Giresun Üniversitesi Örneği”. Karadeniz Sosyal Bilimler Dergisi (KSBD), İlkbahar 2017, yıl. 9, sayı,16, s.97-133. Baran G.A. (2013). “Genç ve Gençlik: Sosyolojik Bakış”. Gençlik ve Spor Bakanlığı Gençlik Araştırmaları Dergisi, S. 1, ss. 6-25.Beşirli, H. (2013). Gençlik Sosyolojisi: Politik Toplumsallaşma ve Gençlik. Siyasal Kitabevi,Ankara.Camiüs-Sağir: http://hadisler.vesiletunnecat.com/c/camiussagir/indexana.htm (2:16, Hadîs No: 1210), (4:378, Hadîs No: 5685),( 2:288, Hadîs No: 1867).Doğan, İ. ( 2009), Sosyoloji- Kavramlar ve Sorunlar, Pegem Akademi, 8. Baskı, Ankara.Gündüz, T. (2014).Ergenlik Dönemi Din Eğitimi, Uludağ Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi. Hökelekli, H. (2010). Din Psikolojisi, 1. Baskı (Ed. H. Hökelekli). Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. Işık, H. (2018). Kişilik ve Dindarlık İlişkisi ( Artvin İli Örneği).(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.İnce, A. (2013). “Elli ve Üzeri Yaş Grubundaki Üniversite Mezunlarında Dini Hayat”, Toplum Bilimleri Dergisi - Vol.Cilt 7 Sayı 13 - pp. 211-238.Karaman, H. (2016), Din ve Sosyal Hayat, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara.Lüküslü, D. (2015). Türkiye’de "Gençlik Miti" 1980 Sonrası Türkiye Gençliği. İletişim Yayınları, İstanbul. Türkiye’de Dini Hayat Araştırması. (2014), Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara. Yapıcı, A. (2006). “Yeni Bir Dindarlık Ölçeği Ve Üniversiteli Gençlerin Dinin Etkisini Hissetme Düzeyi: Çukurova Üniversitesi Örneği”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 66-116.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Yavuzer 0000-0002-6672-156X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yavuzer, H. (2018). ÜNİVERSİTE GENÇLİĞİNİN DİN ALGISI (Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Örneği). Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 2(2), 22-48.

MİLLİ KÜLTÜR ARAŞTIRMALARI DERGİSİ OLARAK TÜRK BİRLİĞİ KONGRELERİNE DESTEĞİMİZ SÜRMEKTEDİR. 


22-24 Aralık tarihlerinde Akdeniz'in İncisi Alanya'da gerçekleşen "V. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi"  dergimiz MİKAD ve Alanya Belediyesi'nin işbirliği ile gerçekleşmiştir. MİKAD olarak Türk bilim dünyasına katkı sunmaya devam etmekten onur duymaktayız.


DERGİMİZİN TÜRK DÜNYASINA AKADEMİK BAKIŞI

Milli Kültür Araştırmaları Dergisi akademik yayın hayatı, "Turan Kurultayı" sonuçları ile paralel yöndedir ve bu hedefler doğrultusunda yayın yapmaktadır. 

Sonuç bildirgesi ana teması: Köklere inemezseniz göklere yükselemezsiniz..

Hedefi: 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır…

Macaristan’ın Başkenti Budapeşte yakınlarında Bugac’ta düzenlenen TURAN KURULTAYI’nda Türk soyundan gelen Macar, Azeri, Avar, Başkurt, Bulgar, Balkar, Buryat, Çuvaş, Gagavuz, Kabardino, Karaçay, Karakalpak, Kazak, Kırgız,Kumuk, Moğol, Nogay, Oğuz, Özbek, Tatar, Tuva, Türkmen, Uygur ve Yakut boyları bir araya gelerek aşağıdaki kararları almıştır…

1) Ümitlerimizi yeşerten Türk Devletler Teşkilatı’nın kurulması memnuniyetle karşılanmıştır.

2) Bütün dünyaya adından bahsettiren Türk Devletler Teşkilatı daha aktif hâle getirilmelidir.

3) Bu bağlamda Türk Devletler Teşkilatının ikinci ve üçüncü halkaları mutlaka kurulmalıdır.

4) Teşkilatın kurulacak ikinci ve üçüncü halkalarında, “Türk Devletler Teşkilatında biz neden yokuz” diyen pek çok devlet gibi, Balkanlar’dan Moğolistan’a, Uyguristan’dan-Kore’ye kadar bütün akraba toplulukları yer almalıdır.

5) Bunun dışında; Özellikle Balkan Türkleri olmak üzere, Kamboçya’dan-Sri Lanka Türklerine, Pakistan ve Himalaya’daki Türklerden, Girit Türklerine, Libya’da ki Türklerden-Irak’taki Türkmenelindeki Türklere, Romanya Türklerinden-Kırım’a, Nijer’de yaşayan Tuaregler’den-Doğu Afrika’da ve Ortadoğu’da yaşayan Osmanlı Türkü’nün torunlarına, Sibirya’dan Kafkaslara, Tacikistan’a kadar hiçbir oba ve aşiretleri dışarıda bırakmadan temsilci alınması zarûrî olmuştur.

6) İşte öyle bir yapıya büründürülecek Türk Devletler Teşkilatı’nın önemli çalışması hâline gelen TURAN KURULTAYI için teklifimiz; bundan böyle dönüşümlü olarak her iki yılda bir diğer Türk Cumhuriyetlerinin birinde, olimpiyat oyunlarıyla, ekonomik ve kültürel oturumlarıyla kısaca her yönüyle icrâ edilmelidir.

7) Bugün Türk Devletler Teşkilâtının kurulması gibi; Turan Birliğini kurma mücâdelesi için, tam 100 yıl önce şehit düştüğü 4 Ağustos 1922’ye kadar, işgaldeki Türk Devletlerini kurtararak TURAN bayrağı altında biraraya getirmek isteyen Enver Paşa unutulmamalıdır. Anıtı dikilmeli, hayatı ve mücadelesi film yapılarak gelecek nesillere aktarılmalıdır.

8)Türk Devletler Teşkilatının bünyesinde ortak ordu, ortak pazar ve ortak parlamento kurulmalı ve üçer aylık dönemlerde Macaristan Parlamentosunda toplanarak yapılan çalışmalar gözden geçirmelidir.

10) Yine TDT bünyesinde Türk Dünyası Stratejik Araştırmalar Merkezi ve Türk Dünyası Araştırmalar Enstitüsü,Türk Dünyası Akademisyenler Birliği, Türk Dünyası Tarım Birliği (hayvancılık dahil), Tür Dünyası Sağlık Teşkilatı ve Türk Dünyası Arama Kurtarma (TÜDAK) kurulmalıdır.

11) Türk Dünyası Ekomomik Formu iki yılda bir Türk Dünyasının kalbi konumundaki Aşkabat’ta yapılmalıdır.

12) Türk Dünyası Bilim Olimpiyatları iki yılda bir Özbekistan’da icra edilmelidir.

13) Türk Dünyası Uzay Araştımaları Enstitüsü kurularak Kazakistan’da her yıl toplanmalıdır.

14) Türk Teknofest Festivali her yıl Türkiye’de yapılmalıdır.

15)Türk Dünyası Yüksek Öğrenim Kurumu kurulmalı, Türk Dünyasındaki üniversitelerin denkliği için üniversitelerde ıslah çalışmaları yapılmalıdır.

16) Türk Dünyası Hekimler Birliği Kurularak her yıl Azerbaycan’da biraraya gelmelidir.

17) Türk Dünyası Bilim Ödülleri düzenlenmeli ve iki yılda bir yapılan Turan Kurultayında sahiplerine takdim edilmelidir.

18) Türk Dünyası Film Festivali ve Türk Dünyası Erovizyon Müzik yarışmaları dönüşümlü olarak Kırgızistan’da birer yıl arayla yapılarak dereceye girenlere ödülleri verilmelidir.

19) Merkezi İstanbul’da olan Türk Dünyası Belediyeler Birliği “iş birliği-güç birliği” kapsamında genişletilerek, en küçük belediyelere kadar bütün Türk Dünyasını kapsayacak şekilde dizayn edilmelidir.

20) Türk Dünyası Kültür, sanat, edebiyat çalıştayları yapılarak Türk Dünyasının ortak değerleri, özellikle Dede Korkut, Nasrettin Hoca, Atilla, Timur, Uluğ Bey, Ali Kuşçu gibi önemli şahsiyetler anlatılmalıdır.

21) “Tarihini bilmeyen milletlerin coğrafyasını başkaları çizer” düsturuyla, Türk Dünyası ortak tarihi yeniden yazılmalıdır. Bunun İçin “Millî Tatihçiler Şurâsı” âcilen kurulmalıdır.

22) Başta Doğu Türkistan olmak üzere Musul-Kerkük, Kıbrıs, Kırım, Batı Trakya gibi Türk Bölgelerinin statüleri uluslararası platformlarda sürekli dile getirilerek, layık oldukları konuma gelene kadar dünya gündeminde kalmaları sağlanmalıdır.

Bütün dünya bilmelidir ki, 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır.

Turan Kurultayı Bilim Kurulu


TURAN KURULTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ..
Budapeşte, 13.08.2022