Research Article
BibTex RIS Cite

NİĞDE İLİ ULUKIŞLA İLÇESİNİN EĞİTİM COĞRAFYASI

Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 74 - 89, 28.06.2021

Abstract

Bu çalışmanın konusu Niğde ili Ulukışla İlçesinin eğitim durumunu irdelemek ve eğitim yapısında coğrafi faktörlerin etkisinin hangi düzeyde olduğunu ortaya koymaktır. Eğitim ve coğrafya ilişkisi 21. Yüzyılda birlikte anılmaktadır. Bundan dolayı bilimsel çalışmalarda coğrafyanın en önemli konularından olan nüfus ve mevcut nüfusun eğitilmesi olarak değerlendirilmektedir. Dünyada sosyo- ekonomik yönden gelişmiş ülkelerinin mevcut durumlarını sürdürebilmelerini sağlayacak olan nüfus yoğunluğu ve nüfusun eğitim seviyelerini olabildiğince yüksek tutulmasını sağlamaktır. Bu düşünceden hareketle ülkemizin sosyo-ekonomik açıdan geleceğini planlayabilmesi için nüfusun niteliklerini ve bu çalışmada olduğu gibi ilçemizin eğitim coğrafyasını irdelemek yerinde olacaktır. Araştırmamızın amacı; Niğde ili Ulukışla İlçesinin eğitim durumunu coğrafi faktörler ile değerlendirmektir. Araştırma’da TÜİK istatistik verilerinden, Ulukışla Kaymakamlığı, Ulukışla İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü ve konumuz ile ilgili veriler ortaya koymuş olan kaynaklardan yararlanılmıştır. Bunun yanında bu konuda daha önce yapılmış benzer çalışmalardan da faydalanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre Ulukışla İlçesi’nde okuryazar nüfus oranı, eğitim kademelerine göre dağılımı, öğretmen ve derslik başına düşen öğrenci sayısı ortalamaları Niğde ortalamalarının üzerindedir. Sonuç olarak, Ulukışla’ya ait eğitim verilerinden hareketle, ilçenin eğitim durumunu yansıtacak okur-yazar nüfus oranı, eğitim kademelerine göre dağılımı, öğrenci ve derslik başına düşen öğrenci sayısı ortalamaları üzerinde durulmuş ve Ulukışla nüfusunun eğitim coğrafyası açısından incelenmesi yapılmıştır.

References

  • Çorbacıoğlu, N. (2007). Çivril İlçesinde Eğitim Coğrafya İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Doğanay, H. (2014). Türkiye Beşeri Coğrafyası. Ankara: Pegem Akademi.
  • ERHAN, Kübra (2013), Gerede İlçesinin Coğrafyası, (Basılmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işık, E. (2013). Erzurum İli’nin Eğitim Coğrafyası. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Koday, S. (2005). Gümüşhane İlinin Eğitim Coğrafyası. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 5 (1), 45-56.
  • Koday, S., Akbaş, F., & Sevindi, C. (2017). Manisa İlinin Eğitim Coğrafyası. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 21 (1), 359-379.
  • Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi. https://www.ohu.edu.tr. (25 Mart 2021).
  • Özdal, B. (2010). Elazığ Şehrinin Eğitim Fonksiyonu. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Şahin, V. (2015). Tekirdağ’ın Eğitim Coğrafyası Üzerine Bir İnceleme. Doğu Coğrafya Dergisi , 20 (34), 43-60.
  • Ulukışla İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Faaliyet Raporu. Niğde.
  • http://ulukışlahem.meb.k12.tr Erişim Tarihi: 25.03.2021
  • Url1: http://cografyaharita.com/turkiye_mulki_idare_haritalari2.html
  • TÜİK 2019: www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1606
  • TÜRKOĞLU, Adil - UÇA, Sanem (2011), Türkiye’de Halk Eğitimi: Tarihsel Gelişimi, Sorunları ve Çözüm Önerileri, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), s. 48-62.
  • Yıldız, A. (2006). Türkiye’de yetişkin okuryazarlığı: Yetişkin okur-yazarlığına eleştirel bir yaklaşım. (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi
Year 2021, Volume: 5 Issue: 1, 74 - 89, 28.06.2021

Abstract

References

  • Çorbacıoğlu, N. (2007). Çivril İlçesinde Eğitim Coğrafya İlişkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Doğanay, H. (2014). Türkiye Beşeri Coğrafyası. Ankara: Pegem Akademi.
  • ERHAN, Kübra (2013), Gerede İlçesinin Coğrafyası, (Basılmamış Doktora Tezi), Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Işık, E. (2013). Erzurum İli’nin Eğitim Coğrafyası. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü .
  • Koday, S. (2005). Gümüşhane İlinin Eğitim Coğrafyası. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 5 (1), 45-56.
  • Koday, S., Akbaş, F., & Sevindi, C. (2017). Manisa İlinin Eğitim Coğrafyası. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi , 21 (1), 359-379.
  • Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi. https://www.ohu.edu.tr. (25 Mart 2021).
  • Özdal, B. (2010). Elazığ Şehrinin Eğitim Fonksiyonu. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Coğrafya Anabilim Dalı, Elazığ.
  • Şahin, V. (2015). Tekirdağ’ın Eğitim Coğrafyası Üzerine Bir İnceleme. Doğu Coğrafya Dergisi , 20 (34), 43-60.
  • Ulukışla İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Faaliyet Raporu. Niğde.
  • http://ulukışlahem.meb.k12.tr Erişim Tarihi: 25.03.2021
  • Url1: http://cografyaharita.com/turkiye_mulki_idare_haritalari2.html
  • TÜİK 2019: www.tuik.gov.tr/PreIstatistikTablo.do?istab_id=1606
  • TÜRKOĞLU, Adil - UÇA, Sanem (2011), Türkiye’de Halk Eğitimi: Tarihsel Gelişimi, Sorunları ve Çözüm Önerileri, Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), s. 48-62.
  • Yıldız, A. (2006). Türkiye’de yetişkin okuryazarlığı: Yetişkin okur-yazarlığına eleştirel bir yaklaşım. (Doktora tezi). https://tez.yok.gov.tr/ UlusalTezMerkezi
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Hüseyin Göklü

Publication Date June 28, 2021
Submission Date April 5, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 1

Cite

APA Göklü, H. (2021). NİĞDE İLİ ULUKIŞLA İLÇESİNİN EĞİTİM COĞRAFYASI. Milli Kültür Araştırmaları Dergisi, 5(1), 74-89.

MİLLİ KÜLTÜR ARAŞTIRMALARI DERGİSİ OLARAK TÜRK BİRLİĞİ KONGRELERİNE DESTEĞİMİZ SÜRMEKTEDİR. 



22-24 Aralık tarihlerinde Akdeniz'in İncisi Alanya'da gerçekleşen "V. Uluslararası Akdeniz Bilimsel Araştırmalar Kongresi"  dergimiz MİKAD ve Alanya Belediyesi'nin işbirliği ile gerçekleşmiştir. MİKAD olarak Türk bilim dünyasına katkı sunmaya devam etmekten onur duymaktayız.

















DERGİMİZİN TÜRK DÜNYASINA AKADEMİK BAKIŞI


Milli Kültür Araştırmaları Dergisi akademik yayın hayatı, "Turan Kurultayı" sonuçları ile paralel yöndedir ve bu hedefler doğrultusunda yayın yapmaktadır. 

Sonuç bildirgesi ana teması: Köklere inemezseniz göklere yükselemezsiniz..

Hedefi: 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır…

Macaristan’ın Başkenti Budapeşte yakınlarında Bugac’ta düzenlenen TURAN KURULTAYI’nda Türk soyundan gelen Macar, Azeri, Avar, Başkurt, Bulgar, Balkar, Buryat, Çuvaş, Gagavuz, Kabardino, Karaçay, Karakalpak, Kazak, Kırgız,Kumuk, Moğol, Nogay, Oğuz, Özbek, Tatar, Tuva, Türkmen, Uygur ve Yakut boyları bir araya gelerek aşağıdaki kararları almıştır…

1) Ümitlerimizi yeşerten Türk Devletler Teşkilatı’nın kurulması memnuniyetle karşılanmıştır.

2) Bütün dünyaya adından bahsettiren Türk Devletler Teşkilatı daha aktif hâle getirilmelidir.

3) Bu bağlamda Türk Devletler Teşkilatının ikinci ve üçüncü halkaları mutlaka kurulmalıdır.

4) Teşkilatın kurulacak ikinci ve üçüncü halkalarında, “Türk Devletler Teşkilatında biz neden yokuz” diyen pek çok devlet gibi, Balkanlar’dan Moğolistan’a, Uyguristan’dan-Kore’ye kadar bütün akraba toplulukları yer almalıdır.

5) Bunun dışında; Özellikle Balkan Türkleri olmak üzere, Kamboçya’dan-Sri Lanka Türklerine, Pakistan ve Himalaya’daki Türklerden, Girit Türklerine, Libya’da ki Türklerden-Irak’taki Türkmenelindeki Türklere, Romanya Türklerinden-Kırım’a, Nijer’de yaşayan Tuaregler’den-Doğu Afrika’da ve Ortadoğu’da yaşayan Osmanlı Türkü’nün torunlarına, Sibirya’dan Kafkaslara, Tacikistan’a kadar hiçbir oba ve aşiretleri dışarıda bırakmadan temsilci alınması zarûrî olmuştur.

6) İşte öyle bir yapıya büründürülecek Türk Devletler Teşkilatı’nın önemli çalışması hâline gelen TURAN KURULTAYI için teklifimiz; bundan böyle dönüşümlü olarak her iki yılda bir diğer Türk Cumhuriyetlerinin birinde, olimpiyat oyunlarıyla, ekonomik ve kültürel oturumlarıyla kısaca her yönüyle icrâ edilmelidir.

7) Bugün Türk Devletler Teşkilâtının kurulması gibi; Turan Birliğini kurma mücâdelesi için, tam 100 yıl önce şehit düştüğü 4 Ağustos 1922’ye kadar, işgaldeki Türk Devletlerini kurtararak TURAN bayrağı altında biraraya getirmek isteyen Enver Paşa unutulmamalıdır. Anıtı dikilmeli, hayatı ve mücadelesi film yapılarak gelecek nesillere aktarılmalıdır.

8)Türk Devletler Teşkilatının bünyesinde ortak ordu, ortak pazar ve ortak parlamento kurulmalı ve üçer aylık dönemlerde Macaristan Parlamentosunda toplanarak yapılan çalışmalar gözden geçirmelidir.

10) Yine TDT bünyesinde Türk Dünyası Stratejik Araştırmalar Merkezi ve Türk Dünyası Araştırmalar Enstitüsü,Türk Dünyası Akademisyenler Birliği, Türk Dünyası Tarım Birliği (hayvancılık dahil), Tür Dünyası Sağlık Teşkilatı ve Türk Dünyası Arama Kurtarma (TÜDAK) kurulmalıdır.

11) Türk Dünyası Ekomomik Formu iki yılda bir Türk Dünyasının kalbi konumundaki Aşkabat’ta yapılmalıdır.

12) Türk Dünyası Bilim Olimpiyatları iki yılda bir Özbekistan’da icra edilmelidir.

13) Türk Dünyası Uzay Araştımaları Enstitüsü kurularak Kazakistan’da her yıl toplanmalıdır.

14) Türk Teknofest Festivali her yıl Türkiye’de yapılmalıdır.

15)Türk Dünyası Yüksek Öğrenim Kurumu kurulmalı, Türk Dünyasındaki üniversitelerin denkliği için üniversitelerde ıslah çalışmaları yapılmalıdır.

16) Türk Dünyası Hekimler Birliği Kurularak her yıl Azerbaycan’da biraraya gelmelidir.

17) Türk Dünyası Bilim Ödülleri düzenlenmeli ve iki yılda bir yapılan Turan Kurultayında sahiplerine takdim edilmelidir.

18) Türk Dünyası Film Festivali ve Türk Dünyası Erovizyon Müzik yarışmaları dönüşümlü olarak Kırgızistan’da birer yıl arayla yapılarak dereceye girenlere ödülleri verilmelidir.

19) Merkezi İstanbul’da olan Türk Dünyası Belediyeler Birliği “iş birliği-güç birliği” kapsamında genişletilerek, en küçük belediyelere kadar bütün Türk Dünyasını kapsayacak şekilde dizayn edilmelidir.

20) Türk Dünyası Kültür, sanat, edebiyat çalıştayları yapılarak Türk Dünyasının ortak değerleri, özellikle Dede Korkut, Nasrettin Hoca, Atilla, Timur, Uluğ Bey, Ali Kuşçu gibi önemli şahsiyetler anlatılmalıdır.

21) “Tarihini bilmeyen milletlerin coğrafyasını başkaları çizer” düsturuyla, Türk Dünyası ortak tarihi yeniden yazılmalıdır. Bunun İçin “Millî Tatihçiler Şurâsı” âcilen kurulmalıdır.

22) Başta Doğu Türkistan olmak üzere Musul-Kerkük, Kıbrıs, Kırım, Batı Trakya gibi Türk Bölgelerinin statüleri uluslararası platformlarda sürekli dile getirilerek, layık oldukları konuma gelene kadar dünya gündeminde kalmaları sağlanmalıdır.

Bütün dünya bilmelidir ki, 21. Yüzyıl Türk Asrı Olacaktır.

Turan Kurultayı Bilim Kurulu


TURAN KURULTAYI SONUÇ BİLDİRGESİ..
Budapeşte, 13.08.2022