BibTex RIS Cite

THE DETERMINATION OF PRESCHOOL CHILDREN’S PARENTS’ CRITERIA FOR SELECTING CHILDREN’S BOOKS

Year 2011, Volume: 41 Issue: 192, 105 - 120, 01.10.2011

Abstract

This study has been conducted for the purpose of determining preschool
children’s parents’ criteria for selecting children’s books. The population
of the research is made up of the parents of 102 children attending the six
kindergartens in the center of Kastamonu province. A Personal Information
Form and an Interview Form were used to collect data. In the research, of the
qualitative research methods, a descriptive analysis method was used. The percentage
of the responses of the parents was given quantitatively and they were
commented on. As a result of the analysis of the data of the research, it was
found that the parents bought their children children’s books especially at the
age of four or five, they did not usually take the size and weight of the book into
consideration, but they paid attention to especially the age group, authors and
publishers. Furthermore, the parents expressed that the most important criteria
was which age group children’s books should address. However, they stated
the price and durability of children’s books as the last two criteria. While the
parents who took part in the research usually defended that children’s books
should be instructive and didactic, they stated that books should address especially
children’s interests and needs while developing their imagination.

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ALAN ÇOCUKLARIN EBEVEYNLERİNİN ÇOCUK KİTABI SEÇME ÖLÇÜTLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ

Year 2011, Volume: 41 Issue: 192, 105 - 120, 01.10.2011

Abstract

Bu araştırma, okul öncesi eğitim alan çocukların ebeveynlerinin çocukkitabı seçme ölçütlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Kastamonu il merkezinde altı ana sınıfına devam eden 102 çocuğun ebeveyni oluşturmaktadır. Araştırmada bilgi toplamak için; (a) Kişisel BilgiFormu (b) Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden “betimsel analiz” kullanılırken ayrıca ebeveynlerin verdikleri cevapların yüzdesi de sayısal olarak ifade edilip yorumlanmıştır. Araştırmanın verilerinin analizi sonucunda, ebeveynlerin çocuklarına ilk kitaplarını genellikle dörtve beş yaşlarında aldıkları, çocuklarına kitap satın alırken kitabın boyutunu veağırlığını dikkate almadıkları; fakat özellikle yaş grubu, yazar ve yayıneviniönemsedikleri bulunmuştur. Aynı zamanda kitap seçerken en önemli kriter olarak, çocuk kitabının “hangi yaş aralığındaki çocuklara hitap etmesi gerektiği” ve“konusu” olduğunu ifade etmişler, “fiyat ve dayanıklılık durumunu” ise en soniki kriter olarak belirtmişlerdir. Araştırmaya katılan ebeveynler genel olarak,çocuk kitaplarının eğitici ve ders verici nitelikte olması gerektiğini savunurken,kitapların çocukların hayal dünyalarını geliştirirken, özellikle ilgi ve ihtiyaçlarına hitap etmesi gerektiğini de belirtmişlerdir

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA59ZF78FN
Journal Section Research Article
Authors

A Oğuzhan Kıldan This is me

Bahar GÜMRÜKÇÜ Bilgici This is me

Publication Date October 1, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 41 Issue: 192

Cite

APA Kıldan, A. O., & Bilgici, B. G. (2011). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ALAN ÇOCUKLARIN EBEVEYNLERİNİN ÇOCUK KİTABI SEÇME ÖLÇÜTLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNİN BELİRLENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 41(192), 105-120.