It’s known that there are some problems with education system in our country.
One of this is the value of literary text in the literature training. We must discuss this
subject again.
Sometimes literature teachers prefer to teach theoretical and abstract
knowledge to students from elementary school to university and they prefer
teaching than training. In additional we must say that there are no contemporary
methods in this teaching. So, if we don’t reach achievement in literature training so
far, it’s because of these problems.
According to me, in an aesthetic point of view, we prefer literature training that
supported with contemporary methods, not literature teaching and we prefer literary
text interpretation in training literature. We must aim to improve student’s aesthetic
sensations and to introduce the values of national and universal and richness of
language and literature to students
Ülkemizdeki eğitim-öğretim faaliyetlerinin çeşitli sahalarında farklı nitelikte birçok problemin yaşanmakta olduğu, bilinen bir husustur. Bunlardan birisi, “edebiyat eğitimi” alanındaki “edebî metnin yeri ve anlamı” problemidir“Edebiyat eğitiminde edebî metnin yeri ve anlamı” konusunun yeniden tartışılıp
irdelenmesinde fayda vardır. Çünkü ilköğretimden üniversiteye kadarki edebiyat
eğitiminde zaman zaman görülen teorik ve soyut bilgilerin esas alınması,
“eğitim”den çok “öğretim”in öne çıkarılması, çağdaş metotlardan uzak kalınması
yüzünden istenilen sonuca ulaşılamamaktadır.
Bize göre, edebiyat eğitiminde öncelik, “öğretim”e değil, “eğitim”e verilmeli;
estetik yaklaşım içinde ve çağdaş çözümleme yöntemleri çerçevesinde “metin”
merkezli bir eğitim yapılmalıdır. Edebiyat eğitiminde, genç beyin ve ruhların estetik
duygu ve duyarlılıklarının ortaya çıkarılması, geliştirilip zenginleştirilmesi; yine
onlara estetik çerçevede içinde millî ve evrensel değerlerin tanıtılması, dilin incelik
ve zenginliklerinin fark ettirilmesi amaçlanmalıdır.
Other ID | JA47NK82AF |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 34 Issue: 169 |