Bu çalışmanın amacı ergenlerdeki kimlik gelişimi ile akademik motivasyon ve umut düzeyleri arasındaki ilişkilerinde temel psikolojik ihtiyaçların aracı rolünü belirlemektir. Katılımcılar, sosyokültürel yapısı oldukça geniş olan bir şehrin en büyük ilçesindeki farklı lise türlerine devam eden 480 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın amacına uygun olarak Kişisel Bilgi Formu, Kimlik Gelişiminin Boyutları Ölçeği, Akademik Güdülenme Ölçeği, Temel Psikolojik Gereksinimlerinin Doyumu Ölçeği – Lise Formu ve Sürekli Umut Ölçeği kullanılmıştır. Her bir temel psikolojik ihtiyaç ayrı ayrı aracı değişken olarak incelendiği için farklı yapısal eşitlik modeli oluşturulmuştur. Bulgulara göre, kimlik gelişiminin içsel yatırımda bulunma boyutu dışındaki diğer boyutlar ile akademik güdülenmenin ve umut arasındaki ilişkiye özerkliğin ve yeterliğin aracılık ettiği görülmüştür. Kimlik gelişiminin seçeneklerin saplantılı araştırılması ve seçeneklerin derinlemesine araştırılmasından akademik güdülenme ve umut arasındaki ilişkiye ilişkisellik doyumunun aracılık ettiği söylenebilir.
kimlik özerklik yeterlik ilişkisellik akademik güdülenme umut
The purpose of this study was to investigate the mediating role satisfaction of basic psychological in the relationship of adolescent identity development, academic motivation and hope. Participants consisted of 480 high school students attending different high school in the biggest district of a city with a broad sociocultural system. The Personal Information Form, Dimensions of Identity Development Scale, Academic Movitation Scale, Basic Psychological Needs Scale - High School Form and Dispositional Hope Scale were administered as data collection tools. Since each basic psychological need was examined separately as an intermediary variable, different structural equality models had been established. According to the findings, autonomy and competence were mediated by the relationship between the dimensions of identity development other than the dimension of internal investment and academic motivation and hope. It can be said that from the obsessive search of the identity development and the in-depth research of the options, the satisfaction between the motivation and hope is mediated by the satisfaction of the relationship.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | August 23, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 50 Issue: 231 |