The aim of this research is to examine and analyze the reasons and motivations for Turkish-origin students who were born and raised in Europe and completed their primary, secondary, and high school education in their home countries to prefer pursuing higher education in Türkiye. Conducted as a qualitative research, the study employed a phenomenological design and a purposive sampling method, interviewing five female and three male students who were born and raised in Germany, Austria, and France and have come to Türkiye for undergraduate and graduate studies. The findings obtained through semi-structured interviews were analyzed under four categories: preferences for participation in higher education in Türkiye, general impressions about higher education in Türkiye, daily life experiences, and intentions to stay or return. The students’ choice of Türkiye was assessed as a layered process involving multiple emotional and rational factors rather than a single reason. The network of relationships, cultural proximity, and bureaucratic facilitation provided in the field of education are the main factors influencing students’ decisions to move from their countries of residence to Türkiye. In terms of influencing their intention to stay in Türkiye, factors such as lack of oversight in the labor market, the impact of inflation, and working hours and conditions played a significant role. Based on the daily life experiences of the students in Türkiye, it was observed that elements such as differences in accent and the distinction between self and other affect adaptation and integration into the country. This study is significant for the development of effective policies aimed at Turkish-origin students coming to Türkiye for higher education.
Migration Diaspora International Student International Student Mobility
Bu araştırmanın amacı, Avrupa’da doğup büyümüş ilk, orta ve lise eğitimlerini doğdukları ülkede tamamlamış Türkiye kökenli öğrencilerin üniversite eğitimi almak amacıyla Türkiye’yi tercih etme nedenlerini ve motivasyonlarını incelemek ve analiz etmektir. Nitel bir araştırma olarak yürütülen çalışmada, fenomenolojik desen kullanılarak amaçlı örneklem yöntemi ile Almanya, Avusturya, Fransa ülkelerinde doğup, büyüyüp, lise eğitimini tamamlayan ve Türkiye’de üniversite okumaya gelen lisans ve lisansüstü öğrenciler olmak üzere beş kadın, üç erkek öğrenci ile görüşülmüştür. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile görüşmelerden elde edilen bulgular, Türkiye’de yükseköğretime katılım tercihleri, Türkiye’de yükseköğretime dair genel izlenimler, günlük yaşam deneyimleri, kalma ve dönme niyetleri olmak üzere dört başlıkta analiz edilmiştir. Öğrencilerin Türkiye’yi tercih edişleri tek bir nedene bağlı olmayarak içinde birçok duygusal ve rasyonel faktörü barındıran katmanlı bir süreç olarak değerlendirilmektedir. İlişkiler ağı, kültürel yakınlık, eğitim alanında sağlanan bürokratik kolaylıklar öğrencilerin yaşadıkları ülkeden Türkiye’ye yönelmelerindeki başlıca etkenlerdir. Türkiye’de kalma niyetlerini etkilemede, çalışma hayatındaki denetimsizlik, enflasyon etkisi, çalışma saatleri ve koşullarının oldukça etkin rol oynadığı görülmektedir. Öğrencilerin Türkiye’deki günlük yaşam deneyimlerinden hareketle, yaşadıkları aksan farklılıkları, ben-öteki ayrımı gibi unsurların ülkeye uyum ve adaptasyonu etkilediği görülmektedir. Bu çalışma, Türkiye’ye üniversite eğitimi için gelen Türkiye kökenli öğrencilere yönelik etkili politikalar geliştirilebilmesi adına önem ifade etmektedir.
Göç Diaspora Uluslararası Öğrenci Uluslararası Öğrenci Hareketliliği
T.C. İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ Rektörlük Sayı : E-38510686-050.04-2400027688 Konu : Fatma Betül Baştar'ın Başvurusu İlgili Makama, İMÜ Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulu'nun 30.04.2024 tarihli oturumunda, İMÜ Edebiyat Fakültesi Sosyoloji bölümü lisans öğrencisi Fatma Betül Baştar'ın “Anavatanda Öğrenci Olmak: Avrupa’dan Türkiye’ye Lisans Öğrenimi İçin Gelen Öğrenciler Üzerine Nitel Bir Araştırma” başlıklı ve TÜBİTAK 2209-A destekli lisans bitirme tezi (dan. Ali Haydar Beşer) kapsamında veri toplanmasına yönelik araştırma dosyası görüşülmüş, içerik bakımından etik bir sorun bulunmadığı sonucuna varılarak, kurulun 2024/4 sayılı ve 30.04.2024 tarihli kararıyla araştırmacının izin talebi uygun bulunmuştur.
T.C. İSTANBUL MEDENİYET ÜNİVERSİTESİ REKTÖRLÜĞÜ
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Göç Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-Non Commercial 4.0 International License.
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Journal of Migration and Political Studies (MIPOS) bilginin paylaşımı için Açık Erişim Politikasına uymaktadır.