Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matematik Öğretiminde, Öğrenme Stilleri ve Önkoşul Öğrenmelere Dayalı Etkinliklerin Etkisi

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 2, 189 - 209, 30.12.2017

Öz

Bu çalışmada, iki temel problem esas alınmıştır. Öncelikle; ilköğretim 5. sınıf matematik öğretiminde Kolb’un öğrenme stili ve ön koşul öğrenmelere dayalı hazırlanan etkinliklerin öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumuna, öz yeterlik algısına, matematik kaygısına ve kalıcılığa etkisi araştırılmıştır. İkinci olarak; ilköğretim matematik öğretiminde, ön öğrenme eksikliklerinin giderilerek, Kolb öğrenme stillerine göre hazırlanan etkinliklerin uygulandığı sınıftaki öğrencilerin, etkinliklere ve sürece iliĢkin görüşleri tespit edilmiştir. Bu kapsamda araştırmada, nitel ve deneysel yöntem birlikte kullanılmıştır. Araştırmanın çalıĢma grubunu, 2011-2012 eğitim öğretim yılı, Konya ili Selçuklu ilçesi Ahmet Acar İlköğretim Okulu’nda öğrenimlerine devam eden toplam 75 beşinci sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmanın veri toplama araçlarını; Öğrenme Alanı Başarı Testi, Matematik Tutum Ölçeği, Matematik Kaygısı Ölçeği, Matematiğe Karşı Öz Yeterlik Algısı Ölçeği, Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri ve Öğrenci Görüşme Formu oluşturmuştur. Araştırmanın nicel boyutunu test etmek amacıyla veriler üzerinde, tek faktörlü ANCOVA ve tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için tek faktörlü ANOVA (repeated measures) analizler yapılmıştır. AraĢtırmanın nitel boyutundan elde edilen veriler ise; betimsel istatistiklerle analiz edilmiştir. AraĢtırma bulgularından elde edilen sonuçlara göre; Öğrencilerin öğrenme stillerine göre; deney grubu öğrencilerinin kontrol grubuna göre tutum, öz yeterlik ve kalıcılık düzeylerinin artığı, kaygı düzeylerinin ise azaldığı, Ön öğrenme eksik-liklerinin giderilmesi ve öğrenme stillerine dayalı hazırlanan etkinlik süreci ile ilgili deney grubu öğrencilerinin, “dersin işlenişine yönelik”, “sınıf ortamına yönelik” ve “matematik öğretimine yönelik” görüşlerinin genel olarak olumlu olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aksu M. (1985). Ortaöğretim Kurumlarında Matematik Öğretimi ve Sorunları. Ankara 1985.
  • Altun S. (2005). Öğrencilerin Öz Düzenlemeye Dayalı Öğrenme Stratejilerinin ve Öz Yeterlik Algılarının Öğrenme Stilleri ve Cinsiyete Göre Matematik Başarısını Yordama Gücü. YayımlanmamıĢ Doktora Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ġstanbul 2005.
  • Arslan B. & Babadoğan C. (2005). “İlköğretim 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Akademik BaĢarı Düzeyi, Cinsiyet ve YaĢ Ġle ĠliĢkisi”. Eurasian Journal of Educational Research 21 (2005) 35-48.
  • Aşkar P. & Erdem M. (1986). Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutumları. Ġstanbul 1986.
  • Aydın B. (2003). “Bilgi Toplumu OluĢumunda Bireylerin YetiĢtirilmesi ve Matematik Öğretimi”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2/14 (2003) 35-48.
  • Bahar M. & Bilgin Ġ. (2003). “Öğrenme Stillerini Ġrdeleyen Bir Literatür ÇalıĢması”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 1 (2003) 14.
  • Baykul Y. (2003). İlköğretimde Matematik Öğretimi 1–5 Sınıflar İçin. Ankara 2003.
  • Bıkmaz F. (2006). “Science Teaching Self-Efficacy Beliefs And Views About Effective Science Courses”. Eurasian Journal of Educational Research 25 (2006) 34-44.
  • Biçer M. (2010). İlköğretim 6. 7. 8. Sınıf Öğrencilerinin Sınıf Düzeyleri. Cinsiyetleri. Akademik Başarı-ları ve Ders Grupları İle Öğrenme Stilleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üni-versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ġstanbul 2010.
  • Bindak R. & Özgen K. (2008). “Matematik Okuryazarlığı Öz-Yeterlik Ölçeğinin GeliĢtirilmesi”. Kastamonu Eğitim Dergisi 16/2 (2008).
  • Bindak R. (2005). “İlköğretim Öğrencileri Ġçin Matematik Kaygı Ölçeği”. F.Ü. Fen ve Mühendislik Bilimleri Dergisi 17/2 (2005) 517-528.
  • Büyüköztürk Ş., Bökeoğlu Ö. Ç. V. & Köklü N. (2009). Sosyal Bilimler İçin Istatistik. Ankara 2009.
  • Büyüköztürk Ş. (201011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analiz El Kitabı. Ankara 2010.
  • Büyüköztürk Ş. (201211). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara 2012.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Süleyman Doğru

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Doğru, S. (2017). Matematik Öğretiminde, Öğrenme Stilleri ve Önkoşul Öğrenmelere Dayalı Etkinliklerin Etkisi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 7(2), 189-209.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr