Research Article
BibTex RIS Cite

Gelişimi Risk Altında Olan Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 151 - 172, 30.12.2016

Abstract

Bu çalışmanın amacı gelişimi risk altında olan okul öncesi dönem çocuklarının sosyal beceri düzeylerinin değerlendirilmesidir. Araştırmanın evrenini, İzmir ili merkez ilçelerinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilkokulların anasınıflarına devam eden 5–6 yaş çocukları oluşturmuştur. Araştırma grubu oluşturulurken, alt sosyo-ekonomik düzeyi temsil eden okullardaki çocuklara ulaşılmıştır. Ancak bu okullar dağınık bir şekilde bulundukları için ilçelerden Buca ve Çiğli seçilmiştir. Bu ilkokullar arasından küme örnekleme yöntemi ile Buca ve Çiğli ilçesindeki alt sosyo-ekonomik düzeydeki okullar belirlenmiştir. Belirlenen okullara devam eden, anasınıfı çocuklarından 60 kız, 75 erkek olmak üzere toplam 135, 5-6 yaş çocukları araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırma betimsel bir çalışma olup genel tarama modelline göre yapılmıştır. Araştırmada Avcıoğlu (2007) tarafından geliştirilmiş olan “4-6 Yaş Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından geliştirilen “Aile Demografik Bilgi Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda gelişimi risk altında olan okul öncesi çocuklarının sosyal beceri düzeylerinin düşük olduğu, gelişimi risk altında olan okul öncesi çocuklarının sosyal beceri düzeylerinin engel durumlarına, ailenin sosyo-kültürel özelliklerine, çocuğun yaşadığı ortama göre farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir.

References

  • Akman B. (2002). “Korunmaya Muhtaç Çocuklarla Ailesi ile Yaşayan Çocukların Kavram Gelişimlerinin ve Okula Hazırbulunuşluk Düzeylerinin Karşılaştırılması”. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi 1/13 (2002) 74-85.
  • Aral N., Gürsoy F., Bıçakçı M. Y. & Körükçü Ö. (2006). “An Investigation of the Social Behaviors of Children Who Attend Pre-School”. Ed. M. S. Giannakaki, G. T. Papanikos, Y. Pozios & J. K. Richards, Institutions Research on Education (2006) 15-23. Athens.
  • Arpacıoğlu Ö. & Yıldırım M. (2011). “Dünyada ve Türkiye’de Yoksulluğun Analizi”. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi 4/2 60-76.
  • Avcıoğlu H. (2007). “Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş)”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2007) 87-101.
  • Berk L. E. (1997). Child Development. London 1997.
  • Brooks-Gunn J. & Duncan G. J. (1997). “The Effects of Poverty on Children”. The Future of Children and Poverty 7/2 (1997) 55-71.
  • Connor D. F. (2002). Aggression and Antisocial Behavior in Children Andadolescents. New York 2002.
  • Cowie H. (2012). From Birth to Sixteen Children’s Health, Social, Emotional and Linguistic Development. London 2012.
  • Durgun Ö. (2011). “Türkiye’de Yoksulluk ve Çocuk Yoksulluğu Üzerine Bir İnceleme”. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi 6/1 (2011) 143-154.
  • Ellis S. J. (1988). “Sociolinguistic Survey Report: Daly River Region Languages”. Ed. M. J. Ray, Aboriginal Language Use in the Northern Territory: 5 Reports (1988) 33-66.
  • Er R. K. (2014). “Çocuk Hakları ve Koruma Aile Refahı ve Koruma”. Ed. S. Y. Doğru, Yoksulluk ve Çocuk. Ankara 2014.
  • Gülay H. & Akman B. (2009). Okul Öncesi Dönemde Sosyal Beceriler. Ankara 2009.
  • Hatun Ş., Etiler N. & Gönüllü E. (2003). Yoksulluk ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 46 (2003) 251-260.
  • Holland M., Holland L. & Gimpel G. A (2003). Emotional and Behavioral Problems of Young Children. NY.
  • Kapıkıran A. N., İvrendi B. A. & Adak A. (2006). “Okul Öncesi Çocuklarında Sosyal Beceri: Durum Saptaması”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2006) 19-27.
  • Karaca N. H., Gündüz A. & Aral N. (2011). “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Davranışının İncelenmesi”. Kuramsal Eğitimbilim 4/2 (2011) 65-76.
  • Karasar N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara 2015.
  • Mcintyre L. L., Blacher J. & Baker B. L. (2006). “The Transition to School: Adaptation in Young Children With and Without Intellectual Disability”. Journal of Intellectual Disability Research 50 (2006) 349-361.
  • McLoyd V. C. (1998). “Socioeconomic Disadvantage and Child Development”. American Psychologist 53 (1998) 185-204.
  • Oktay A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul 1999.
Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 151 - 172, 30.12.2016

Abstract

References

  • Akman B. (2002). “Korunmaya Muhtaç Çocuklarla Ailesi ile Yaşayan Çocukların Kavram Gelişimlerinin ve Okula Hazırbulunuşluk Düzeylerinin Karşılaştırılması”. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi 1/13 (2002) 74-85.
  • Aral N., Gürsoy F., Bıçakçı M. Y. & Körükçü Ö. (2006). “An Investigation of the Social Behaviors of Children Who Attend Pre-School”. Ed. M. S. Giannakaki, G. T. Papanikos, Y. Pozios & J. K. Richards, Institutions Research on Education (2006) 15-23. Athens.
  • Arpacıoğlu Ö. & Yıldırım M. (2011). “Dünyada ve Türkiye’de Yoksulluğun Analizi”. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi 4/2 60-76.
  • Avcıoğlu H. (2007). “Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması (4-6 Yaş)”. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 7/2 (2007) 87-101.
  • Berk L. E. (1997). Child Development. London 1997.
  • Brooks-Gunn J. & Duncan G. J. (1997). “The Effects of Poverty on Children”. The Future of Children and Poverty 7/2 (1997) 55-71.
  • Connor D. F. (2002). Aggression and Antisocial Behavior in Children Andadolescents. New York 2002.
  • Cowie H. (2012). From Birth to Sixteen Children’s Health, Social, Emotional and Linguistic Development. London 2012.
  • Durgun Ö. (2011). “Türkiye’de Yoksulluk ve Çocuk Yoksulluğu Üzerine Bir İnceleme”. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi 6/1 (2011) 143-154.
  • Ellis S. J. (1988). “Sociolinguistic Survey Report: Daly River Region Languages”. Ed. M. J. Ray, Aboriginal Language Use in the Northern Territory: 5 Reports (1988) 33-66.
  • Er R. K. (2014). “Çocuk Hakları ve Koruma Aile Refahı ve Koruma”. Ed. S. Y. Doğru, Yoksulluk ve Çocuk. Ankara 2014.
  • Gülay H. & Akman B. (2009). Okul Öncesi Dönemde Sosyal Beceriler. Ankara 2009.
  • Hatun Ş., Etiler N. & Gönüllü E. (2003). Yoksulluk ve Çocuklar Üzerindeki Etkileri. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 46 (2003) 251-260.
  • Holland M., Holland L. & Gimpel G. A (2003). Emotional and Behavioral Problems of Young Children. NY.
  • Kapıkıran A. N., İvrendi B. A. & Adak A. (2006). “Okul Öncesi Çocuklarında Sosyal Beceri: Durum Saptaması”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 (2006) 19-27.
  • Karaca N. H., Gündüz A. & Aral N. (2011). “Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Davranışının İncelenmesi”. Kuramsal Eğitimbilim 4/2 (2011) 65-76.
  • Karasar N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara 2015.
  • Mcintyre L. L., Blacher J. & Baker B. L. (2006). “The Transition to School: Adaptation in Young Children With and Without Intellectual Disability”. Journal of Intellectual Disability Research 50 (2006) 349-361.
  • McLoyd V. C. (1998). “Socioeconomic Disadvantage and Child Development”. American Psychologist 53 (1998) 185-204.
  • Oktay A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul 1999.
There are 20 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Duygu Çetingöz

Safiye Yıldırım Doğru

Publication Date December 30, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Çetingöz, D., & Yıldırım Doğru, S. (2016). Gelişimi Risk Altında Olan Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Sosyal Beceri Düzeylerinin Değerlendirilmesi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 6(2), 151-172.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr