Research Article
BibTex RIS Cite

Akademik ve Dil Becerileri Eğitim Programının 61-66 Aylık Çocukların Bilişsel Yetenekleri ile Erken Akademik ve Dil Becerilerine Etkisi

Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 459 - 481, 30.12.2016

Abstract

Akademik ve dil becerileri eğitim programının 61-66 aylık çocukların bilişsel yeteneklerine ve erken akademik ve dil becerilerine etkisinin incelenmesi amacıyla yapılan araştırmanın örneklemini 61-66 aylık 64 (deney 32, kontrol 32) çocuk oluşturmaktadır. Karma desenli yöntem uygulanan araştırmada, deney grubundaki çocuklara erken akademik ve dil becerileri eğitim programı uygulanmıştır. Araştırmada nicel veriler için Bilişsel Yetenekler Testi Form-6 (BYTF-6)”, ve “Kaufman Erken Akademik ve Dil Becerileri Araştırma Testi (K-EADBAT)” nitel verileri değerlendirmek için ise “Akademik ve Dil Becerileri Eğitim Programını Değerlendirme Formu” kullanılmıştır. Deney ve kontrol gruplarından elde edilen nicel veriler tek faktörlü kovaryans analizi ANCOVA ve tek faktör üzerinde tekrarlı ölçümler için iki faktörlü ANOVA ile analiz edilmiştir. Nicel veriler ise betimsel değerler olarak ve Pearson Korelasyon Katsayısı ile hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda bilişsel yetenekleri ile erken akademik ve dil becerileri kazanımlarında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı geniş etki düzeyinde bir farkın olduğu görülmektedir. Ayrıca her bir etkinliğin eğitimci A ve B tarafından programın özelliklerine uygun olarak uygulandığı ve puanlayıcı güvenirliği korelasyon değerlerinin yüksek olduğu belirlenmiştir

References

  • Amsel E. & Byrnes J. P. (2002). Language, Literacy and Cognitive development the Development and Consequences of Symbolic Communication. New Jersey 2002. Doi: 10.1016/j.ecresq.2004.10.003
  • Anlıak O. Ş. (2004). Farklı Eğitim Yaklaşımları Uygulayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Kişiler Arası Bilişsel Problem Çözme Becerisi Programının Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir 2004.
  • Aram D. & Biron S. (2004). “Joint Storybook Reading and Joint Writing Interventions Among Low SES Preschoolers: Differential Contributions to Early Literacy”. Early Childhood Research Quarterly 19/4 (2004) 588-610.
  • Balcı A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara 2011.
  • Bayraktar V. & Temel F. (2014). “Okuma-yazmaya Hazırlık Eğitim Programı’nın Çocukların Okuma Yazma Becerilerine Etkisi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29/3 (2014) 08-22.
  • Beaty J. J. (2014). Preschool Appropriate Practices Environment, Curriculum and Development. Belmont 2014.
  • Beck I. L. & McKeown M. G. (2007). “Increasing Young Low-Income Children’s Oral Vocabulary Repertoires Through Rich and Focused Instruction”. The Elementary School Journal 107/3 (2007) 251-271.
  • Bidell T. R. & Fischer K. W. (2005). “Cognitive Development in Educational Context: İmplications of Skill Theory”. Eds. A. Demetriou, M. Shayer & A. Efklides, Neo-Piagetian Theories of Cognitive Development (2005) 9-29. New York.
  • Browne A. (2007). Teaching and Learning, Communication, Language and Literacy. Great Britain 2007.
  • Burger K. (2010). “How Does Early Childhood Care and Education Affect Cognitive Development? An International Review of the Effects of Early Interventions for Children from different Social Backgrounds”. Early Childhood Research Quarterly 25/2 (2010) 140-165. Doi: 10.1016/j.ecresq.2009.11.001
  • Burgess S. R. (2002). “The Influence of Speech Perception, Oral Language Ability, the Home Literacy Environment and Pre-Reading Knowledge on the Growth of Phonological Sensitivity: a One-Year Longitudinal Investigation”. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 15 (2002) 709-737. Doi: 10.1023/A:1020954606695
  • Büyüköztürk Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara 2012.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün E. Ö., Karadeniz Ş. & Demirel F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara 2012.
  • Campbell A. F., Pungello P. E., Miller-Johnson S., Burchinal M. & Ramey T. C. (2001). “The Development of Cognitive and Academic Abilities: Growth Curves from an Early Childhood Educational Experiment.” Developmental Psychology 37/2 (2001) 231-242.
  • Charlesworth R. & Lind K. K. (20075). Math & Science for Young Children. USA 2007.
  • Churcman S. L. (2007). Bringing Math Home: A Parents’ Guide to Elementary School Math: Game, Activities, Projects. Chicago 2007.
Year 2016, Volume: 6 Issue: 2, 459 - 481, 30.12.2016

Abstract

References

  • Amsel E. & Byrnes J. P. (2002). Language, Literacy and Cognitive development the Development and Consequences of Symbolic Communication. New Jersey 2002. Doi: 10.1016/j.ecresq.2004.10.003
  • Anlıak O. Ş. (2004). Farklı Eğitim Yaklaşımları Uygulayan Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Kişiler Arası Bilişsel Problem Çözme Becerisi Programının Etkisinin İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ege Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir 2004.
  • Aram D. & Biron S. (2004). “Joint Storybook Reading and Joint Writing Interventions Among Low SES Preschoolers: Differential Contributions to Early Literacy”. Early Childhood Research Quarterly 19/4 (2004) 588-610.
  • Balcı A. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem, Teknik ve İlkeler. Ankara 2011.
  • Bayraktar V. & Temel F. (2014). “Okuma-yazmaya Hazırlık Eğitim Programı’nın Çocukların Okuma Yazma Becerilerine Etkisi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29/3 (2014) 08-22.
  • Beaty J. J. (2014). Preschool Appropriate Practices Environment, Curriculum and Development. Belmont 2014.
  • Beck I. L. & McKeown M. G. (2007). “Increasing Young Low-Income Children’s Oral Vocabulary Repertoires Through Rich and Focused Instruction”. The Elementary School Journal 107/3 (2007) 251-271.
  • Bidell T. R. & Fischer K. W. (2005). “Cognitive Development in Educational Context: İmplications of Skill Theory”. Eds. A. Demetriou, M. Shayer & A. Efklides, Neo-Piagetian Theories of Cognitive Development (2005) 9-29. New York.
  • Browne A. (2007). Teaching and Learning, Communication, Language and Literacy. Great Britain 2007.
  • Burger K. (2010). “How Does Early Childhood Care and Education Affect Cognitive Development? An International Review of the Effects of Early Interventions for Children from different Social Backgrounds”. Early Childhood Research Quarterly 25/2 (2010) 140-165. Doi: 10.1016/j.ecresq.2009.11.001
  • Burgess S. R. (2002). “The Influence of Speech Perception, Oral Language Ability, the Home Literacy Environment and Pre-Reading Knowledge on the Growth of Phonological Sensitivity: a One-Year Longitudinal Investigation”. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal 15 (2002) 709-737. Doi: 10.1023/A:1020954606695
  • Büyüköztürk Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara 2012.
  • Büyüköztürk Ş., Kılıç-Çakmak E., Akgün E. Ö., Karadeniz Ş. & Demirel F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara 2012.
  • Campbell A. F., Pungello P. E., Miller-Johnson S., Burchinal M. & Ramey T. C. (2001). “The Development of Cognitive and Academic Abilities: Growth Curves from an Early Childhood Educational Experiment.” Developmental Psychology 37/2 (2001) 231-242.
  • Charlesworth R. & Lind K. K. (20075). Math & Science for Young Children. USA 2007.
  • Churcman S. L. (2007). Bringing Math Home: A Parents’ Guide to Elementary School Math: Game, Activities, Projects. Chicago 2007.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Sociology
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Özgün Uyanık Aktulun

Fatma Alisinanoğlu

Publication Date December 30, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 6 Issue: 2

Cite

APA Uyanık Aktulun, Ö., & Alisinanoğlu, F. (2016). Akademik ve Dil Becerileri Eğitim Programının 61-66 Aylık Çocukların Bilişsel Yetenekleri ile Erken Akademik ve Dil Becerilerine Etkisi. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 6(2), 459-481.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr