Research Article
BibTex RIS Cite

Savunmasız Beyaz Erkekler ve Cinsel Vatandaşlık: Charles Ray Heykelleri

Year 2017, Issue: 7, 71 - 93, 15.02.2017

Abstract

Bu makale, beyaz erkeklerin kamusal
cinselliklerindeki gerginlikleri incelemektedir. Amerika Birleşik
Devletleri’ndeki cinsel vatandaşlık normları savunmasız beyaz erkekleri –
çıplak ve kuir- özellikle kamusal sanatta saklı tutmaktadır. 2015 yazında, Chicago
Sanat Enstitüsü beyaz erkekleri nesnelleştirilmemiş ve nüfuz edilemeyen olarak
gören mevcut sivil ve yasal vatandaşlık modellerini bozan önemli bir sergiyi
–Charles Ray Heykelleri 1997-2014- vitrine çıkardı. Sergi – inşa edilmiş ve
somutlaştırılmış – kuir doğasını, yaşı, ırkları, toplumsal cinsiyetleri ve
cinsellikleri çaprazlayan çeşitli erkeklikleri vurgulayan bir cinsel
vatandaşlık modeli olarak öngörmektedir. Ray’in eserleri, klasik Amerikan
romanı Huckleberry Finn’in Maceraları’ndaki erkekler de dahil olmak üzere,
savunmasız çıplak ve kuir erkekleri çocukluktan yetişkinliğe Amerikan hayatının
ayrılmaz bir parçası olarak temsil etmektedir. Ray, savunmasız ve
somutlaştırılmış beyaz erkekleri hem her yerde var olan hem de görünmez olarak
sunmaktadır. Çıplak ve kuir erkeklerin vücutlarını bedensellikten ayırmak,
parçalamak, silmek, reddetmek veya gizli kalması için utandırmak erkekleri
cinsel vatandaşlıklarından soymaktır. Bedensellikten ayrılmış cinsel erkek
nüfuz edilemeyen ve savunmasız olmayan temsiline rağmen kendi bütünlüğünü
bölümlere ayırır ve bütülünlüğüne zarar verir. Ray’in sergisi – bir queer
doğası, bir kapalı park- cinsel vatandaşlıkta eksik olan bir parçayı inşa
etmektedir.

References

  • Catalogue. (2014). “Charles Ray: Sculpture 1997-2014.” Kunstmuseum Basel and Art Institute of Chicago. Hatje Cantz.
  • Eichner, Maxine. (2009). “Feminism, Queer Theory & Sexual Citizenship.” In Gender Equality: Dimensions of Women's Equal Citizenship, ed. L. C. McClain and J. L. Grossman. New York: Cambridge.
  • Harris, Angela P. (1990). “Race and Essentialism in Feminist Legal Theory.”Stanford Law Review 42 (3):581-616.
  • Kemp, Jonathan. (2013). The Penetrated Male. Brooklyn: Punctum.
  • O'Rourke, Michael. (2014). “The Big Secret about Queer Theory...”Inter Alia: A Journal of Queer Studies (9):1-14.
  • Schmidt, Christopher. (2014). The Poetics of Waste: Queer Excess in Stein, Ashbery, Schuyler, and Goldsmith: Palgrave MacMillan.
  • Tompkins, Calvin. (2015). “Meaning Machines: The Sculptures of Charles Ray.”New Yorker, May 11, 2015.
  • Twain, Mark. 2012 (1884). The Adventures of Huckleberry Finn. New York: Sterling Publishing.

Vulnerable White Men and Sexual Citizenship: Charles Ray Sculptures

Year 2017, Issue: 7, 71 - 93, 15.02.2017

Abstract

This essay examines tensions in white
men’s public sexualities. Norms of sexual citizenship in the United States hide
from public view vulnerable white men—naked and queer—especially in public art.
In summer 2015, the Art Institute of Chicago showcased a major exhibit—Charles
Ray Sculptures 1997–2014—that disrupted extant civil and legal models of
citizenship that view white men as sexually unobjectified and impenetrable. The
exhibit foreshadows queer nature—constructed and embodied—as a sexual
citizenship model emphasizing diverse masculinities that crosscut ages, races,
genders, and sexualities. Ray’s work represents vulnerable naked and queer men
as an integral part of American life from childhood to adulthood, including men
in the classic American novel, The Adventures of Huckleberry Finn. Ray presents
vulnerable, embodied white men as both omnipresent and invisible. To
disembody—disarticulate, erase, deny, shame into closets—the bodies of naked
and queer men is to strip men of sexual citizenship. The disembodied sexual man
compartmentalizes and severs his whole, despite representations that he is
impenetrable, not vulnerable. Ray’s exhibit—a queer nature, an indoor
park—constructs part of what is missing in sexual citizenship.

References

  • Catalogue. (2014). “Charles Ray: Sculpture 1997-2014.” Kunstmuseum Basel and Art Institute of Chicago. Hatje Cantz.
  • Eichner, Maxine. (2009). “Feminism, Queer Theory & Sexual Citizenship.” In Gender Equality: Dimensions of Women's Equal Citizenship, ed. L. C. McClain and J. L. Grossman. New York: Cambridge.
  • Harris, Angela P. (1990). “Race and Essentialism in Feminist Legal Theory.”Stanford Law Review 42 (3):581-616.
  • Kemp, Jonathan. (2013). The Penetrated Male. Brooklyn: Punctum.
  • O'Rourke, Michael. (2014). “The Big Secret about Queer Theory...”Inter Alia: A Journal of Queer Studies (9):1-14.
  • Schmidt, Christopher. (2014). The Poetics of Waste: Queer Excess in Stein, Ashbery, Schuyler, and Goldsmith: Palgrave MacMillan.
  • Tompkins, Calvin. (2015). “Meaning Machines: The Sculptures of Charles Ray.”New Yorker, May 11, 2015.
  • Twain, Mark. 2012 (1884). The Adventures of Huckleberry Finn. New York: Sterling Publishing.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Articles
Authors

Jerry D. Thomas This is me

Jerry D. Thomas This is me

Publication Date February 15, 2017
Published in Issue Year 2017 Issue: 7

Cite

APA Thomas, J. D., & Thomas, J. D. (2017). Vulnerable White Men and Sexual Citizenship: Charles Ray Sculptures. Masculinities: A Journal of Identity and Culture(7), 71-93.