Marie al-Khazen (1899-1983), fotoğraflarının çoğunu 1920’li ve
30’lu yıllarda Kuzey Lübnan’ın bir kasabası olan Zgharta civarında çekmiş
amatör bir fotoğrafçıdır. Bu çalışmada, toplumsal cinsiyetin al-Khazen’in
fotoğraflarında çeşitli kompleks imgeler ve kurallar aracılığıyla sosyal ve
kültürel olarak nasıl temsil edildiğini inceleyeceğim. al-Khazen’ in
fotoğraflarında erkeklerin nasıl ve ne şekillerde yer ettiğini göstermek
çalışmanın temel odağını oluşturmaktadır. Bu fotoğraflar, ağırlıklı olarak ataerkil
olan bir dönem boyunca üretilmiştir. Bu çalışma için seçilen fotoğrafların
çoğunda, al-Khazen’in çoğunlukla ataerkil ideolojiyi yansıttığını tartışacak ve
fotoğrafların çoğunun erkekliğin anlamını kahramanlıkla tanımladığını
göstereceğim.
Fotoğrafları incelerken temel olarak şu soruyu göz önünde
bulundurdum: “al-Khazen’in fotoğraflarında erkekliğin temsili kadınlığın
temsilinden nasıl farklılaşıyor?” al-Khazen’in kamera ardındaki varlığı bugün
bizlere ulaşan imgelerin kontrolünü ona veriyor. Başka bir deyişle, Khazen
fotoğraflarında tarafsız bir aracı değil; aksine fotoğraftaki özneleri, kendi
hayatında görünür olmasını istediği anları, ışığı ve gölgeleri, ön ve arka
plandaki objeleri, öznenin fotoğraftaki konumunu ve bu öznelerin gruplar içinde
birbirleri ile olan ilişkilerinin nasıl yansıtıldığını seçerek fotoğrafın
ardındakş kontrolünü gözler önüne seriyor. Al-Khazen’in fotoğrafik kararları
bizim onun fotoğraflarındaki toplumsal cinsiyet algımızı nasıl şekillendiriyor?
Bu bağlamda, fotoğrafların toplumsal cinsiyete dair söylemsel kavramlar
üreterek, düşünceleri ve anlamları yaydığı yolları inceleyeceğim. Toplumsal
cinsiyet, erkek ve kadınlar arasındaki farklılıkları ifade etmek adına
kullanılan; hem doğal olarak verilen hem de seçilen tutum ve görünüşlere bağlı
olarak değişen bir kategori olarak ele alınmıştır. Bu makale, Al-Khazen’nin
fotoğraflarının ve erkekliğin (rujuliyya)
özellikle Lübnan’ın kırsal kesimindeki güçlendirilmiş tezahürleriyle sunulan
kültürel temsillerinin ayrıntılı bir öncelemesini sunmaktadır. Fotoğraflarda erkek cinselliğini simgelemek adına, bıyık
bırakmaktan, sigara içmeye, tüfek kullanmaktan ve tarabish yapmaya kadar pek çok ayrıntı yer
almaktadır.
Marie al-Khazen
(1899-1983) is an amateur photographer who took most of her photographs in the
1920s and 1930s in and around Zgharta, a village in the North of Lebanon. In
this paper, I will analyze how gender — a category used to express differences
between male and female individuals depending on a combination of naturally
endowed and chosen attributes, abilities, appearances, and expressive codes —is
represented socially and culturally in a number of her photographs through
complex conventions and significations. How and in what way men inhabit
al-Khazen’s photographs is the focus of this paper. These photographs were
produced during a period that is often characterized as predominantly
patriarchal. In most of the photographs selected for this paper, I will argue
that, al-Khazen reflects this predominantly patriarchal ideology and will show
how most of al-Khazen’s photographs prescribe to meanings of masculinity as
heroic.
While analyzing
the photographs, I consider the following question: How do representations of
masculinity differ from representations of femininity in al-Khazen’s
photographs? Her position being behind the camera puts her in control of the
image provided to us today. In other words, she is not a neutral mediator, but,
rather, manifests control through her choice of the subject matter, the moments
that she wanted to be salient in her life, the light and shadow, the objects in
the foreground and background setting, the subjects’ positions within the space
of the photograph and the ways in which these subjects perform their social
relations to each other within a group. How do al-Khazen’s photographic
decisions shape our understanding of gender relations in her photographs?
I will examine
the ways photographs disseminate ideas and meanings by generating discursive
notions on gender. Gender is explored as a category used to express differences
between male and female individuals depending on a combination of naturally
endowed and chosen attributes and appearances. The paper offers a scrutinized
study of the photographs and the different ways manhood or rujuliyya, particularly
in the rural areas in Lebanon, was culturally represented through an amplified
masculinity. From having a moustache, smoking a cigarette, sporting tarabish
to holding rifles, a plethora of props and accoutrement appeared in the
photos to denote signs of virility.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Sociology, Creative Arts and Writing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 9-10 |