Research Article
BibTex RIS Cite

Danimarka İlköğretim Kurumlarındaki Din Eğitimi Modelinin Kültürlerarası Din Eğitimine Yaklaşımı

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 10 - 22, 26.06.2024

Abstract

Dinin sosyal hayat ve kültürel yapı üzerinde etkileri bulunmaktadır. İnsanlık tarihi boyunca dinler insanların yaşamlarını etkilemiş ve onların hayatlarının şekillenmesinde önemli olmuştur. Hristiyanlığın ve kültürünün Danimarka toplumunun kimliğinin oluşmasında önemli rolü bulunmaktadır. Çalışmada kültürlerarası din eğitimi konusunda Danimarka eğitim sisteminin getirmiş olduğu yasal öneriler ve dinin tarihi süreç içerisinde Danimarka eğitim sistemine etkisi ve bugünkü din eğitiminin şekillenmesindeki rolü ele alınmıştır. Danimarka toplumunun çok kültürlü yapısının farklılıklara karşı yaklaşımını ve Danimarka ilköğretim kurumlarındaki din eğitimi modelinin kültürlerarası din eğitimine katkılarının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden literatür taramasının kullanıldığı araştırmada, Danimarka’daki din eğitimi üzerine kaleme alınmış olan güncel literatür, kanunlar ve yönetmelikler taranmıştır. Danimarka’da, tarihsel süreç içerisinde dini bir kurum olarak başlayan ilkokul, zamanla topluma bilgi veren seküler bir kuruma dönüşmüştür. Günümüz Danimarka ilköğretim kurumlarındaki din eğitimi müfredatında, Hristiyanlık dışındaki dinlere de yer verilir fakat öncelikle Evangelist-Lutheryan Hristiyanlık öğretilmektedir. Din kültürel ve geleneksel açıdan önem arz etmektedir. Danimarka eğitim sistemindeki din eğitimi modelinin çok kültürlü toplumlar için eğitim programlarının geliştirilmesinde katkı sağlası hedeflenmektedir. Eğitim yoluyla kültürel çeşitliliğin korunması, tolerans ve hoşgörü kültürünün geliştirilmesi önem arz etmektedir. Danimarka okullarındaki eğitim modelinin bu amaçlara ulaşmada etkili olduğu düşünülmektedir.

References

  • Andersen, Peter B. vd. Religion, Skole Og Kulturel Integration I Danmark Og Sverige. København S.: Københavns Universitet, 2006.
  • Bahçekapılı, Mehmet. “Batılı Ülkelerde Di̇n Egitimi̇ni̇n Kültürlerarası Barış Ve Hoşgörüye Olan Katkısı Üzeri̇ne Bazı Degerlendirmeler”. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 21 (2011), 129-152.
  • Børne- og Undervisningsministeriet. Folkeskoleloven, Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. LBK nr 1396 af 05/10/2022 (05 Ekim 2022). Erişim 11 Şubat 2023. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1396
  • Buchardt, Mette. Religionsdidaktik. København: Gyldendal Uddannelse., 2006.
  • Buchardt, Mette. Religionsdidaktik. Traditioner Og Tilgange. København: Hans Reitzels Forlag., 2016.
  • Christensen, Henrik Reintoft vd. Religion I Det Offentlige Rum Et Dansk Perspektiv. Aarhus Universitetsforlag, 2019.
  • Danmarks Statistik. “Befolkningstal”. Erişim 02 Şubat 2024. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/befolkningstal
  • Danmarks Statistik. “Indvandrere og efterkommere”. Erişim 02 Şubat 2024. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/indvandrere-og-efterkommere
  • Jellesen, Marlene Printz. “Sporets Didaktik: Kristendom Som Historie Og Kulturarv i Religionsundervisningen”. Prismet 71/4 (2020), 407-420.
  • Korsgaard, Ove vd. Medborgerskab - Et Nyt Dannelsesideal? Frederiksberg: Religionspædagogisk Forlag, 2007.
  • Köylü, Mustafa. “Batı Ülkelerinde Din Eğitimi: Genel Bir Bakış”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6/4 (01 Ekim 2017), 223-245.
  • Sløk, Camilla ve Nortvig, Anne-Mette. Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab. Frederiksberg C.: Samfundslitteratur, 2010.
  • Sørensen’ Stig F. Fagdidaktik I Religion. Frederiksberg C.: Frydenlund, 1., 2019.
  • “Faghæfte - Fælles Mål, læseplan og vejledning | emu danmarks læringsportal”. Erişim 28 Şubat 2023. https://emu.dk/grundskole/kristendomskundskab/faghaefte-faelles-maal-laeseplan-og-vejledning

The Approach of the Danish Primary Education System to Intercultural Religious Education

Year 2024, Volume: 3 Issue: 1, 10 - 22, 26.06.2024

Abstract

Religion has effects on social life and cultural structure. Throughout human history, religions have influenced people's lives and have been important in shaping their lives. Christianity and its culture have an important role in shaping the identity of Danish society. In this study, the legal proposals brought by the Danish education system on intercultural religious education and the impact of religion on the Danish education system in the historical process and its role in shaping today's religious education are discussed. The study employs qualitative desk-based research, in order to review the current literature, the laws and regulations on religious education in Denmark. In Denmark, the primary school, which started as a religious institution in the historical process, has gradually transformed into a secular institution that provides information to the society. In the religious education curriculum in Danish primary schools today, religions other than Christianity are included, but primarily Evangelical Lutheran Christianity is taught. Religion is culturally and traditionally important. The model of religious education in the Danish education system can be considered a model for modern societies. It is important to preserve cultural diversity through education and to develop a culture of tolerance and tolerance. It can be argued that the education model in Danish schools is effective in achieving these goals.

References

  • Andersen, Peter B. vd. Religion, Skole Og Kulturel Integration I Danmark Og Sverige. København S.: Københavns Universitet, 2006.
  • Bahçekapılı, Mehmet. “Batılı Ülkelerde Di̇n Egitimi̇ni̇n Kültürlerarası Barış Ve Hoşgörüye Olan Katkısı Üzeri̇ne Bazı Degerlendirmeler”. Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi 21 (2011), 129-152.
  • Børne- og Undervisningsministeriet. Folkeskoleloven, Bekendtgørelse af lov om folkeskolen. LBK nr 1396 af 05/10/2022 (05 Ekim 2022). Erişim 11 Şubat 2023. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2022/1396
  • Buchardt, Mette. Religionsdidaktik. København: Gyldendal Uddannelse., 2006.
  • Buchardt, Mette. Religionsdidaktik. Traditioner Og Tilgange. København: Hans Reitzels Forlag., 2016.
  • Christensen, Henrik Reintoft vd. Religion I Det Offentlige Rum Et Dansk Perspektiv. Aarhus Universitetsforlag, 2019.
  • Danmarks Statistik. “Befolkningstal”. Erişim 02 Şubat 2024. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/befolkningstal
  • Danmarks Statistik. “Indvandrere og efterkommere”. Erişim 02 Şubat 2024. https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/borgere/befolkning/indvandrere-og-efterkommere
  • Jellesen, Marlene Printz. “Sporets Didaktik: Kristendom Som Historie Og Kulturarv i Religionsundervisningen”. Prismet 71/4 (2020), 407-420.
  • Korsgaard, Ove vd. Medborgerskab - Et Nyt Dannelsesideal? Frederiksberg: Religionspædagogisk Forlag, 2007.
  • Köylü, Mustafa. “Batı Ülkelerinde Din Eğitimi: Genel Bir Bakış”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6/4 (01 Ekim 2017), 223-245.
  • Sløk, Camilla ve Nortvig, Anne-Mette. Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab. Frederiksberg C.: Samfundslitteratur, 2010.
  • Sørensen’ Stig F. Fagdidaktik I Religion. Frederiksberg C.: Frydenlund, 1., 2019.
  • “Faghæfte - Fælles Mål, læseplan og vejledning | emu danmarks læringsportal”. Erişim 28 Şubat 2023. https://emu.dk/grundskole/kristendomskundskab/faghaefte-faelles-maal-laeseplan-og-vejledning
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Cengiz Alkan 0009-0004-6729-6982

Publication Date June 26, 2024
Submission Date January 20, 2024
Acceptance Date February 4, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 1

Cite

ISNAD Alkan, Cengiz. “Danimarka İlköğretim Kurumlarındaki Din Eğitimi Modelinin Kültürlerarası Din Eğitimine Yaklaşımı”. MANAS Journal of Religious Sciences 3/1 (June 2024), 10-22.