Research Article
BibTex RIS Cite

MOLIÈRE’İN TİYATROSUNDA “BARBON”

Year 2022, , 376 - 391, 29.07.2022
https://doi.org/10.33406/molesto.1127203

Abstract

2022 yılında doğumunun 400. yılını kutladığımız Molière’in komedyalarında karşımıza çıkan “barbon” kalıp kişisi Antik Roma’da doğmuş, Attelan farslarında önemli bir yer edinmiş ve Commedia dell’arte/İtalyan Komedyasının başat kalıp kişilerinden biri olmuştur. Antik Roma komedyasındaki “senex”, Attelan farsında “pappus”, Commedia dell’arte’de “pantalone” adını almış, Molière’in oyunlarında “barbon” olarak tanınmıştır. Barbonlar Molière’in çeşitli fars ve komedyalarında yer almaktadır. Bunlar: L’Etourdi ou les comntretemps/Şaşkın ya da Aksilikler, l’Ecole des maris/Kocalar Okulu, l’Ecole des femmes/Kadınlar Okulu, le Mariage forcé/Zorla Evlilik, George Dandin, l’Avare/Cimri ve Le Malade imaginaire/Hastalık Hastası oyunlarıdır. Bir kalıp kişi olarak barbonun karakter özellikleri tüm oyunlarda aşağı yukarı aynıdır: abartılı özgüven, budalalık, cinsellik merakı, kıskançlık ve aldatılma korkusu, despotluk ve cimrilik. Barbon kadınların kendisini nasıl gördüğünü anlamaz, onların gözünde çekici ve beğenilen bir erkek olduğunu düşünür. Oysa kadınların tek amacı barbonun parasını ele geçirmektir. Molière barbon kalıp kişisini kullanarak babaların ve vasilerin çocuklarının evlenmesi konusundaki tutumlarını da eleştirmiş, genç kızların eğitimiyle ilgili düşüncelerini ifade etmiştir. Molière barbonun gülünç kişiliğinden yararlanarak eleştirilerini olabildiğince kolay bir biçimde dile getirmiştir.

References

  • Brockett, Oscar, Tiyatro tarihi, Ankara, Dost kitabevi, 2000, çev. Sevinç Sokullu.
  • “La Comédie en littérature” https://www.larousse.fr/encyclopedie 15/4/2022 tarihinde erişildi.
  • “La Comédie latine : intrigues et personnages”, https://eduscol.education.fr 15/4/2022 tarihinde erişildi.
  • Forestier, Georges, Molière, Paris, Gallimard (NRF), 2018.
  • Girard, Gilles, “Types et commedia dell’arte”, Etudes françaises, volume 15, n. 1-2 , https://id.erudit.org/iderudit/036683 15/4/2022 tarihinde erişildi.
  • Huster, Francis, Dictionnaire amoureux de Molière, Paris, Plon, 2021.
  • Molière, L’Avare, Paris, Larousse (Nouveaux Classiques Larousse), 1971.
  • Molière, L’Ecole des femmes, Paris, Gallimard (Folio), 2000.
  • Molière, L’Ecole des maris, Œuvres complètes I, s. 351-396, Paris, Garnier-Flammarion, 1964 I.
  • Molière, L’Etourdi ou les contretemps, Œuvres complètes I, s. 53-138, Paris, Garnier-Flammarion, 1964 II.
  • Molière, George Dandin, Paris, Le livre de poche, 1987.
  • Molière, Le Malade imaginaire, Paris, Classiques Hachette (Bibliocollège), 1999.
  • Molière, Le Mariage forcé, Œuvres complètes II, s. 173-197, Paris, Garnier-Flammarion, 1965.
  • Vialleton, Jean-Yves, “Le théâtre classique et l’âge du rôle”, https://journals.openedition.org/recherchestravaux/738 15/4/2022 tarihinde erişildi.
Year 2022, , 376 - 391, 29.07.2022
https://doi.org/10.33406/molesto.1127203

Abstract

References

  • Brockett, Oscar, Tiyatro tarihi, Ankara, Dost kitabevi, 2000, çev. Sevinç Sokullu.
  • “La Comédie en littérature” https://www.larousse.fr/encyclopedie 15/4/2022 tarihinde erişildi.
  • “La Comédie latine : intrigues et personnages”, https://eduscol.education.fr 15/4/2022 tarihinde erişildi.
  • Forestier, Georges, Molière, Paris, Gallimard (NRF), 2018.
  • Girard, Gilles, “Types et commedia dell’arte”, Etudes françaises, volume 15, n. 1-2 , https://id.erudit.org/iderudit/036683 15/4/2022 tarihinde erişildi.
  • Huster, Francis, Dictionnaire amoureux de Molière, Paris, Plon, 2021.
  • Molière, L’Avare, Paris, Larousse (Nouveaux Classiques Larousse), 1971.
  • Molière, L’Ecole des femmes, Paris, Gallimard (Folio), 2000.
  • Molière, L’Ecole des maris, Œuvres complètes I, s. 351-396, Paris, Garnier-Flammarion, 1964 I.
  • Molière, L’Etourdi ou les contretemps, Œuvres complètes I, s. 53-138, Paris, Garnier-Flammarion, 1964 II.
  • Molière, George Dandin, Paris, Le livre de poche, 1987.
  • Molière, Le Malade imaginaire, Paris, Classiques Hachette (Bibliocollège), 1999.
  • Molière, Le Mariage forcé, Œuvres complètes II, s. 173-197, Paris, Garnier-Flammarion, 1965.
  • Vialleton, Jean-Yves, “Le théâtre classique et l’âge du rôle”, https://journals.openedition.org/recherchestravaux/738 15/4/2022 tarihinde erişildi.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Creative Arts and Writing
Journal Section Makaleler
Authors

Şerife Arzu Etensel İldem 0000-0003-2311-8995

Publication Date July 29, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Etensel İldem, Ş. A. (2022). MOLIÈRE’İN TİYATROSUNDA “BARBON”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 5(2), 376-391. https://doi.org/10.33406/molesto.1127203
AMA Etensel İldem ŞA.MOLIÈRE’İN TİYATROSUNDA “BARBON.” Molesto. July 2022;5(2):376-391. doi:10.33406/molesto.1127203
Chicago Etensel İldem, Şerife Arzu. “MOLIÈRE’İN TİYATROSUNDA ‘BARBON’”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 5, no. 2 (July 2022): 376-91. https://doi.org/10.33406/molesto.1127203.
EndNote Etensel İldem ŞA (July 1, 2022) MOLIÈRE’İN TİYATROSUNDA “BARBON”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 5 2 376–391.
IEEE Ş. A. Etensel İldem, “MOLIÈRE’İN TİYATROSUNDA ‘BARBON’”, Molesto, vol. 5, no. 2, pp. 376–391, 2022, doi: 10.33406/molesto.1127203.
ISNAD Etensel İldem, Şerife Arzu. “MOLIÈRE’İN TİYATROSUNDA ‘BARBON’”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi 5/2 (July 2022), 376-391. https://doi.org/10.33406/molesto.1127203.
JAMA Etensel İldem ŞA. MOLIÈRE’İN TİYATROSUNDA “BARBON”. Molesto. 2022;5:376–391.
MLA Etensel İldem, Şerife Arzu. “MOLIÈRE’İN TİYATROSUNDA ‘BARBON’”. MOLESTO: Edebiyat Araştırmaları Dergisi, vol. 5, no. 2, 2022, pp. 376-91, doi:10.33406/molesto.1127203.
Vancouver Etensel İldem ŞA. MOLIÈRE’İN TİYATROSUNDA “BARBON”. Molesto. 2022;5(2):376-91.