Highlighting the strengths of individuals in organizations with positive psychological capital increases productivity in the sector, and the improvement achieved by supporting the positive psychological characteristics of employees increases the success rate in the business field. Supporting the employees and increasing their motivation in the service process is a mechanism that is focused on in many areas today. In the field of social services, services are provided to individuals in need who are exposed to neglect or abuse for various reasons, and preventive policies are implemented in order to protect family dynamics.
It has been determined that the number of studies on the effects of positive psychological capital of social workers providing service in the field on service quality is low. In this direction, it is aimed to explain the contribution of positive psychological capital components of social workers to service delivery. In the first step of the research, the scale application was carried out with 35 people and positive psychological capital levels were determined. Based on the analysis, interviews were conducted with 18 social workers who provide services in different units, including the participants with the highest and lowest scores, taking into account the principle of voluntariness. In the study, in which quantitative and qualitative research models were used together, the exploratory sequential design was applied and as a result, it was found that social workers had a significant level of positive psychological capital. It has been determined that this capital contributes significantly to the way that individuals in need are approached with tolerance during the service delivery process, that the applicants are supported in order to solve the problems they experience and to overcome the negativities.
Pozitif psikolojik sermaye ile organizasyonlardaki bireylerin güçlü yönlerinin ön plana çıkarılması sektörde verimliliği arttırmakta ve çalışanların olumlu psikolojik özellikleri desteklenerek sağlanan gelişim iş sahasında başarı oranını yükseltilmektedir. Çalışanların desteklenmesi ve hizmet sürecinde motivasyonlarının arttırılması günümüzde pek çok alanda odaklanılan bir mekanizmadır. Sosyal hizmetler alanında çeşitli sebeplerle ihmal veya istismara maruz kalan ihtiyaç sahibi bireylere hizmet sunulmakta ve aile dinamiklerinin korunması adına önleyici politikalar uygulanmaktadır. Alanda hizmet sunan sosyal çalışma görevlilerinin pozitif psikolojik sermayelerinin hizmet kalitesinde etkilerine dair yapılan çalışma sayısının az olduğu tespit edilmiştir. Bu doğrultuda yapılan araştırmada sosyal çalışma görevlilerinin sahip olduğu pozitif psikolojik sermaye bileşenlerinin hizmet sunumuna katkılarının açıklanması amaçlanmıştır. Araştırmanın ilk basamağında 35 kişi ile ölçek uygulaması gerçekleştirilmiş ve pozitif psikolojik sermaye düzeyleri belirlenmiştir. Yapılan analize istinaden en yüksek ve en düşük puanları alan katılımcılar da dahil olmak üzere gönüllülük ilkesi gözetilerek farklı birimlerde hizmet sunan 18 sosyal çalışma görevlisi ile görüşme gerçekleştirilmiştir. Nicel ve nitel araştırma modelinin birlikte kullanıldığı araştırmada açımlayıcı sıralı desen uygulanmış ve sonucunda sosyal çalışma görevlilerinin anlamlı düzeyde pozitif psikolojik sermayeye sahip olduklarına ulaşılmıştır. Bu sermayenin hizmet sunumu sürecinde ihtiyaç sahibi bireylere hoşgörü ile yaklaşılması, başvuru sahiplerinin yaşadıkları sorunların çözümlenmesi ve olumsuzlukların üstesinden gelebilmeleri amacıyla desteklenmeleri yönünde anlamlı yönde katkı sağladığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2021 |
Submission Date | October 26, 2021 |
Acceptance Date | November 26, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 3 Issue: 2 |