The purpose of this study was to investigate the impact of self-esteem, self-efficacy, and happiness on employees' prosocial service behavior. The study hypothesized that individuals who have high self-esteem, self-efficacy, and a motivation to benefit society are more likely to help their colleagues. Additionally, the study assumed that the level of happiness of employees would moderate the relationship between self-esteem, self-efficacy, and prosocial behavior. Data was collected from 108 white-collar employees working in large-scale enterprises in Çanakkale province through a survey method. The data was analyzed using extreme value analysis, normality test, explanatory factor analysis, and correlation analysis. The results of the study indicate that happiness plays a significant moderating role in the relationship between self-esteem, self-efficacy, and prosocial service behavior.
Bu çalışmada öz-sayı ve öz-yeterliliğin prososyal hizmet davranışı üzerindeki etkisinde mutluluğun düzenleyici rolü incelenmektedir. Araştırma kapsamında bireylerim kendilerine yönelik öz eleştiri ve kendi yeteneklerine yönelik olan inancının topluma fayda sağlamaya yönelik güdüleriyle birleşerek işgörenlerin çalışma arkadaşlarına karşı yardımcı olmaya yönelik davranışlarını şekillendireceği, işgörenlerin mutluluk duygusunun bu süreçte anlamlı rol üstleneceği varsayılmıştır. Araştırma amacı kapsamında Çanakkale ilinde yer alan büyük ölçekli işletmelerde çalışmakta olan 108 beyaz yakalı çalışandan anket tekniği ile veriler elde edilmiştir. Elde edilen verilere uç değer analizi, normallik testi, açıklayıcı faktör analizi, korelasyon analizi yapılmış yapısal eşitlik modeliyle hipotezler test edilmiştir. Analizler sonucunda anlamlı bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma bulgularına göre, öz-saygı ve öz-yeterliliğin prososyal hizmet davranışı üzerindeki etkisinde mutluluğun düzenleyici rol üstlendiği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2023 |
Submission Date | November 7, 2023 |
Acceptance Date | December 29, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 5 Issue: 2 |