Kültürel mirasın bir parçası olan tekstil eserler ait olduğu dönemin kültürünü ve sosyal tabakanın sınıfını belirler, aynı zamanda tekstil üretim tarihine de büyük ölçüde ışık tutmaktadır. Etnografik ve ya arkeolojik gruba ait olup ve günümüze küçük tekstil parça kalıntıları şeklinde korunarak ulaşan maddi kültür numuneleri bazen çok önemli tarihi sayfaların aydınlanmasına yardımcı olmaktadır. Özellikle, arkeolojik bir eser olarak tekstil, seramikten daha az kütleli ve metal veya camdan daha az görünendir, bu nedenle genellikle kazı esnasında fark edilmemektedir. Etnografik tekstiller ise döneminde çok kullanılması ve gerekli koruma tedbirlerinin alınamaması nedeniyle, günümüze büyük hasarlarla, özellikle parça kayıpları ile de ulaşmaktadır. Dönemi, hammaddesi ve bozulma oranları farklılık gösteren etnografik ve arkeolojik tekstil eserlerde, tahribatların etkisiyle büyük oranda form bozukluğu ve deformasyonlar oluşmaktadır. Tekstil eserlerin, özellikle giyim gibi moda tarihini yönlendiren eserlerde büyük orandaki parça kayıplarına uygulanan tümleme veya rekonstrüksiyon, eseri bir bütün okumamıza yardımcı olan yaklaşımlardır. Makalede, müze personellerinin ve koruma uzmanlarının tarihi tekstillerin bir bütün okunması için sık-sık uyguladıkları rekonstrüksiyonu inceleyeceğiz, çünkü bu yöntem arkeolojik verileri, resimli, yazılı kaynakları, bilimsel çalışmaları ve işlevsellik için deneysel testleri karşılaştırarak, kayıp parçayı tarihsel prototiple maksimum düzeyde örtüşerek yeniden canlandırmaya izin vermektedir.
tekstil eser restorasyon konservasyon rekonstrüksiyon müze havacılık müzesi boyar madde analizi HPLC arkeoloji Pazırık kurganı Ermitaj müzesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 22 |