Türkiye çoksesli müzik alanında üretimleri bulunan piyanist ve besteci Nazife Aral-Güran (1921-1993), ardında müziksel ve yazınsal anlamda geniş bir arşiv malzemesi bırakmıştır. Nazife Aral- Güran’ın yaratım koşullarına odaklanan bir araştırmayla birlikte ise sözü geçen bu materyal bütünü, onun vefatından on altı yıl sonra, bir kişisel arşiv bünyesinde yeniden ele alınıp düzenlenmeye başlanmıştır. Bu makale bir yönüyle bilimsel çalışmalar içinde kişisel arşiv materyallerinin kullanımı üzerine kimi kuramsal yaklaşımlara yer verirken, bir yandan da Nazife Aral-Güran Kişisel Arşivi’nin oluşum aşamalarını; malzemelerin tespitinde, kullanımında ve sınıflandırılmasında izlenen prensipleri ve yaklaşımları materyal ve kuram ekseninde ele almaktadır. Aynı zamanda arşivin korunması, geliştirilmesi, geleceğine ve sürdürülebilirliğine yönelik bazı sorulara da yer vermektedir.
Pianist and composer Nazife Aral-Güran (1921-1993), who produced in the field of polyphonic music of Turkey, left a vast archival material behind which includes her music and other writings. The organization and filing of this archival material began, sixteen years after her death, as part of a research focusing on Nazife Aral-Güran's creative conditions. This article discusses the stages of establishing Nazife Aral-Güran's personal archive, the principles of detection, usage, and classification of the materials while engaging some of the theoretical approaches for the usage of personal archives in scientific research, hence combining the theory and practice. It also raises some questions on the preservation, development and sustainability of the composer's archive as well.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 30, 2023 |
Publication Date | May 31, 2023 |
Submission Date | March 16, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |