In the 19th century, the performative repertoire of Ottoman art music was recorded in numerous sources using different notation techniques. While the semantics of Hampartsum notation has been well studied, there are no corresponding studies on the use of Western staff notation in the Ottoman music context in the period from about 1830 to 1880.
This paper develops an approach to the interpretation of 19th-century Ottoman music manuscripts using Western staff notation on the basis of notational comparisons. The results of the studies already allow for a semantically correct transcription, but above all, they are intended to stimulate further research.
19. yüzyılda Osmanlı sanat müziğinin icra repertuarı, farklı nota yazım teknikleri kullanılarak çok sayıda kaynakta kaydedilmiştir. Hamparsum notasyonunun semantiği iyi çalışılmış olsa da yaklaşık 1830'dan 1880'e kadar olan dönemde Osmanlı müziği bağlamında Batı notasyonunun kullanımı üzerine karşılık gelen bir çalışma yoktur.
Bu makale, nota karşılaştırmaları temelinde Batı nota yazısını kullanan 19. yüzyıl Osmanlı müzik el yazmalarının yorumlanmasına yönelik bir yaklaşım geliştirmektedir. Çalışmaların sonuçları halihazırda anlamsal olarak doğru bir transkripsiyona izin vermektedir, ancak her şeyden önce daha fazla araştırmayı teşvik etmeyi amaçlamaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Urban Policy |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | May 30, 2023 |
Publication Date | May 31, 2023 |
Submission Date | March 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 |