Ming Qi, Çin mezar heykelciklerine verilen isimdir. Çin heykel geleneğinin en önemli iki dalından biri olan mezar heykelciklerinin en yetkin örnekleri, Han ve Tang hanedanlıklarını kapsayan dönemde üretilmiştir. Ölçek ve gerçekçilik anlayışı ile metindeki örneklerden ayrılan Qin Shihuangdi’nin pişmiş toprak ordusuna üretim teknolojisi ve geleneğin yerleşmesine katkısı çerçevesinde yer verilmiştir. Malzeme olarak pişmiş toprağın öne çıkmasından başka, işlev, konu, renk, biçim gibi başlıklarla Çin heykelinin Batı heykelinden ayrıldığını görürüz. Çin tarihinin dönemleri hakkında metnin sonuna bir tablo eklenmiştir. Görseller ve haklarında açıklamalar için New York Metropolitan Müzesi’nde açılan “China, Dawn of a Golden Age, 200-750 AD” sergisinin kitabından yararlanılmıştır
Ming Qi is the name given to tomb sculptures of Ancient China. Producing tomb sculptures was one of the leading branches of Chinese sculptural tradition and the emerging examples were given from Han to Tang periods. The terra-cotta army of Qin Shihuangdi acquires a different character than the following periods in scale and naturalistic depictions. Still it throws light on the production technics and is important for understanding the commance of tradition. Chinese art of sculpture varies from the terms of western sculpture in form, function, subject, material and use of color. Brief knowledge about the historical periods of China is given in a table following the text. The visual material and related information is taken from the book published in conjunction with the exhibition “China, Dawn of a Golden Age, 200-750 AD” held at Metropolitan Museum of Art, New York
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 3 |