Research Article
BibTex RIS Cite

Müze Deneyimine Yaratıcı Drama ile Farklı Birinin Gözünden Bakmak

Year 2021, Issue: 23, 307 - 324, 01.06.2021

Abstract

Müzeler bireysel ya da küçük gruplarla, genellikle etkileşime dayalı olmadan ziyaret edilen mekanlardır. İnsanlar, müzelere giderler, müzenin tamamını gezerek eserleri görürler ve kısa bir süre sonra müzeden ayrılırlar. Motivasyonla başlayan müze ziyareti bir süre sonra yerini, ziyareti tamamlama telaşına bırakır. Bir grup etkinliği olan yaratıcı drama ile tasarlanan müzede drama oturumları ziyaretçilerin, müzeyi rol oynamaya ve doğaçlamaya dayalı etkinliklerle gezmesini, daha az esere daha uzun süre temas ederek, oyun oynayarak, role girerek ve doğaçlayarak kalıcı bir öğrenme deneyimi yaşamasını sağlar. Katılımcıların yaşantılarından ve farklı bakış açılarından pek çok şey öğrendikleri bu sanatsal deneyim, müzeyi ve müzedeki eserleri konu alan çalışmalarla gerçekleşir. Bu araştırmanın amacı drama eğitimi alan katılımcıların müzede drama çalışmasının farklı bakış açıları oluşturmasına yönelik görüşlerini belirlemektir. Yorumlayıcı nitel araştırma deseni ile tasarlanan araştırmada müzede drama çalışmasına katılan beş katılımcıyla bireysel görüşmeler yapılmış, dokuz katılımcıdan müzede drama çalışmasının farklı bakış açıları belirlemesine yönelik yazılı bildirim alınmıştır. Araştırmada elde edilen nitel veriler betimsel
analiz ile çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular müzede drama çalışmasının farklı bakış açılarını gözlemleme, yeni bakış açıları oluşturma, müzeye ve müzedeki eserlere farklı noktalardan bakma konusunda katılımcılara katkı sağladığını göstermektedir. Katılımcılar yaşantıya dayalı bir sanat eğitimi biçimi olan yaratıcı dramanın ve farklı bakış açılarının müzedeki eserlerin daha kalıcı öğrenilmesinde etkili olduğunu ifade etmişlerdir.

References

  • Adıgüzel, Ö. (2019). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Yapı Kredi Yayınları.
  • Atagök, T. (1999). Türkiye’de çocuk-müze ilişkilerinin dünü ve bugünü. 2. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi. Ankara: ÇOKAUM Yayını.
  • Beştepe, N. E. (2017). Resim İş Öğretmenliği Programında Müze Eğitimi ve Uygulamaları Dersinin İşlevi. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 77-86.
  • Çakır İlhan, A. (2012). Yaratıcılık eğitimi bağlamında çocuk müzeleri. İ. San (Ed.), Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama (s. 19-42). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Çakır İlhan, A., Artar, M., Bıkmaz, F., Okvuran, A., Tezcan Akmehmet, K., Doğan, D., Karadeniz, C., Çiğdem, H. Kut, S. (2019). Müze eğitimi (Ed. Akbıyık, S. ve Kılıç, U.). Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Denzin, N. K. and Lincoln, Y. S. (2008). The landscape of qualitative research: theories and issues. Sage.
  • Earl, A. (1997). Müze pedagojisi İngiltere’de nasıl gelişti? Tarih konuşan drama. İ. San (Ed.), VI. Uluslararası eğitimde drama semineri: drama-maske-müze (s. 35-46). Ankara: İşkur Matbaacılık.
  • Gartenhaus, Alan R. (2000). Yaratıcı düşünme ve müzeler. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Gioftsali, K. (2003). Museum Learning as Participation in a Community of Learners: A Sociocultural Perspective. Museological Review, 9, 49-58.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve galeri eğitimi (M. Ö. Evren & E. G. Kapçı, Çev.). Ankara: Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Hooper-Greenhill, E. (2003). Museums and social value: Measuring the impact of learning in museums. Paper presented at the ICOM-CECA Annual Conference, Oaxaca.
  • ICOM (International Commission of Museums). (2007) Museum definition. Erişim tarihi: 03.01.2021, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/.
  • Karadeniz, C. (2018). Müze, kültür, toplum (Yayına hazırlayan: Bekir Onur). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Karaosmanoğlu, G. (2017). Yaratıcı Drama ile Müzede Öğrenme Deneyimi: İstanbul Arkeoloji Müzeleri Örneği. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 43-62.
  • Merriam, S. B. (2002). Introduction to qualitative research. In S. B. Merriam & Associates (Eds.), Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. San Franscisco, USA: Jossey-Bass.
  • Merriam, S., B. and Grenier, R., S. (2019). Qualitative Research in Practice: Examples for Discussion and Analysis (Second edition). Jossey-Bass.
  • Metinnam, İ. (2019). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Yaratıcı Drama Oturumu Planlama Sürecinde Yaşadıkları Sorunların İncelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(2), 219-242.
  • Okvuran, A. (2012). Müzede Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Türkiye’de Gelişimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37 (166), 170-180.
  • Onur, B. (2012). Çağdaş müze eğitim ve gelişim müze psikolojisine giriş (1. Baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Özen, Z. ve Adıgüzel, Ö. (2018). Okul-Gerçek Yaşam ve Sorumluluk Üstlenme İlişkisini Sorgulayan Yeni Bir Drama Yaklaşımı: Komisyon Modeli. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 153-172
  • Püsküllüoğlu, A. (2012). Türkçe sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • TDK. (2011). Büyük Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tran, L., U. (2007). Teaching Science in Museums: The Pedagogy and Goals of Museum Educators. Science Education, 91(2), 278-297.
  • Tutkun, C. ve Acer, D. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Hizmet Öncesi Eğitiminde Müze ve Sanat Galerilerinin Kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (2), 417-438.
  • Ulu, M. ve Burgul Adıgüzel, F. (2019). Müzede Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Bir Yöntem Olarak Kullanımına İlişkin Uzman Görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(2), 263-280.
  • Yalçın Wells, Ş. (2014). Bir üniversite müzesinde aktif sanat eğitimi: Barber Enstitüsü örneği. Journal of Social Studies Education Research, 5(1), 20-37.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, Issue: 23, 307 - 324, 01.06.2021

Abstract

References

  • Adıgüzel, Ö. (2019). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara: Yapı Kredi Yayınları.
  • Atagök, T. (1999). Türkiye’de çocuk-müze ilişkilerinin dünü ve bugünü. 2. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi. Ankara: ÇOKAUM Yayını.
  • Beştepe, N. E. (2017). Resim İş Öğretmenliği Programında Müze Eğitimi ve Uygulamaları Dersinin İşlevi. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 77-86.
  • Çakır İlhan, A. (2012). Yaratıcılık eğitimi bağlamında çocuk müzeleri. İ. San (Ed.), Çocuk müzeleri ve yaratıcı drama (s. 19-42). Ankara: Naturel Yayınları.
  • Çakır İlhan, A., Artar, M., Bıkmaz, F., Okvuran, A., Tezcan Akmehmet, K., Doğan, D., Karadeniz, C., Çiğdem, H. Kut, S. (2019). Müze eğitimi (Ed. Akbıyık, S. ve Kılıç, U.). Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. Denzin, N. K. and Lincoln, Y. S. (2008). The landscape of qualitative research: theories and issues. Sage.
  • Earl, A. (1997). Müze pedagojisi İngiltere’de nasıl gelişti? Tarih konuşan drama. İ. San (Ed.), VI. Uluslararası eğitimde drama semineri: drama-maske-müze (s. 35-46). Ankara: İşkur Matbaacılık.
  • Gartenhaus, Alan R. (2000). Yaratıcı düşünme ve müzeler. Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları.
  • Gioftsali, K. (2003). Museum Learning as Participation in a Community of Learners: A Sociocultural Perspective. Museological Review, 9, 49-58.
  • Hooper-Greenhill, E. (1999). Müze ve galeri eğitimi (M. Ö. Evren & E. G. Kapçı, Çev.). Ankara: Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi.
  • Hooper-Greenhill, E. (2003). Museums and social value: Measuring the impact of learning in museums. Paper presented at the ICOM-CECA Annual Conference, Oaxaca.
  • ICOM (International Commission of Museums). (2007) Museum definition. Erişim tarihi: 03.01.2021, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/.
  • Karadeniz, C. (2018). Müze, kültür, toplum (Yayına hazırlayan: Bekir Onur). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Karaosmanoğlu, G. (2017). Yaratıcı Drama ile Müzede Öğrenme Deneyimi: İstanbul Arkeoloji Müzeleri Örneği. Yaratıcı Drama Dergisi, 12(2), 43-62.
  • Merriam, S. B. (2002). Introduction to qualitative research. In S. B. Merriam & Associates (Eds.), Qualitative research in practice: Examples for discussion and analysis. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. San Franscisco, USA: Jossey-Bass.
  • Merriam, S., B. and Grenier, R., S. (2019). Qualitative Research in Practice: Examples for Discussion and Analysis (Second edition). Jossey-Bass.
  • Metinnam, İ. (2019). Sınıf Öğretmenliği Adaylarının Yaratıcı Drama Oturumu Planlama Sürecinde Yaşadıkları Sorunların İncelenmesi. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(2), 219-242.
  • Okvuran, A. (2012). Müzede Dramanın Bir Öğretim Yöntemi Olarak Türkiye’de Gelişimi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 37 (166), 170-180.
  • Onur, B. (2012). Çağdaş müze eğitim ve gelişim müze psikolojisine giriş (1. Baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • Özen, Z. ve Adıgüzel, Ö. (2018). Okul-Gerçek Yaşam ve Sorumluluk Üstlenme İlişkisini Sorgulayan Yeni Bir Drama Yaklaşımı: Komisyon Modeli. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(2), 153-172
  • Püsküllüoğlu, A. (2012). Türkçe sözlük. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • TDK. (2011). Büyük Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tran, L., U. (2007). Teaching Science in Museums: The Pedagogy and Goals of Museum Educators. Science Education, 91(2), 278-297.
  • Tutkun, C. ve Acer, D. (2015). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Hizmet Öncesi Eğitiminde Müze ve Sanat Galerilerinin Kullanımı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23 (2), 417-438.
  • Ulu, M. ve Burgul Adıgüzel, F. (2019). Müzede Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Bir Yöntem Olarak Kullanımına İlişkin Uzman Görüşleri. Yaratıcı Drama Dergisi, 14(2), 263-280.
  • Yalçın Wells, Ş. (2014). Bir üniversite müzesinde aktif sanat eğitimi: Barber Enstitüsü örneği. Journal of Social Studies Education Research, 5(1), 20-37.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Article
Authors

Gökhan Karaosmanoğlu 0000-0002-6612-4669

Early Pub Date April 25, 2022
Publication Date June 1, 2021
Submission Date February 8, 2021
Published in Issue Year 2021 Issue: 23

Cite

APA Karaosmanoğlu, G. (2021). Müze Deneyimine Yaratıcı Drama ile Farklı Birinin Gözünden Bakmak. MSGSÜ Sosyal Bilimler, 1(23), 307-324.