Bu çalışmanın amacı, Türkiye ve Kazakistan’daki öğretmen adaylarının
dijital okuryazarlık düzeylerini ortaya koymak ve belirli değişkenlere göre karşılaştırmalı
olarak incelemektir. Araştırma, ilişkisel tarama modeline
uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini 2015-2016 öğretim
yılında Türkiye ve Kazakistan’da öğrenimlerine devam eden ilkokul ve ortaokul
öğretmen adayları oluşturmaktadır. Örneklemini ise, 2015-2016 öğretim yılında
Türkiye’de Gazi Üniversitesi, Kazakistan’da ise Ahmet Yesevi Üniversitelerinin
Eğitim Fakültelerinde üç ve dördüncü sınıfa devam eden toplam 601 ilkokul ve
ortaokul öğretmen adayları oluşturmaktadır. Araştırmada
veri toplama aracı olarak Acar, 2014 tarafından geliştirilen
Dijital Okuryazarlık Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda şu sonuçlara
ulaşılmıştır; Cinsiyet
değişkenine göre her iki ülkede de kadın öğretmen adayların erkek öğretmen
adaylarından daha kalabalık olduğu saptanmıştır. Sınıf değişkenine göre
araştırmaya katılan öğretmen adaylarının Türkiye’de 3 ve 4. sınıf sayıları
benzerken Kazakistan’da dördüncü sınıfların daha kalabalık oldukları
görülmüştür.
The purpose of this scientific work is to identify the digital literacy levels of future teachers of Kazakhstan and Turkey and investigate comparatively depending on the definite changes. The research work was prepared in accordance with a comparative study model. The basis of the study is the future primary school and secondary school teachers of Academic Year 2015-2016 in Kazakhstan and Turkey. The total number of 601 future primary school and secondary school teachers studying in the pedagogy faculties of Gazi University in Turkey and Akhmet Yassawi University in Kazakhstan in Academic Year 2015-2016 were taken as an example for this study. The latest digital literacy assessment (review) dimension (system, method) of Acar 2014 was used as a means of collecting data. As a result of the analyses, we came to the conclusion: in terms of sex peculiarity, the number of female teachers was more than that of male teachers in both countries. In terms of the year specifics, a similarity between the numbers of third- and fourth-year future teachers was defined in Turkey, while the greater number of fourth year future teachers in Kazakhstan was identified.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |