Review
BibTex RIS Cite

Ruhsal Liderlik ve Eğitimdeki Yansımaları

Year 2017, , 11 - 19, 03.08.2017
https://doi.org/10.21666/muefd.325111

Abstract

Ruhsal liderlik, temelinin ruh ve ruhsallık kavramları üzerine
oturtulduğu görülmektedir. Ruhsal liderlik, insanların çalışma ortamlarındaki
ruhsal durumlarının da göz önünde bulundurulması gerektiği düşüncesinden ortaya
çıkmıştır. Ruhsal liderliğin savunucularına göre insan sadece fiziki varlıktan
ibaret olarak görülmemelidir. İnsanoğlunun çalışma hayatı ve verimliliği
fiziksel yönü kadar ruhsal yönü ile de ilgilidir. Ruhsal liderlik üzerine
farklı ülkelerde yapılmış birçok araştırma ve alan yazında hakkında yazılmış
birçok makale olsa da, Türkiye’de çok fazla çalışılmış bir konu değildir.
Bundan dolayı bu çalışmanın amacı ruhsal liderliği daha anlaşılır kılabilmek ve
ruhsal liderliğin genel yapısını açıklamaktır.
Araştırmada literatür tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırma yapılırken herhangi bir sınırlama getirilmemiş erişilebilen tüm
kaynaklar taranmıştır. Araştırma sonucunda yaygın olarak literatürde geçen iki
farklı model saptanmıştır. Bunun yanı sıra Türkiye’de eğitim sektöründe çok az
sayıda araştırma yapıldığı saptanmıştır.

References

  • Aslan, M., & Korkut, A. (2015). Spiritual leadership in primary schools in Turkey. Journal of Educational and Social Research, 5(2), 123-136.
  • Aslan, Ş. (2013). Geçmişten günümüze liderlik kuramları . Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Aydın, B. ve Ceylan A. (2009). The effect of spiritual leadership on organizational learning capacity. African Journal of Business Management,3(5),184-190
  • Baloğlu, N., & Karadağ, E. (2009). Ruhsal liderlik üzerine teorik bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi, 165-190
  • Bass, B. M. (1990a). Bass and stogdill's handbook of leadership; Theory, research and managerial applications (3. b.). New York: The Free Press.
  • Bass, B. W. (1990b). Form transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Elsevier inc.
  • Bozkurt, B., & Töremen, F. (2015). An investigation of the effect of school principals' spiritual leadership competencies on teachers' organizational citizenship behaviours. Electronic International Journal of Education, Arts, and Science, 1(2), 181-200. Ağustos 4, 2016 tarihinde http://www.eijeas.com adresinden alındı.
  • Bozkuş, K., & Gündüz, Y. (2016). Ruhsal liderlik ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin modellenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 405-420.
  • Çimen, i (2016). Öğretmenlerin Ruhsal Liderliğe İlişkin Algıları ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Gösterme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (27), 9-19
  • Ertürk, A. (2016). Hizmetkar Liderlik, Ruhsal Liderlik ve Kuantun Liderlik. Nezahat Güçlü (Ed.), Eğitim Yönetiminde Liderlik: Teori, Araştırma ve Uygulama içinde. Ankara Pegem Akademi.
  • Fairholm, G. W. (1998). Perspectives on leadership: From the science of management to its spiritual heart. United States of America: Greenwood Publishing Group.
  • Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 693-727.
  • Fry, L. W., & Cohen, M. P. (2008). Spiritual leadership as a paradigm for organizational transformation and recovery from extended work hours cultures. Journal of Business Ethics(84), 265-278.
  • Fry, L. W., Egel, E., & Nisiewicz, M. S. (2016). What Is Spiritual Leadership? International Institute for Spiritual Leadership: http://iispiritualleadership.com adresinden alındı
  • Fry, L. W., Hannah, S. T., Noel, M., & Walumbwa, F. O. (2011). Impact of spiritual leadership on unit performance. The Leadership Quarterly, 259-270.
  • Güçlü, N. (2016). Liderliğe genel bir bakış. N. Güçlü içinde, Eğitim Yönetiminde Liderlik; Teori, Araştırma ve Uygulama (s. 1-15). Ankara: Pegem Akademi .
  • Gündüz, Ş. (2014). Ruhsal liderlik ile örgütsel sinizm arasındaki ilişki: Duygusal zekânın aracı etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi – Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Hill, P. C., Jurkiewicz, C. L., Giacalone, R. A., & Fry, L. W. (2015). From concept to science: Continuing steps in workplace spirituality research. R. Paloutzian F., & C. L. Park içinde, Handbook Of The Psychology Of Religion and Spirituality (s. 617-631). U.S.A: Paperback Edition.
  • Karadağ, E. (2009). Ruhsal Liderlik ve Örgüt Kültürü: Bir Yapısal Eşitlik Modelleme Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3)1357-1405
  • Keskinkılıç Kara, S. B. (2013). Yeni bilim ve liderlik. Akademik bakış dergisi. (34),1-13.
  • Korkut, A. (2012). Ruhsal liderliğe ilişkn kuramsal bir inceleme. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Özgan,H.; Bulut, L.; Bulut, A. ve Bozbayındır, F. (2013). Öğretmenlerin ruhsal liderlik algıları ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1).70-83
  • Parameshwar, S. (2005). Spiritual leadership through ego-transcendence: Exceptional responses to challenging circumstances. The Leadership Quarterly (16), 689-722.
  • Polat, S. (2011).The level of faculty members' spiritual leadership qualities display according to students in faculty of education. Procedia Social and Behavioral Sciences 15,2033–2041.
  • Polat, S & Tülübaş, T. (2013). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerine Göre Öğretim Elemanlarının Ruhsal Liderlik Davranışlarını Gösterme Düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 38(170), 32-47
  • Wharff, D. M. (2004). Expressions of spiritually inspired leadership in the public sector: Calling for a new paradigm in developing leaders. Maryland: University of Maryland University College.
  • Zafer Güneş, D. ve Keskinkılıç Kara, S. B. (2017). Özel Okullarda Yetenek Yönetimi Uygulamaları. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 142-154
  • Zaleznik, A. (1977). Managers and leaders; Are they different? Harward Business Review, 1-10

SPİRİTUAL LEADERSHİP AND ITS REFLECTİONS ON EDUCATİON

Year 2017, , 11 - 19, 03.08.2017
https://doi.org/10.21666/muefd.325111

Abstract

It is seen that the
spirit and spirituality are the basis of spiritual leadership. Spiritual
leadership has been arised out of the thought that spiritual conditions of
people should also be considered in the work environment. According to the
supporters of spiritual leadership, human shouldn’t be seen just as a physical
asset. Humankind’s working life and productivitiy are as related to spiritual
sides as physical asset. Even if many studies have been done on spiritual
leadeship at other counries and there are many articles written about it in the
literature, there are few studies about it in Turkey. That is why, the aim of
this study is to make spiritual leadership understandable and make its outline
clear. In the present study, literature research technique has been used. When
researching, all available sources have been reviewed. According to the
findings of research, it has been found out two different models used commonly
in the literature. Besides that, it has been found that in Turkey few studies
have been done about spiritual leadership in education field.

References

  • Aslan, M., & Korkut, A. (2015). Spiritual leadership in primary schools in Turkey. Journal of Educational and Social Research, 5(2), 123-136.
  • Aslan, Ş. (2013). Geçmişten günümüze liderlik kuramları . Konya: Eğitim Kitabevi.
  • Aydın, B. ve Ceylan A. (2009). The effect of spiritual leadership on organizational learning capacity. African Journal of Business Management,3(5),184-190
  • Baloğlu, N., & Karadağ, E. (2009). Ruhsal liderlik üzerine teorik bir çözümleme. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi, 165-190
  • Bass, B. M. (1990a). Bass and stogdill's handbook of leadership; Theory, research and managerial applications (3. b.). New York: The Free Press.
  • Bass, B. W. (1990b). Form transactional to transformational leadership: Learning to share the vision. Elsevier inc.
  • Bozkurt, B., & Töremen, F. (2015). An investigation of the effect of school principals' spiritual leadership competencies on teachers' organizational citizenship behaviours. Electronic International Journal of Education, Arts, and Science, 1(2), 181-200. Ağustos 4, 2016 tarihinde http://www.eijeas.com adresinden alındı.
  • Bozkuş, K., & Gündüz, Y. (2016). Ruhsal liderlik ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişkinin modellenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(1), 405-420.
  • Çimen, i (2016). Öğretmenlerin Ruhsal Liderliğe İlişkin Algıları ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Gösterme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (27), 9-19
  • Ertürk, A. (2016). Hizmetkar Liderlik, Ruhsal Liderlik ve Kuantun Liderlik. Nezahat Güçlü (Ed.), Eğitim Yönetiminde Liderlik: Teori, Araştırma ve Uygulama içinde. Ankara Pegem Akademi.
  • Fairholm, G. W. (1998). Perspectives on leadership: From the science of management to its spiritual heart. United States of America: Greenwood Publishing Group.
  • Fry, L. W. (2003). Toward a theory of spiritual leadership. The Leadership Quarterly, 693-727.
  • Fry, L. W., & Cohen, M. P. (2008). Spiritual leadership as a paradigm for organizational transformation and recovery from extended work hours cultures. Journal of Business Ethics(84), 265-278.
  • Fry, L. W., Egel, E., & Nisiewicz, M. S. (2016). What Is Spiritual Leadership? International Institute for Spiritual Leadership: http://iispiritualleadership.com adresinden alındı
  • Fry, L. W., Hannah, S. T., Noel, M., & Walumbwa, F. O. (2011). Impact of spiritual leadership on unit performance. The Leadership Quarterly, 259-270.
  • Güçlü, N. (2016). Liderliğe genel bir bakış. N. Güçlü içinde, Eğitim Yönetiminde Liderlik; Teori, Araştırma ve Uygulama (s. 1-15). Ankara: Pegem Akademi .
  • Gündüz, Ş. (2014). Ruhsal liderlik ile örgütsel sinizm arasındaki ilişki: Duygusal zekânın aracı etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi. Marmara Üniversitesi – Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • Hill, P. C., Jurkiewicz, C. L., Giacalone, R. A., & Fry, L. W. (2015). From concept to science: Continuing steps in workplace spirituality research. R. Paloutzian F., & C. L. Park içinde, Handbook Of The Psychology Of Religion and Spirituality (s. 617-631). U.S.A: Paperback Edition.
  • Karadağ, E. (2009). Ruhsal Liderlik ve Örgüt Kültürü: Bir Yapısal Eşitlik Modelleme Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3)1357-1405
  • Keskinkılıç Kara, S. B. (2013). Yeni bilim ve liderlik. Akademik bakış dergisi. (34),1-13.
  • Korkut, A. (2012). Ruhsal liderliğe ilişkn kuramsal bir inceleme. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Özgan,H.; Bulut, L.; Bulut, A. ve Bozbayındır, F. (2013). Öğretmenlerin ruhsal liderlik algıları ile motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1).70-83
  • Parameshwar, S. (2005). Spiritual leadership through ego-transcendence: Exceptional responses to challenging circumstances. The Leadership Quarterly (16), 689-722.
  • Polat, S. (2011).The level of faculty members' spiritual leadership qualities display according to students in faculty of education. Procedia Social and Behavioral Sciences 15,2033–2041.
  • Polat, S & Tülübaş, T. (2013). Üniversite Hazırlık Sınıfı Öğrencilerine Göre Öğretim Elemanlarının Ruhsal Liderlik Davranışlarını Gösterme Düzeyleri. Eğitim ve Bilim, 38(170), 32-47
  • Wharff, D. M. (2004). Expressions of spiritually inspired leadership in the public sector: Calling for a new paradigm in developing leaders. Maryland: University of Maryland University College.
  • Zafer Güneş, D. ve Keskinkılıç Kara, S. B. (2017). Özel Okullarda Yetenek Yönetimi Uygulamaları. Sakarya University Journal of Education, 7(1), 142-154
  • Zaleznik, A. (1977). Managers and leaders; Are they different? Harward Business Review, 1-10
There are 28 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Abbas Ertürk

Emrah Dönmez

Publication Date August 3, 2017
Published in Issue Year 2017

Cite

APA Ertürk, A., & Dönmez, E. (2017). Ruhsal Liderlik ve Eğitimdeki Yansımaları. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 11-19. https://doi.org/10.21666/muefd.325111