Sınav kaygısı eğitim hayatının göz ardı edilemez
fenomenlerinden birisidir. Sınav kaygısının lise öğrencilerde mi üniversite
öğrencilerinde mi daha yüksek olduğunu belirlemek üzere dizayn edilen bu
çalışma, Muğla ilindeki 3 lise ve Muğla Sıtkı koçman Üniversitesi Eğitim
Fakültesi öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların 262’si
üniversite, 415’i lise öğrencisidir. Araştırmada Westside Sınav Kaygısı
envanterinin lise ve üniversite öğrencileri için olan versiyonları
kullanılmıştır. Sınav kaygısının lise ve üniversite öğrencileri arasında fark
edip etmediğini belirlemek için veri setine t testi uygulanmıştır. Yapılan
analize göre üniversite öğrencilerinin sınav kaygısı ortalamaları lise
öğrencilerinin sınav kaygısı ortalamalarına göre daha yüksek çıkmıştır. Analize
ek olarak öğrencilerin yaşının sınav kaygısını yordayıp yordamadığını
belirlemek için regresyon analizi yapılmış ve yaşın sınav kaygısını anlamlı
olarak yordadığı görülmüştür. Bir başka ifade ile yaş arttıkça sınav kaygısı
artmaktadır. Sadece üniversite sınavına hazırlanan öğrencilerin yaşadığı
düşünülen sınav kaygısının üniversite öğrencilerinde de yaşandığını göstermesi
açısından araştırmanın önemli bir sonuca ışık tuttuğu düşülmektedir.
Test
anxiety is one of the indispensable phenomena of education. The aim of this
study determines whether test anxiety was higher in high school students or
university students. The study was carried out on 3 high school students in
Muğla and Muğla Sıtkı Koçman University Faculty of Education. 262 of the
participants are university students, and 415 of them are high school students.
In the study, the Westside Test Anxiety Inventory was used for high school and
university students. The t-test was applied to the data set in order to
determine whether the test anxiety was different between high school and
university students. According to the analysis, the test anxiety of university
students was higher than the test anxiety of high school students. In addition
to the analysis, a regression analysis was conducted to determine whether the age
of the students predicted the test anxiety and it was found that age
significantly predicted the test anxiety. In other words, the test anxiety
increases with age. It is considered that the study sheds light on a
significant result in terms of showing that the test anxiety which is thought
to be experienced only by the students preparing for the university exam, is
also experienced in university students.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles - Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |