Review
BibTex RIS Cite

Education Value Of Nâbî's Hayriyye

Year 2020, , 159 - 169, 01.11.2020
https://doi.org/10.21666/muefd.643553

Abstract

Personal development includes the process of an individual’s creating solutions to daily problems person encounters, expressing person emotions complying with the social environment. During this process, literary works can be of great importance for children to develop, socialize and meet their other spiritual needs. In this respect, education of children through literary works should be attached importance. Books written for children present different life models with a perspective of an artist. This teaches children that different opinions, problem solving methods may be in different cultures. While selecting books for children, importance should be attached these books to include cultural richness, ethical values. Selected books should help children to develop their humanistic emotions and characteristics and messages given by such books should be in line with the behaviors and personal traits expected to be possessed by children. The work of Nâbî called Hayriyye which needs to be investigated in relation to its guidance to people explains the importance of having a good morality. In this work, Nâbî, through his own son, explains various life experiences and gives some advice to them. Nâbî affected many writers and poets coming after himself and his educational value should be investigated to provide guidance. For this purpose, it is concluded that the educational aspect of Nâbî's Hayriyye was strong and caused servants to the general aims of Turkish National Education.

References

  • Bilkan, A. (2007). Nâbî Hayatı-Sanatı-Eserleri, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kaplan, M. (1995). Hayriyye-i Nâbî, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Karahan, A. (1987). Nâbî, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını.
  • Mine M. (1991). Divan Şiirinde Hikemî Tarzın Büyük Temsilcisi Nâbî, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Pala, İ. (2004). Hayriyye. İstanbul: Kapı Yayınları.

Nâbî’nin Hayriyye Adlı Eserinin Eğitim Değeri

Year 2020, , 159 - 169, 01.11.2020
https://doi.org/10.21666/muefd.643553

Abstract

Kişilik
gelişimi, bireyin hayatı boyunca karşılaştığı sorunlara uygun çözüm
ler ürete­bilmesi, duygularını doğru biçimde ifade
edebilmesi, sosyal çevreye uyum sağlaması sürecini kapsar.
Bu süreçte edebî ürünler
aracılığıyla,
çocukların
eğitimi, olgunlaşması, sosyalleşmesi ve diğer ruhî ihtiyaçlarının karşılanması
konusu önem arz e
der. Bu çerçevede
edebî ürünler aracılığıyla çocu
kların
eğitilmesi konusuna önem verilmelidir.



Çocuklar
için yazılan metinler veya kitaplar, değişik hayat modellerini sanatçı bakış açısı
ile sunar. Bunlar, çocuklara değişik görüşlerin, çatışmaların, problem çözme
metotlarının, farklı kültürlerde farklı şekillerde olabileceğini öğretir. Çocuklara
kitap seçerken kültürel zenginliklerin, inanç, ahlâk ve geleneklerin kazandırılmasına
önem verilmelidir. Seçilen metin veya kitapların; çocukların insanî duygu ve
hasletlerini geliştirici, şekillendirici olmasına, metinler yoluyla verilen mesajların,
çocuklarda görülmek istenilen davranışlar ve kişilikle örtüşmesine dikkat
edilmelidir.



Bu
çerçevede, yol göstericiliği bakımından eğitim değeri araştırılması gereken Nâbî’nin
Hayriyye adlı eseri, güzel ahlâk sahibi olmanın önemini anlatır. Nâbî bu
eserinde, oğlu aracılığıyla bütün çocuklara hayat tecrübelerini aktarmak ve
onlara öğütlerde bulunmak istemiştir. Nâbî, Türk edebiyatında kendisinden sonra
gelen pek çok edip ve şairi etkilemiş, yol göstericiliği bakımından dikkati
çeken Hayriyye mesnevisi ile pek çok araştırmaya kaynaklık etmiştir.

References

  • Bilkan, A. (2007). Nâbî Hayatı-Sanatı-Eserleri, Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Kaplan, M. (1995). Hayriyye-i Nâbî, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını.
  • Karahan, A. (1987). Nâbî, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayını.
  • Mine M. (1991). Divan Şiirinde Hikemî Tarzın Büyük Temsilcisi Nâbî, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.
  • Pala, İ. (2004). Hayriyye. İstanbul: Kapı Yayınları.
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles - Articles
Authors

Nilgün Açık 0000-0003-4293-4330

Publication Date November 1, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Açık, N. (2020). Nâbî’nin Hayriyye Adlı Eserinin Eğitim Değeri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 159-169. https://doi.org/10.21666/muefd.643553