The purpose of this study is to analyze comparative education graduate thesis carried out between 2010 and
2016. The study designed in document analysis among qualitative research methods. In this context, the search
is done using “comparative education” term, on 08.02.2017, on the website of the Higher Education Institution
(YOK) National Thesis Center, and 79 theses are included to the study. The analysis criteria are defined taking
into consideration the studies by Tatlı and Adıgüzel (2012) and Evaluation Questions for Research Reports by
Gay, Mills and Airasian (2012). At the end of the study the findings reached are: Two third of the studies
analyzed are on master level, one third is on doctorate level and just one of them is on proficiency in art level.
Comparative education graduate theses are mostly held on Educational Programs and Educational
Administration fields. In comparative studies, England, America, Germany and Finland are the countries mostly
compared. Most of the comparative studies analyzed are in survey model and qualitative. In more than half of
the studies, comparative education method is not specified. In the studies comparative education method
specified, mostly horizontal approached is used. Most often in the studies, documents are utilized as data
collection tools. In the studies, generally descriptive analysis is used. In recent years the change in most of the
fields of the life reflects to the comparative education studies and the numbers of studies are increased. When
comparison subjects and countries are taken into consideration, it can be stated that changing necessities shape
comparative education studies.
Bu çalışmanın amacı
2010-2016 yılları arasında yapılan karşılaştırmalı eğitim lisansüstü tezlerini
incelemektir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yoluyla
gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde 08.02.2017
tarihinde “karşılaştırmalı eğitim” sözcükleri kullanılarak yapılan tarama
sonucu, çalışmaya 79 adet tez dahil edilmiştir. Tatlı ve Adıgüzel’in (2012)
çalışması ve Gay, Mills ve Airasian’ın (2012) Araştırma Raporlarını Değerlendirme
Soruları dikkate alınarak inceleme ölçütleri oluşturulmuştur. Araştırma sonunda
şu bulgulara ulaşılmıştır: İncelenen çalışmalarının yaklaşık üçte ikisi yüksek
lisans, üçte biri doktora ve biri de sanatta yeterlik düzeyindedir. En çok
karşılaştırmalı eğitim lisansüstü çalışması gerçekleştirilen bilim dalları
Eğitim Programları ve Eğitim Yönetimi’dir. Lisansüstü çalışmalarda; İngiltere,
Amerika, Almanya ve Finlandiya’nın en çok karşılaştırma yapılan ülkelerdir.
Karşılaştırmalı eğitim lisansüstü çalışmalarının çoğu tarama modelinde ve nitel
olarak desenlenmiştir. Çalışmaların yarısından fazlasında karşılaştırmalı
eğitim yaklaşımının ne olduğu belirtilmezken; karşılaştırmalı eğitim yaklaşımı
belirtilen tezlerde en çok yatay yaklaşım kullanılmıştır. Veri toplama tekniği
olarak en çok dokümanlardan yararlanılmıştır. Veri analiz yöntemi olarak en çok
betimsel analiz kullanılmıştır. Son yıllarda yaşamın her alanında yaşanan
değişim karşılaştırmalı eğitim çalışmalarında da yansımasını bulmuş ve
çalışmaların sayısında artış olmuştur. Karşılaştırma konuları ve karşılaştırma
yapılan ülkeler göz önüne alındığında, değişen ihtiyaçların karşılaştırmalı
eğitim çalışmalarını şekillendirdiği söylenebilir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | August 3, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 1 |