Araştırmanın amacı
beğenilme arzusu ölçeğini geliştirmek, ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini
incelemektir. Araştırma pilot uygulama için 69, Açımlayıcı Faktör Analizi için
418, Doğrulayıcı Faktör Analizi için ise 113 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir.
Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör
analizi yöntemleri, güvenilirliğinin belirlenmesi
için de test tekrar test yöntemi, eşdeğer yarılar yöntemi, cronbach alfa iç
tutarlık katsayısı, düzeltilmiş madde-toplam korelasyonu ve t testi
kullanılarak üst % 27 ile alt % 27 grupların madde ortalamaları arasındaki
farkların anlamlılığı incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizi çalışmasında
ölçeğin toplam varyansının %42’sini açıklayan bir yapı elde edilmiştir. AFA'ya göre,
toplam 9 madde tek faktörde toplanmaktadır. Ölçekten alınan puanların
yükselmesi beğenilme arzusunun yükseldiğini göstermektedir. Ölçeğe uygulanan doğrulayıcı faktör analizi sonuçları
ölçeğin tek boyutlu yapısını doğrulamıştır (x2/sd=1.42,
RMSEA=0.06, GFI=0.92, AGFI=0.88, CFI=0.95, IFI=0.96, NFI=0.87,
RFI=0.83,RMR=0.03, SRMR= 0.06 ). Beğenilme Arzusu Ölçeği’nin ölçüt geçerliğini
test etmek için sosyal istenirlik ölçeğinin izlenim yönetimi alt boyutu kullanılmıştır.
Yapılan analiz sonucunda beğenilme arzusuyla izlenim yönetimi arasında negatif
düzeyde ilişki olduğu bulunmuştur. Güvenirlik çalışmasında iç tutarlık
katsayısı, AFA'ya göre .82 iken, DFA için .81 olarak bulunmuştur. Eş değer yarılar
yönteminin AFA sonuçlarına göre tek ve çift diye ayrılan iki grup arasında .72,
DFA sonuçları için de .72 düzeyinde bir korelasyon olduğu görülmüştür. Ölçeğin 4 hafta ara ile yapılan test-tekrar
test güvenirlik çalışmasında .73 (p< .001) korelasyon bulunmuştur. Grupların t-testi
sonuçlarına göre yapılan t-testi sonucunda alt ve üst grup arasında anlamlı
(p<. 001) bir farkın olduğu bulunmuştur. Son olarak
madde toplam analizinde, AFA sonuçlarına göre madde toplam korelasyonları 0.46 ile 0.71 arasında değişirken, DFA sonuçlarına göre ise
0.29 ile 0.70 arasında değişmektedir. Bu bulgulara dayanarak Beğenilme
Arzusu Ölçeği’nin eğitim ve psikoloji alanında kullanılabilecek, geçerli ve
güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
This study aims to develop Desire for Being Liked Scale for college
students, and to conduct a validity and reliability study. The pilot study was
conducted on 69 students, exploratory factor analysis study was conducted on
418 students and confirmatory factor analysis was conducted on 113 students. As
a result of the EFA’s principal components techniqueses, a construct with nine
items explaining a total of 42% of the total variance was attained.
Confirmatory factor analysis revealed acceptable fit for the one-dimensional
model (x2/sd=1.42, RMSEA=0.06, GFI=0.92, AGFI=0.88, CFI=0.95, IFI=0.96,
NFI=0.87, RFI=0.83,RMR=0.03, SRMR= 0.06 ). It was also observed that the scale
revealed a negative correlation validity with impression management subscale of
social desirability scale. The Cronbach Alpha reliability coefficient
calculated for the whole scale was found to be 0.82 for EFA, 0.81 for DFA.
After an interval of 1 month, a result of the test-retest correlation
coefficient was found to be 0.73. In another reliability study, 27% of
bottom-top group comparisons revealed significant differences in all items.
Finally, the item-total correlation analysis of the relationship was examined
and found to vary between 0.46 and 0.71for EFA, 0.29 and 0.70 for DFA. Based on
these findings, we can say that the Desire of Being Liked Scale can be used in
the field of education and psychology and that it is a reliable and valid
measurement tool.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | November 27, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 4 Issue: 2 |