Bu çalışmanın amacı, ortaöğretimde öğrenim gören
öğrencilerin atom kavramını anlama seviyelerini tespit edebilmektir. Bu araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Çalışma
verileri, yedi devlet lisesinden toplam 271 son sınıf öğrencisine geliştirilen
12 maddelik bir testin uygulanması ve 10 öğrenci ile olaylarla ilgili yapılan mülakatlardan
(interview-about-events)
elde edilmiştir. Testtin güvenirlik katsayısı 0,72 dir. Veriler frekans ve
yüzde olarak verilerek analiz edilmiştir. Elde edilen bulgularda ortaöğretim
öğrencilerinin dörtte üçüne yakınının atom kavramını anladıkları görülmüştür.
Öğrencilerin yaklaşık % 42’nin atom kavramını anlamadıkları ve bu konuda yanlış
anlamalarının olduğu görülmüştür. Öğrencilerin atom kavramı ile ilgili yanlış
anlaması “Atom, maddenin parçalara ayrılamayan en küçük yapı taşıdır”
yargısıdır. Öğrencilerin çoğunluğunun atomun yapısını kısmen anladığı ve
yaklaşık % 20’sinin anlamadıkları ve bu konuda yanlış anlamalarının olduğu
görülmüştür. Öğrencilerin atomun yapısı ile ilgili yanlış anlamaları; ”Atom,
küre şeklindedir”, ”Atomun çekirdeği bir küre
şeklindedir”, ”Elektronlar
atomda belli yörüngelerde hareket ederler.” ve ”Atom, çekirdek, elektron ve
yörüngelerden oluşur” şeklindeki ifadelerdir. Ortaöğretim
öğrencilerinin atom kavramını anlama seviyelerinin yüksek olmasına rağmen,
çoğunun atomun yapısını kısmen anladıkları ve her iki alanda da bazı yanlış
anlamalarının olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin
yarısından fazlasının atom altı kuark, lepton, gluon, müon ve
benzeri gibi parçacıklardan haberdar olmadıkları
belirlenmiştir. Çalışma sonunda, atom
kavramı ve yapısı ile ilgili sorunların giderilmesine yönelik önerilere yer
verilmiştir.
The aim of this study is assessing high school
students’ levels of understanding of the atom concept. The descriptive research method was used in this study. The data
for the study has been obtained from a total of 271 senior class students from
seven state high schools by applying a 12 item test and a further interview-about-events interview of 10
students. The reliability coefficient has been found as 0,72. The data has been
analyzed as frequencies and percentages. The findings showed that nearly three
quarters of secondary education students comprehended the atom concept. Nearly
42 % of them did not understood the atom concept and related misconceptions
have been determined. The first misconception was the statement that “The Atom
is the smallest particle of matter that is indivisible into it’s particles”. It
has been further found that most students partially understood the constitution
of the atom and that 20 % did not understand, and misconceptions in this issue
have been noted. The misconceptions were that “the atom was in the shape of a
sphere”, “the nucleus of the atom was sphere shaped”, “the electrons moved on
particular trajectories” and “the atom consists of a nucleus, electrons and
trajectories”. Although the understanding levels of high school students
of the atom concept was found as high, most of them understood the structure of
the atom incomplete and some misconceptions on both issues existed. It has been
found that half of the students were unaware of sub-atom particles as quarks,
leptons, gluons, muons and similar particles. The conclusion of the study
involved suggestions aimed at the resolution of the misconceptions and deficits
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 10, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 5 Issue: 1 |