The aim of this study is to evaluate the
measurement method used in high stake tests, such as TEOG, YGS, LYS, applied
throughout the country, to the application of the curriculum and their
reflections on access to educational objectives. This study was designed in
qualitative research design. The
data were collected by semi-structured in-depth interview technique with 24
participants teaching in different branches at secondary and high school levels
and analysed with content analysis. In
parallel with the purpose of the research, the participants were asked to use
the high-precision examinations prepared by classical (multiple-choice,
gap-filling, or incorrect) and open-ended measurement methods; it was asked how
the school curricula had an impact on the implementation and access to
educational objectives. Results;
demonstrates how the measurement methods used in the exams with a high degree
of influence affect the teachers' ability to process their curriculum. Therefore, it shows that the measurement style used in the exams with
high determinants prevents the motivation to be given in the shape or depth
where the curriculum is determined centrally. In addition, these exams were found to be effective in determining the
educational goals, and teachers showed that they were more positive than
open-ended exams. Despite this, they stated that they have applied the
measurement and evaluation concept which is valid for the students with high
level of determination in the classes and they have to adapt the content of the
school programs in the depth and width to be successful in these exams.
Bu çalışmanın amacı ülke genelinde uygulanan TEOG,
YGS, LYS gibi belirleyiciliği yüksek olan (high stake tests) sınavlarda
kullanılan ölçme metodunun ders programlarının uygulanması ve eğitimsel
hedeflere erişime yansımalarının incelenmesidir. Bu çalışma nitel araştırma
yöntemi ve durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Veriler ortaokul ve lise
kademelerinde farklı branşlarda öğretmenlik yapan 24 katılımcı ile yapılan
yarı-yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği ile toplanmış ve içerik
analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmada katılımcılara araştırmanın amacına
paralel olarak klasik yöntemler olan
(çoktan seçmeli, boşluk doldurma veya doğru yanlış gibi) ve açık uçlu
ölçme metotları ile hazırlanan belirleyiciliği yüksek sınavların; okul ders
programlarının uygulanması ve eğitimsel hedeflere erişimde nasıl bir etki
yarattığı sorulmuştur. Bulgular; belirleyiciliği yüksek olan sınavlarda
kullanılan ölçme metotlarının öğretmenlerin ders programlarını uygularken hangi
derinlikte uygulayacaklarında etkili olduğunu; dolayısı ile belirleyiciliği
yüksek olan sınavlarda kullanılan ölçme biçiminin, ders programlarının merkezi
olarak belirlendiği şekil veya derinlikte uygulanması motivasyonunun önüne
geçtiğini göstermektedir. Ayrıca, bu sınavların eğitimsel hedeflerin
belirlenmesinde etkili olduğu, öğretmenlerin açık uçlu sınavlara çoktan seçmeli
testlerden daha olumlu yaklaştıklarını göstermiştir. Buna rağmen öğretmenler;
öğrenciler için belirleyiciliği yüksek olan sınavlarda geçerli olan ölçme ve
değerlendirme anlayışını sınıflarda yoğunlukla uygulayıp okul programlarının
içeriğini de öğrencilerin bu sınavlarda başarılı olacak derinlik ve genişlikte
uyarlamak durumunda kaldıklarını belirtmişlerdir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |