The first aim of the study is to determine the
inventory of the existing physical education and sports facilities, tools and
equipment and the condition of schools utilizing from the local sports facilities,
tools and equipment according to the views of physical education and sports
teachers and teachers who lecture on physical education and sports lesson
working in the primary schools of Niğde city center. The second aim of the
course is to determine that to what extent the physical education and sports
course is applied in accordance with the objectives of the course. For this
purpose, the questionnaire forms were issued to teachers after the necessary
legal permissions were obtained and the findings have been given as tables in
frequency and percent distribution. According to the findings, it is understood
that primary schools do not have sufficient facilities, tools and equipment for
physical education and sports, and that local sports facilities, tools and
equipment cannot be utilized to fill this deficiency. As a result, it is
inferred that physical education and sports lesson cannot be conducted in
accordance with its objectives and the students are deprived of basic games and
sports competitions they needed. Therefore, in order to be able to teach the
physical education and sports course according to the aims of this lesson,
there is a need for teachers' opinions and determinations about this subject.
Araştırmanın birinci amacı, Niğde ili merkez ilköğretim okullarında
görev yapan beden eğitimi ve spor öğretmenleri ile beden eğitimi ve spor
derslerini okutan öğretmenlerin görüşlerine göre, mevcut beden eğitimi ve spor
tesis, araç ve gereçlerinin envanterini ve okulların mahalli spor tesis, araç
ve gereçlerinden yararlanma durumlarını tespit etmektir. İkinci amacı ise beden
eğitimi ve spor dersinin amaçlarına uygun olarak ne düzeyde okutulup
okutulamadığını belirlemektir. Bu amaçla gerekli yasal izinler alınarak,
öğretmenler için düzenlenen bilgi edinme formu uygulanmış ve bulgular frekans
ve yüzde dağılım olarak tablolar halinde
verilmiştir. Bulgulara göre ilköğretim okullarının beden eğitimi ve spor dersi
için yeterli tesis, araç ve gereçleri bulunmadığı, bu eksikliği gidermek için
mahalli spor tesis, araç ve gereçlerinden büyük oranda yararlanılamadığı
anlaşılmıştır. Sonuç olarak beden eğitimi ve spor dersinin amaçlarına uygun
olarak okutulamadığı, öğrencilerin ihtiyaç duydukları temel oyun ve sportif yarışmalardan
uzak kaldığı anlaşılmıştır. Dolayısıyla beden eğitimi ve spor dersinin
amaçlarına uygun okutulabilmesi için, bu dersi okutan öğretmenlerin konuyla
ilgili görüş ve tespitlerine ihtiyaç vardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles - Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 2 |