Değişen
Fen Bilimleri Dersi Öğretim programı dikkate alındığında öğrencilerin fen
okuryazarı olarak yetişmeleri önem kazanmıştır. Bu doğrultuda yeni programda
araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme stratejisi benimsemiştir. Bu araştırmanın
amacı, araştırma-sorgulamaya stratejisini temel alan yöntemlerden probleme
dayalı öğrenme ve argümantasyona dayalı öğrenme yöntemlerinin 10. Sınıf
öğrencilerinin “Karışımlar” konusundaki akademik başarılarına, bilimsel süreç
becerilerine ve bilimsel muhakeme yeteneklerine olan etkisini incelemektir.
Araştırmada, nitel ve nicel verilerin birlikte toplandığı karma desenlerden
sıralı-açıklayıcı tasarım kullanılmıştır. Araştırmanın nicel kısmında, yarı
deneysel araştırma desenlerinden öntest-sontest eşitlenmemiş kontrol gruplu
desen kullanılırken; nitel kısmında ise öğrencilerin uygulanan yöntemler
hakkındaki görüşlerini almak amacıyla açık uçlu sorular kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemini 61 10. Sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. 2 deney ve 1
kontrol grubunun oluşturulduğu araştırmada veriler; Karışımlar Başarı Testi,
Bilimsel Süreç Becerileri Testi ve Bilimsel Muhakeme Testi kullanılarak
toplanılmıştır. Sonuçlar, probleme dayalı öğrenme ve argümantasyona dayalı
öğrenme yöntemlerinin öğrencilerin akademik başarı ve bilimsel süreç
becerilerini arttırmada derslerin mevcut programa göre işlenmesinden daha
etkili olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca argümantasyona dayalı öğrenme
yönteminin öğrencilerin muhakeme yeteneklerini geliştirmede derslerin mevcut
programa göre işlenmesinden daha etkili olduğu bulunmuştur. İki yöntem birbiri
ile karşılaştırıldığında, argümantasyona dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin
bilimsel süreç becerilerini artırmada daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Probleme Dayalı Öğrenme Argümantasyona Dayalı Öğrenme Akademik Başarı Bilimsel Süreç Becerisi Bilimsel Muhakeme Yeteneği
The aim of this study is to
examine the effects of Problem Based and Argumentation Based Learning Methods
on 10th grade students’ achievement scores, Science Process Skills and
Scientific Reasoning Skills in the context of “mixtures”. The study was
designed as explanatory-sequential mixed method design. In quantitative part,
nonequivalent pretest and posttest control group quasi-experimental design was
used. In qualitative part of the study, open-ended questions were asked to
students in order to get in-depth information about the methods. The study
group was consisted of 61 10th grade students. Two experimental groups and one
control group were constructed. While problem based learning method was used in
experimental group-1, argumentation based learning method was used in
experimental group-2. The data were collected by using three measures: Mixtures
Concept Achievement Test, Science Process Skills Test and Scientific Reasoning
Test. All the scales were applied to experimental and control groups in the
form of pre- and post-test. The results showed that argumentation and problem
based learning methods enhanced students’ academic achievement and science
process skills when compared with the current program. Moreover, argumentation
based learning method developed students’ scientific reasoning skills. Lastly,
argumentation based learning method was found to be more effective in enhancing
the students’ science process skills when compared to problem based learning
method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles - Articles |
Authors | |
Publication Date | May 1, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 7 Issue: 1 |