This study was conducted to examine the duration of preschool children in watching television and playing computer in terms of visual-motor integration skills. The study was planned in a general screening model, and was conducted with 370 children aged 5-6 years attending kindergarten. The schools and classes that were included in the study were determined with the Simple Random Sampling Method. In the study, Beery VMI Visual-Motor Integration Developmental Test and General Information Form were used to measure the visual-motor integration skills of children. The data were analyzed by using the Independent Samples T-Test and One-Way Anova Test. According to the results of the study, the presence of computer at home, children’s playing with computer for the last three years and before, playing intelligence-logic games and watching television for less than 3 hours a day differ at significant levels in terms of visual-motor integration skill levels. In addition, children who spent 2 hours or more at the computer daily had lower mean visual-motor integration skill level scores. It is important for parents that they are more sensitive, interact with their children, help them in time management, and guide them to activities which will affect their development positively to avoid that children are affected negatively.
Bu araştırma okul öncesi dönem çocuklarının televizyon izleme ve bilgisayar oynama sürelerinin görsel-motor entegrasyon becerileri açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu araştırma genel tarama modelinde planlanmış ve anasınıfına devam eden 5-6 yaş grubu 370 çocuk üzerinde yürütülmüştür. Araştırmaya alınan okullar ve sınıflar basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırmada çocukların görsel-motor entegrasyon becerilerini ölçmek için Beery VMI Görsel-Motor Entegrasyonu Gelişimsel Testi ve Genel Bilgi Formu kullanılmıştır. Veriler bağımsız örneklemler T-Testi ve Tek Yönlü Anova Testi kullanılarak analiz edilmiştir. Bu araştırma sonucuna göre, evde bilgisayar bulunması, çocukların son üç yıl ve öncesinden beri bilgisayarda oyun oynaması, zekâ-mantık oyun türünü oynamaları ve günlük 3 saatten daha az süreyle televizyon izlemesi görsel-motor entegrasyon beceri düzeyleri açısından anlamlı bir farklılık göstermektedir. Ayrıca günlük 2 saat ve daha fazla bilgisayarda zaman geçiren çocukların görsel-motor entegrasyon beceri düzeyi puan ortalamalarının daha düşük olduğu görülmüştür. Çocukların uzun süre bilgisayar ya da televizyon başında kalıp, olumsuz yönde etkilenmemeleri için ebeveynlerin daha duyarlı davranması, çocuklarıyla etkileşime geçmeleri, zaman yönetimi konusunda onlara yardımcı olmaları ve gelişimlerini olumlu yönde etkileyecek aktivitelere de yönlendirmeleri önemlidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 8 Issue: 2 |