Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of the Relationship Between Educational Philosophy and Decision-Making Styles of University Students

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 674 - 689, 01.11.2021
https://doi.org/10.21666/muefd.862271

Abstract

The aim of this study is to examine the relationship between the educational philosophy adopted by university students and their decision-making styles according to various variables. Relational survey model was used in the study. The research group consisted of 693 students studying at the Faculty of Tourism (197), Education (274) and Sport Sciences (222) in the fall semester of the 2015-2016 academic year. T test, one-way analysis of variance (ANOVA) and Pearson correlation analysis were used to analyze the data. According to the findings of the study, no statistically significant difference was determined between the scores of perennialism and existentialism, which are the sub-dimensions of philosophical opinion assessment, according to the gender of the university students, while it was determined that the idealism, realism and experimentalism scores of the female students were statistically higher than the scores of the male students. In the study, no statistically significant difference was found between university students 'self-esteem, careful decision-making style and avoidant decision-making style scores, while it was observed that male students' procrastination decision-making style scores were higher than female students. In addition, it was determined that the panic decision-making style scores of male students were higher than female students. Based on the findings, as a result, it points out that, in a philosophical sense, female university students behave more idealist, realist, and experimentalist than male students, while it reflects that male university students make more procrastination and panic decisions than female university students.

References

  • Akpınar, Ö., Temel, V., Birol, S.Ş., Akpınar, S. ve Nas, K. (2015). Üniversitede okuyan hokey sporcularının karar verme stillerinin belirlenmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9, 92-99.
  • Avşaroğlu, S., ve& Üre, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar verme ve stresle başa çıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 85-100.
  • Büyükdüvenci, S. (1991). Eğitim felsefesine giriş. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Büyükdüvenci, S. (1994). Varoluşçuluk ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E.Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Currie, F. (1999). Non-offender and young offender self-perception of coping and decision making. Doctoral Thesis. Mount Saint Vincent University, Department of Education, Canada.
  • Çoban, A.E. ve Hamamcı, Z. (2006). Kontrol odakları farklı olan ergenlerin karar stratejileri açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 393-402.
  • Deniz, M.E. (2004). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı karar verme stilleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15(4), 23-35.
  • Doğanay, A. ve Sarı, M.(2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algılarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321-337.
  • Duman, B. (2008). Öğrencilerin benimsedikleri eğitim felsefeleriyle kullandıkları öğrenme strateji ve öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 203 – 224.
  • Duman, B. ve Ulubey, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin öğretim teknolojilerini ve interneti kullanma düzeylerine etkisi ile ilgili görüşleri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 95-114.
  • Eldeleklioğlu, J. (1996). Karar stratejileri ile ana-baba tutumları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hayırsever, F., ve Oğuz, E. (2017). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 757-778.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kozikoğlu, İ., ve Erden, R.Z. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ile eleştirel pedagojiye ilişkin görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1566-1582.
  • Kuzgun, Y. (1992). Karar stratejileri ölçeği: geliştirilmesi ve standardizasyonu. VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, 161-170.
  • Mann, L., Radford, M., Burnett, P., Ford, S., Bond, M., Leung, K., Nakamura, H., Vaughan, G., and Yang, K.S. (1998). Cross-cultural differences in self-reported decision making style and confidence. International Journal of Psychology, 33, 325-335.
  • Ozmon H.A. (2012) Philosophical foundations of education. New Jersey: Pearson.
  • Sönmez Ektem, I. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ve demokratik tutumları arasındaki ilişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2391-2402.
  • Talawar, M.S., Kumar, T.P. (2010). Philosophical and sociological foundations of education. Himalaya Publishing House.
  • Taşdelen, A. (2001). Öğretmen adaylarının bazı psiko-sosyal değişkenlere göre karar verme stilleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 40-52.
  • Tekin, Ö.A. ve Ehtiyar, V.R. (2010). Yönetimde karar verme: Batı Antalya bölgesindeki beş yıldızlı otellerde çalışan farklı departman yöneticilerinin karar verme stilleri üzerine bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3394-3414.
  • Titrek, O., Konak, H. ve Titrek, A. (2013). Öğretmen adaylarının özbilinç düzeyi ile özsaygı ve karar verme stilleri arasındaki ilişki. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, Sakarya Üniversitesi Yayınları, s. 30-38.
  • Ulaş, H.A., Epçaçan, C., Epçaçan, C. ve Koçak, B. (2015). Öğretmen adaylarının karar vermede özsaygı düzeyi ve karar verme stillerinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(3), 1031-1052.
  • Wiles, J. and Bondi, J. (1993). Curriculum development. USA: Macmillan Publishing Company.

Üniversite Öğrencilerinin Benimsedikleri Eğitim Felsefesi İle Karar Verme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2021, Volume: 8 Issue: 2, 674 - 689, 01.11.2021
https://doi.org/10.21666/muefd.862271

Abstract

Bu çalışma, üniversite öğrencilerinin benimsedikleri eğitim felsefesi ile karar verme stilleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modelleri kullanılmıştır. Araştırma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Turizm (n=197), Eğitim (n=274) ve Spor Bilimleri (n=222) Fakültelerinde öğrenim gören toplam 693 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin analizinde, t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelâsyon analizi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, üniversite öğrencilerinin cinsiyetlerine göre felsefi görüş değerlendirme alt boyutları olan daimicilik ve varoluşçuluk puanları arasında istatistiksel olarak herhangi bir anlamlı farklılık belirlenmezken, kadın öğrencilerin idealizm, realizm ve deneyselcilik puanlarının erkek öğrencilerin puanlarına göre istatistiksel olarak daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada, üniversite öğrencilerinin karar vermede öz saygı, dikkatli ve kaçıngan karar verme stili puanları arasında istatistiksel olarak herhangi bir anlamlı farklılık belirlenmezken, erkek öğrencilerin erteleyici karar verme stili puanlarının kadın öğrencilerden yüksek olduğu görülmüştür. Erkek öğrencilerin panik karar verme stili puanları da kadın öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. Elde edilen bulgulardan hareketle, sonuç olarak felsefi anlamda kadın üniversite öğrencilerinin erkek öğrencilere göre daha idealist, realist, deneyselci davrandığına işaret ederken, erkek üniversite öğrencilerinin kadın üniversite öğrencilerine göre daha erteleyici ve panik kararlar aldıklarını yansıtmaktadır.

References

  • Akpınar, Ö., Temel, V., Birol, S.Ş., Akpınar, S. ve Nas, K. (2015). Üniversitede okuyan hokey sporcularının karar verme stillerinin belirlenmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9, 92-99.
  • Avşaroğlu, S., ve& Üre, Ö. (2007). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı, karar verme ve stresle başa çıkma stillerinin benlik saygısı ve bazı değişkenler açısından incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18, 85-100.
  • Büyükdüvenci, S. (1991). Eğitim felsefesine giriş. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Büyükdüvenci, S. (1994). Varoluşçuluk ve eğitim. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, E.Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Currie, F. (1999). Non-offender and young offender self-perception of coping and decision making. Doctoral Thesis. Mount Saint Vincent University, Department of Education, Canada.
  • Çoban, A.E. ve Hamamcı, Z. (2006). Kontrol odakları farklı olan ergenlerin karar stratejileri açısından incelenmesi. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 14, 393-402.
  • Deniz, M.E. (2004). Üniversite öğrencilerinin karar vermede özsaygı karar verme stilleri ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir araştırma. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 15(4), 23-35.
  • Doğanay, A. ve Sarı, M.(2003). İlköğretim öğretmenlerinin sahip oldukları eğitim felsefelerine ilişkin algılarının değerlendirilmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(3), 321-337.
  • Duman, B. (2008). Öğrencilerin benimsedikleri eğitim felsefeleriyle kullandıkları öğrenme strateji ve öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 203 – 224.
  • Duman, B. ve Ulubey, Ö. (2008). Öğretmen adaylarının benimsedikleri eğitim felsefelerinin öğretim teknolojilerini ve interneti kullanma düzeylerine etkisi ile ilgili görüşleri. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20, 95-114.
  • Eldeleklioğlu, J. (1996). Karar stratejileri ile ana-baba tutumları arasındaki ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Hayırsever, F., ve Oğuz, E. (2017). Öğretmen adaylarının eğitim inançlarının eleştirel düşünme eğilimlerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 757-778.
  • Karasar, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kozikoğlu, İ., ve Erden, R.Z. (2018). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ile eleştirel pedagojiye ilişkin görüşleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İlköğretim Online, 17(3), 1566-1582.
  • Kuzgun, Y. (1992). Karar stratejileri ölçeği: geliştirilmesi ve standardizasyonu. VII. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları, 161-170.
  • Mann, L., Radford, M., Burnett, P., Ford, S., Bond, M., Leung, K., Nakamura, H., Vaughan, G., and Yang, K.S. (1998). Cross-cultural differences in self-reported decision making style and confidence. International Journal of Psychology, 33, 325-335.
  • Ozmon H.A. (2012) Philosophical foundations of education. New Jersey: Pearson.
  • Sönmez Ektem, I. (2019). Öğretmen adaylarının eğitim felsefesi inançları ve demokratik tutumları arasındaki ilişki. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(6), 2391-2402.
  • Talawar, M.S., Kumar, T.P. (2010). Philosophical and sociological foundations of education. Himalaya Publishing House.
  • Taşdelen, A. (2001). Öğretmen adaylarının bazı psiko-sosyal değişkenlere göre karar verme stilleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 40-52.
  • Tekin, Ö.A. ve Ehtiyar, V.R. (2010). Yönetimde karar verme: Batı Antalya bölgesindeki beş yıldızlı otellerde çalışan farklı departman yöneticilerinin karar verme stilleri üzerine bir araştırma. Journal of Yasar University, 20(5), 3394-3414.
  • Titrek, O., Konak, H. ve Titrek, A. (2013). Öğretmen adaylarının özbilinç düzeyi ile özsaygı ve karar verme stilleri arasındaki ilişki. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu Bildiriler Kitabı II, Sakarya Üniversitesi Yayınları, s. 30-38.
  • Ulaş, H.A., Epçaçan, C., Epçaçan, C. ve Koçak, B. (2015). Öğretmen adaylarının karar vermede özsaygı düzeyi ve karar verme stillerinin incelenmesi. Turkish Studies, 10(3), 1031-1052.
  • Wiles, J. and Bondi, J. (1993). Curriculum development. USA: Macmillan Publishing Company.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Doç. Dr. Bilal Duman 0000-0002-1282-8425

Güldehan Neşe Göral 0000-0001-7254-5032

Ali Yakar 0000-0002-4359-0552

Publication Date November 1, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Duman, D. D. B., Göral, G. N., & Yakar, A. (2021). Üniversite Öğrencilerinin Benimsedikleri Eğitim Felsefesi İle Karar Verme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 674-689. https://doi.org/10.21666/muefd.862271