Araştırma, öğretmenlerin algılarına göre okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerini
yerine getirme düzeylerini ve bu düzeylerin öğretmenlerin sahip olduğu bazı demografik
değişkenlere göre farklılaşıp, farklılaşmadığını incelemek amacıyla betimsel tarama
modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın evrenini; 2018-2019 eğitim öğretim yılında, Aydın
ili merkez Efeler ilçesinde ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenler
oluşturmaktadır. Araştırma 392 öğretmenle yürütülmüştür. Araştırma verilerinin
toplanmasında “Kişisel Bilgi Formu” ve “Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Ölçeği”
kullanılmıştır. Verilerin analizi betimsel ve kanıtlamasal istatistik teknikleri ile yapılmıştır.
Öğretmenlerin teknoloji liderliğine ilişkin algıları tüm boyutlarda ve teknoloji liderliğinde
görece yüksektir. Öğretmenlerin teknoloji liderliğine ilişkin algıları, öğretmenlerin
cinsiyetine göre değişmemekte ancak eğitim durumu, kıdem ve okul türüne göre
değişmektedir. Vizyon - destek boyutunda ve genel teknoloji liderliğinde ön lisans
mezunlarının puanları, lisans ve yüksek lisans mezunlarının puanlarından yüksektir.
İletişim -işbirliği boyutunda ise ön lisans mezunlarının puanları, lisans mezunlarının
puanlarından yüksektir. İletişim – işbirliği ve vizyon - destek alt boyutlarında, 21 yıl ve
üzeri kıdemi olanların puanları, 10 yıl ve altı kıdemi olanların puanlarından görece
yüksektir. Genel teknoloji liderliğinde ve tüm alt boyutlarda ilkokul öğretmenlerinin
puanları, ortaokul ve lise öğretmenlerin puanlarından; ortaokul öğretmenlerinin puanları
da lise öğretmenlerinin puanlarından görece yüksektir. Söz konusu bulgulara dayalı olarak
okul yöneticilerinin sergiledikleri teknoloji liderliği davranışlarının korunması ve
geliştirilmesine yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur
The research was designed in descriptive survey model to examine school administrators'
level of performing technology leadership roles and whether these levels differ according
to some demographic variables. The target population of the research is composed of
teachers working in primary, secondary and high schools in Efeler district of Aydın
province in the 2018-2019 academic year. The study was carried out with 392 teachers.
Data was collected by “Personal Information Form” and “School administrators'
Technology Leadership Scale”. The analysis of the data was performed with descriptive
and evidence-based statistical techniques. Teachers' perceptions of technology leadership
were relatively high in all dimensions. Teachers' perceptions of technology leadership do
not differ according to gender but there were statistically significant differences in terms of
educational status, seniority and school type. In the vision - support dimension and general
technology leadership, the scores of associate degree graduates are higher than that of
bachelor’s and master’s degree graduates. In the communication-collaboration dimension,
the scores of associate degree graduates are higher than that of bachelor’s degree
graduates. In the sub-dimensions of vision-support and communication-cooperation, the
scores of the teachers with seniority of 21 years and above were relatively higher than the
teachers with seniority of 10 years and below. In general technology leadership and in all
sub-dimensions, primary school teachers' scores were higher than secondary and high
school teachers' scores, and secondary school teachers' scores were relatively higher than
high school teachers' scores. Based on these findings, various suggestions were offered to
protect and improve the technology leadership behaviors exhibited by school
administrators
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |