The purpose of this study is to examine the empirical studies published between 2014-2020
and using STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) applications. In this
context, studies published in the country and including STEM applications in science
education were scanned. The search was carried out at Tübitak ULAKBİM, DergiPark, and
Google Scholar with the keywords "STEM applications", "STEM activities", "STEM
workshop" "STEM" and "STEM applications". It was decided to examine 40 studies in line
with the specified inclusion and exclusion criteria. Studies suitable for the purpose of the
research were classified to be examined. Then, the studies were examined in terms of
method, publication year, sample group, tools and materials used in the applications, the
teaching model used in the applications, and the dependent variables in which the effects of
STEM applications were investigated. It has been determined that empirical studies using
STEM applications in science education have increased in recent years. It is seen that
qualitative research methods are mostly preferred in the studies. Another prominent finding
is that easily accessible laboratory materials were used to a large extent in the studies
carried out with STEM applications. However, it is another finding that the use of
technology-based robotic applications is low, and the preferred robotic applications are
limited to a few programs. It has been determined that the engineering design cycle is
frequently preferred in the preferred teaching model in STEM applications. It has been
determined that STEM applications have positive effects on students' academic achievement,
scientific process skills, problem-solving skills, motivation, self-efficacy perceptions,
interests, and attitudes. It would be useful to create application guides for more widespread
use of STEM applications in science education. It is recommended to expanding STEM
integration for science education.
Bu araştırmanın amacı 2014-2020 yılları arasında yayınlanan ve STEM (Science,
Technology, Engineering, Mathematics) uygulamalarının kullanıldığı ampirik çalışmaların
incelenmesidir. Bu kapsamda yurt içinde yayınlamış ve fen eğitiminde STEM
uygulamalarını içeren araştırmalar taranmıştır. Tarama, Tübitak ULAKBİM, DergiPark ve
Google Scholar adreslerinde, “STEM uygulamaları”, “STEM etkinlikleri”, “STEMatölye”
“FeTeMM” ve“FeTeMM uygulamaları” anahtar kelimeleri ile yapılmıştır. Belirlenen dahil
etme ve hariç tutma kriterleri doğrultusunda 40 çalışmanın incelenmesine karar verilmiştir.
Araştırmanın amacına uygun çalışmalar incelenmek üzere sınıflandırılmıştır. Ardından
çalışmalar yöntem, yayın yılı, örneklem grubu, uygulamalarda kullanılan araç-gereçler,
uygulamalarda kullanılan öğretim modeli ve STEM uygulamalarının etkisinin araştırıldığı
bağımlı değişkenler açısından incelenmiştir. Fen eğitiminde STEM uygulamalarının
kullanıldığı ampirik çalışmaların son yıllarda artış gösterdiği belirlenmiştir. Çalışmalarda
büyük oranda nitel araştırma yöntemlerinin tercih edildiği görülmektedir. Öne çıkan diğer
bir bulgu ise STEM uygulamaları ile gerçekleştirilen çalışmalarda büyük oranda kolay
ulaşılabilir laboratuvar malzemelerinin kullanılmış olmasıdır. Bununla birlikte teknoloji
tabanlı robotik uygulamaların kullanımının az olduğu ve tercih edilen robotik
uygulamalarının ise birkaç programla sınırlı olduğu ulaşılan diğer bir bulgudur. STEM
uygulamalarında tercih edilen öğretim modelinde ise mühendislik tasarım döngüsünün
sıkça tercih edildiği belirlenmiştir. STEM uygulamaları ile öğrencilerin akademik başarı,
bilimsel süreç becerileri, problem çözme becerileri, motivasyon, öz yeterlilik algıları, ilgi ve
tutumlarında olumlu etkilere sahip olduğu belirlenmiştir. STEM uygulamalarının fen
eğitiminde daha yaygın kullanımı için rehber uygulama kılavuzlarının oluşturulması yararlı
olacaktır. Fen eğitimi için STEM entegrasyonunun yaygınlaştırılması önerilmektedir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |