The aim of the study is to investigate the effect of the Nature of Science and
Teaching (NSAT) course, which is included in the general culture elective
curriculum of the faculty of education, on the students' thoughts about the
nature of scientific knowledge. The sample of the study consists of 44 students
taking the Nature and Teaching of Science (NTS) course. In this course,
subjects related to the nature of science were discussed based on students'
thoughts. At the beginning and end of this process, the "Nature of Science
Scale" (NSS) was applied to the students. The pre-test and post-test data of
these applications were analyzed quantitatively. When the results of the
analysis were evaluated, it was determined that the NTOS course led to a
statistically significant improvement in the sub-dimensions of "Subjectivity and
Technology in Science" and "The Place of Theories in Science" in students'
thoughts on the nature of science.
ÇÇalışmanın amacı, eğitim fakültesi genel kültür seçmeli ders programında yer
alan Bilimin Doğası ve Öğretimi (BDVÖ) dersinin, öğrencilerin bilimsel
bilginin doğasına ilişkin düşüncelerine olan etkisini araştırmaktır. Çalışmanın
örneklemini Bilimin Doğası ve Öğretimi(BDVÖ) dersini alan 44 öğrenci
oluşturmaktadır. Bu derste bilimin doğasına ilişkin konular öğrencilerin
düşüncelerinden yola çıkılarak tartışılmıştır. Bu sürecin başlangıcında ve
sonunda öğrencilere “Bilimin Doğası Ölçeği”(BDÖ) uygulanmıştır. Bu
uygulamaların ön test ve son test verileri nicel olarak analiz edilmiştir. Analiz
sonuçları değerlendirildiğinde, BDVÖ dersinin öğrencilerin bilimin doğasına
ilişkin düşüncelerinde “Bilimde Öznellik ve Teknoloji” ve “Bilimde Teorilerin
yeri” alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde gelişime yol açtığı
tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 9 Issue: 2 |