Bu çalışma, akran öğretiminin kesirler konusunun öğretiminde işitme kayıplı sekizinci sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına olan etkisini ve işitme kayıplı öğrencilerin akran öğretimi sürecine ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada ön test-son test kontrol gruplu yarı-deneysel desen kullanılmıştır. İstanbul ilindeki bir işitme engelliler devlet ortaokulunda sekizinci sınıfa devam eden 12 öğrenci ile 8 hafta boyunca yürütülmüştür. Deney grubundaki işitme kayıplı 6 öğrenciye akran öğretimi yöntemi ile kontrol grubundaki işitme kayıplı 6 öğrenci ile geleneksel yöntemlerle öğretim yapılmıştır. Çalışmaya katılan tüm öğrencilere Kesirler Başarı Testi ön ve son test olarak uygulanmıştır. Ardından, deney grubundaki öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilerek akran öğretimi ile ilgili sorular yöneltilmiştir. Öğrencilerin yanıtları içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışma sonucunda, kesirler konusunda akran öğretim yönteminin kullanılması öğrencilerinin akademik başarılarını istatistiksel olarak anlamlı şekilde artırdığı gözlemlenmiştir. Yapılan görüşmelerde öğrenciler, akran öğretimi yöntemini faydalı ve eğlenceli bulduklarını, eski bilgilerini hatırladıklarını ve konuyu daha iyi öğrendiklerini ve akran öğretimini tekrarlama isteğinde olduklarını belirtmişlerdir
Altun, M. (2016). Matematik öğretimi (12. Baskı). Aktüel Yayınevi
Ataş, S. (2019). Görme engelli kaynaştırma öğrencilerine akran aracılığıyla sunulan rehberle yürüme becerisinin eşzamanlı ipucu yöntemiyle öğretiminin etkililiği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
Atay, M. (1999.) İşitme engelli çocukların eğitiminde temel ilkeler. Özgür Yayınları.
Atayurt Fenge, Z. Z. & Subaşıoğlu, F. (2019). Dünyada ve Türkiye’de işitme engellilik: Zaman çizelgesi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 59(2), 1188-1207. http://dx.doi.org/10.33171/dtcfjournal.2019.59.2.21
Dineen. J. P., Clark. H. P., & Risley T. D. (1977). Peer tutoring among elementary students: Educational benefits to the tutor. Journal Of Applied Behavior Analysis, 10(2), 231–238. http://doi/ 10.1901/jaba.1977.10-231.
Erbay, H. N., Şimşek, İ. & Kirişçi, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamında 5. sınıf düzeyinde kesirlerin öğretimi second life örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 155-170. https://doi.org/10.29299/ kefad.2018.20.01.005
Gottardis, L., Nunes, T., & Lunt, I. (2011). A synthesis of research on deaf and hearing children’s mathematical achievement. Deafness and Education International. 13, 131–150. https://doi.org/10.1179/1557069X11Y.0000000006
Gürbüz, R., & Birgin, O. (2008). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin rasyonel sayıların farklı gösterim şekilleriyle işlem yapma becerilerinin karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 529-550.
Herring-Harrison, T. J., Gardner III, R., & Lovelace, T. S. (2007). Adapting peer tutoring for learners who are deaf or hard of hearing. Intervention in School and Clinic, 43(2), 82-87. https://doi.org/10.1177/10534512070430020801
Herring, T. J., & Woolsey, M. L. (2020). Three suggested teaching strategies for students who are deaf or hard of hearing. Support for Learning, 35(3), 346-358. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12314
Işık, C., Albayrak, M., & İpek, A.S. (2005). Matematik öğretiminde kendini gerçekleştirme. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 129 - 138.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2008). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi işitme engelli bireyler destek eğitim programı. MEB Yayınları.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2015). İşitme engelliler öğretmen kılavuz kitabı. MEB Yayınları.
Mı̇rzeoğlu, A., & Özcan, G. (2015). Akran öğretimiyle işlenen okul deneyimi dersi hakkında öğrenci görüşleri ve kazanımları. Sport Sciences, 10 (4), 16-33. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.4.2B0101
Mkpanang, J. T. (2016). Effects of classwide and reciprocal peer tutoring strategies on students’ mathematical problem-solving achievement in electricity concepts in physics. International Journal of Education, Learning and Development, 4(3), 37-44.
Nunes, T., & Moreno, C. (2002). An intervention program for promoting deaf pupils’ achievement in mathematics. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 7(2), 120-133. https://doi.org/10.1093/deafed/7.2.120
Okilwa, N. S. A., & Shelby, L. (2010). The effects of peer tutoring on academic performance of students with disabilities in grades 6 through 12: A synthesis of the literature. Remedial and Special Education, 31(6) 450–463. https://doi.org/10.1177/ 0741932509355991
Rao, S. P., & DiCarlo, S. E. (2000). Peer instruction improves performance on quizzes. Advances in Physiology Education, 24(1), 51–55. https://doi.org/10.1152/ advances.2000.24.1.51
Sayın, G., & Ünsal, Y., (2020). Fizik öğretmenlerinin derslerinde akran öğretimi tekniğinin kullanımına ilişkin tutumlarının incelenmesi. 5th International EMI Entrepreneurship Social Sciences Congress (ss.465-476). Gostivar, Macedonia.
Selimoğlu, H., & Aydın, A. (2019). Akran öğretiminin zihinsel yetersizliği olan bireylerin sosyal kabulü ve benlik saygısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 639-658. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018042227
Sönmez, N., & Alpteki̇n, S. (2019). Özel gereksinimli öğrenci kılavuz kitabı. Akdeniz Üniversitesi Yayınları.
Swanwick, R., Oddy, A., & Roper, T. (2005). Mathematics and deaf children: An exploration of barriers to success. Deafness & Education International, 7, 1-21. https://doi.org/10.1179/146431505790560446
Tanrıdı̇ler, A. (2013). İşitme engelli öğrencilerle yapılan matematik öğretimi araştırmaları. Education Sciences, 8(1), 146-163. https://doi.org/10.12739/10.12739
Topping, K. J. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631–645. https://doi.org/10.1080/01443410500345172
Yardım, H.G. (2009). Matematik derslerinde akran eğitimi yaklaşımının 9.sınıf öğrencilerine etkisi üzerine eylem araştırması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
Yeşilyurt, E. (2019). Öğrenme stili modelleri: Teorik temelleri bağlamında kapsayıcı bir derleme çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 2169-2226. https://doi.org/10.26466/opus.603506
Yıldırım, T. & Canpolat, N. (2017). Akran öğretiminin etkililiğine ilişkin öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 515-526. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/33599/344638
The Effect of Peer Education on Success of HearingImpaired Students about Fractions and Students’ Opinions
Year 2022,
Volume: 9 Issue: 2, 453 - 467, 01.11.2022
This study aims to reveal the effect of peer teaching on the academic achievement of eighth grade students with hearing impairment in teaching the subject of fractions and their views on the peer teaching process. In the study, a semiexperimental design with pre-test and post-test control group was used. It was conducted for 8 weeks with 12 students attending eighth grade in a state secondary school for the hearing-impaired in Istanbul. 6 students in the experimental group were taught by peer teaching method and 6 students in the control group were taught with traditional methods. Fractions Achievement Test was administered to all students participating in the study as a pre-test and posttest. Then, semi-structured interviews were conducted with the students in the experimental group and questions about peer teaching were asked. The answers of the students were analyzed by content analysis method. In conclusion, it was observed that the use of peer teaching method on fractions increased the academic achievement of students statistically significantly. In the interviews, the students stated that they found the peer teaching method useful and fun, they remembered their previous knowledge and learned the subject better, and they wanted to repeat the peer teaching method
Altun, M. (2016). Matematik öğretimi (12. Baskı). Aktüel Yayınevi
Ataş, S. (2019). Görme engelli kaynaştırma öğrencilerine akran aracılığıyla sunulan rehberle yürüme becerisinin eşzamanlı ipucu yöntemiyle öğretiminin etkililiği (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
Atay, M. (1999.) İşitme engelli çocukların eğitiminde temel ilkeler. Özgür Yayınları.
Atayurt Fenge, Z. Z. & Subaşıoğlu, F. (2019). Dünyada ve Türkiye’de işitme engellilik: Zaman çizelgesi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 59(2), 1188-1207. http://dx.doi.org/10.33171/dtcfjournal.2019.59.2.21
Dineen. J. P., Clark. H. P., & Risley T. D. (1977). Peer tutoring among elementary students: Educational benefits to the tutor. Journal Of Applied Behavior Analysis, 10(2), 231–238. http://doi/ 10.1901/jaba.1977.10-231.
Erbay, H. N., Şimşek, İ. & Kirişçi, M. (2019). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamında 5. sınıf düzeyinde kesirlerin öğretimi second life örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 155-170. https://doi.org/10.29299/ kefad.2018.20.01.005
Gottardis, L., Nunes, T., & Lunt, I. (2011). A synthesis of research on deaf and hearing children’s mathematical achievement. Deafness and Education International. 13, 131–150. https://doi.org/10.1179/1557069X11Y.0000000006
Gürbüz, R., & Birgin, O. (2008). Farklı öğrenim seviyesindeki öğrencilerin rasyonel sayıların farklı gösterim şekilleriyle işlem yapma becerilerinin karşılaştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 529-550.
Herring-Harrison, T. J., Gardner III, R., & Lovelace, T. S. (2007). Adapting peer tutoring for learners who are deaf or hard of hearing. Intervention in School and Clinic, 43(2), 82-87. https://doi.org/10.1177/10534512070430020801
Herring, T. J., & Woolsey, M. L. (2020). Three suggested teaching strategies for students who are deaf or hard of hearing. Support for Learning, 35(3), 346-358. https://doi.org/10.1111/1467-9604.12314
Işık, C., Albayrak, M., & İpek, A.S. (2005). Matematik öğretiminde kendini gerçekleştirme. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 129 - 138.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2008). Özel eğitim ve rehabilitasyon merkezi işitme engelli bireyler destek eğitim programı. MEB Yayınları.
Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2015). İşitme engelliler öğretmen kılavuz kitabı. MEB Yayınları.
Mı̇rzeoğlu, A., & Özcan, G. (2015). Akran öğretimiyle işlenen okul deneyimi dersi hakkında öğrenci görüşleri ve kazanımları. Sport Sciences, 10 (4), 16-33. https://doi.org/10.12739/NWSA.2015.10.4.2B0101
Mkpanang, J. T. (2016). Effects of classwide and reciprocal peer tutoring strategies on students’ mathematical problem-solving achievement in electricity concepts in physics. International Journal of Education, Learning and Development, 4(3), 37-44.
Nunes, T., & Moreno, C. (2002). An intervention program for promoting deaf pupils’ achievement in mathematics. Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 7(2), 120-133. https://doi.org/10.1093/deafed/7.2.120
Okilwa, N. S. A., & Shelby, L. (2010). The effects of peer tutoring on academic performance of students with disabilities in grades 6 through 12: A synthesis of the literature. Remedial and Special Education, 31(6) 450–463. https://doi.org/10.1177/ 0741932509355991
Rao, S. P., & DiCarlo, S. E. (2000). Peer instruction improves performance on quizzes. Advances in Physiology Education, 24(1), 51–55. https://doi.org/10.1152/ advances.2000.24.1.51
Sayın, G., & Ünsal, Y., (2020). Fizik öğretmenlerinin derslerinde akran öğretimi tekniğinin kullanımına ilişkin tutumlarının incelenmesi. 5th International EMI Entrepreneurship Social Sciences Congress (ss.465-476). Gostivar, Macedonia.
Selimoğlu, H., & Aydın, A. (2019). Akran öğretiminin zihinsel yetersizliği olan bireylerin sosyal kabulü ve benlik saygısına etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 639-658. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018042227
Sönmez, N., & Alpteki̇n, S. (2019). Özel gereksinimli öğrenci kılavuz kitabı. Akdeniz Üniversitesi Yayınları.
Swanwick, R., Oddy, A., & Roper, T. (2005). Mathematics and deaf children: An exploration of barriers to success. Deafness & Education International, 7, 1-21. https://doi.org/10.1179/146431505790560446
Tanrıdı̇ler, A. (2013). İşitme engelli öğrencilerle yapılan matematik öğretimi araştırmaları. Education Sciences, 8(1), 146-163. https://doi.org/10.12739/10.12739
Topping, K. J. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631–645. https://doi.org/10.1080/01443410500345172
Yardım, H.G. (2009). Matematik derslerinde akran eğitimi yaklaşımının 9.sınıf öğrencilerine etkisi üzerine eylem araştırması (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi.
Yeşilyurt, E. (2019). Öğrenme stili modelleri: Teorik temelleri bağlamında kapsayıcı bir derleme çalışması. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20), 2169-2226. https://doi.org/10.26466/opus.603506
Yıldırım, T. & Canpolat, N. (2017). Akran öğretiminin etkililiğine ilişkin öğrenci görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 515-526. https://dergipark.org.tr/en/pub/befdergi/issue/33599/344638
Ada, S. E., Güler Selek, H. K., & Ezentaş, R. (2022). Akran Öğretiminin İşitme Kayıplı Öğrencilerin Kesirler Konusundaki Akademik Başarılarına Etkisi ve Öğrenci Görüşleri. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 453-467. https://doi.org/10.21666/muefd.984251