COVID-19 Sürecinde Öğretmen Gözüyle Uzaktan Eğitim
Year 2023,
Volume: 10 Issue: 2, 160 - 178, 01.11.2023
Hüseyin Özdemir
,
Neslihan Önder Özdemir
Abstract
Yeni koronavirüsün (COVID-19) tüm dünyada eğitim üzerindeki zorunlu değişim ve kaçınılmaz etkileri ile birlikte uzaktan eğitim yaklaşımı ön plana çıkmıştır. Bu küresel salgın, eğitimin kesintiye uğratılmadan devam ettirilmesi gerekliliğinden yola çıkarak, eğitimde teknolojik alt yapıya daha fazla yatırım yapılması gerektiğini, kullanılan eğitim modelleri ve yaklaşımları yerine alternatif öğrenme yaklaşımlarına da önem verilmesinin gerekli olduğunu göstermiştir. Bu çalışma, COVID-19 sürecinde öğretmenlerin uzaktan eğitimle ilgili düşüncelerini araştırmayı hedeflemektedir. COVID-19’un devam ettiği ve ne zaman biteceğinin belli olmadığı bu süreçte yapılan bu çalışmada araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın verileri 74 lise öğretmeninden çevrimiçi anket yoluyla toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğretmenler, uzaktan eğitim sürecinde karşılaştıkları zorlukları belirtirken internet ve cihaz eksikliğine bağlı teknolojik noksanlıkları ve bundan kaynaklı öğrenci devamsızlıklarını, sürece bağlı motivasyon eksikliğini, iletişimde yaşanan sorunları ve bunun dışında tecrübe ettikleri diğer bazı sorunları dile getirmişlerdir. Çalışmanın sonunda araştırmanın sonuçlarına göre öneriler sunulmuştur.
Thanks
MAKALEMİZİ İNCELEMEYE AYIRACAĞINIZ ZAMAN İÇİN ŞİMDİDEN ÇOK TEŞEKKÜR EDERİZ.
References
- Alkan, C. (1981). Açıköğretim: Uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
- Anadolu Ajansı. (2020). Milli Eğitim Bakanı Selçuk: Uzaktan eğitime 31 Mayıs'a kadar devam edilecek. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/milli-egitim-bakani-selcuk-uzaktan-egitime-31-mayisa-kadar-devam-edilecek/1822357, web adresinden 22 Temmuz 2020’de edinilmiştir.
- Anderson, J. (2020). Brave New World The coronavirus pandemic is reshaping education. https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/, web adresinden 20 Ağustos 2020’de edinilmiştir.
- Archambault, L., & Kennedy, K. (2014). Teacher preparation for K-12 online and blended learning In R. E. Ferdig & K. Kennedy (Eds.), Handbook of research on K-12 online and blended learning (pp. 225–244). ETC Press.
- Arık, B. M. (2020). Türkiye’de koronavirüsün eğitime etkileri-I. Eğitim Reformu Girişimi. https://www.egitimreformugirisimi.org/turkiyede-koronavirusun-egitime-etkileri-i
- Asmara, R. (2020). Teaching english in a virtual classroom using whatsapp during COVID-19 pandemic. Language and Education Journal, 5(1), 16-27.
- Atchoarena, D. (2020). COVID-19: Learning cities on the front line. https://en.unesco.org/news/covid-19-learning-cities-front-line, web adresinden 16 Ağustos 2020’de edinilmiştir.
- Bennett, R., Uink, B., ve Cross, S. (2020). Beyond the Social: Cumulative implications of COVID-19 for first nations university students in Australia, Social Sciences ve Humanities Open, 2(1). doi: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100083
- Bouffard, S. M. (2008). Tapping into technology: The role of the Internet in family–school communication. Harvard Family Research Project.
- Bozkurt, A. (2016). Bağlantıcı kitlesel açık çevrimiçi derslerde etkileşim örüntüleri ve öğreten-öğrenen rollerinin belirlenmesi. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uzaktan Eğitim Anabilim Dalı. Eskişehir.
- Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
- Cardullo, V., Wang, C. H., Burton, M., & Dong, J. (2021). K–12 teachers’ remote teaching selfefficacy during the pandemic. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning.
- Chang, G.C.ve Satako, Y.(2020). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/24/how-are-countries-addressing-the-covid-19-challenges-in-education-a-snapshot-of-policy-measures/, web adresinden 09 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Chiolero, A. (2020). Covid-19: a digital epidemic. British Medical Journal, 368.
- Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2002). Research methods in education. Routledge.
- Çakın, M., ve Külekçi Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
- Dias, M. D. O., Lopes, R. D. O. A., ve Teles, A. C. (2020). Will virtual replace classroom teaching? Lessons from virtual classes via ZOOM in the times of COVID-19. Journal of Advances in Education and Philosophy, 4(5), 208-213. doi: 10.36348/jaep.2020.v04i05.004.
- Erkoca, M. C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi – bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 148-163.
- Ersoy, M., ve Kavaklıoğlu, O. (2020). Attitudes of Turkish secondary school teachers towards technology. Research in Pedagogy, 10(2), 324-337.
- Giannini, S. ve Albrectsen, A.B.(2020). Covid-19 school closures around the world will hit girls hardest. https://en.unesco.org/news/covid-19-school-closures-around-world-will-hit-girls-hardest, web adresinden 03 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Gilani, I. (2020). Coronavirus pandemic reshaping global education system?. https://www.aa.com.tr/en/education/coronavirus-pandemic-reshaping-global-education-system/1771350, web adresinden 16 Ekim 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Goodall, J. S. (2016). Technology and school–home communication. International Journal of Pedagogies and Learning, 11(2), 118–131.
- Hayran, O. (2019). Sindemiler ya da Sinerjik Epidemiler: Toplum Sağlığının Çağdaş Tehditleri. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi, 4(2), 184-95.
- Heydenrych, J. F., ve Prinsloo, P. (2010). Revisiting the five generations of distance education: Quo vadis? Progressio, 32(1), 5-26.
- Horton, R. (2020). Offline: COVID-19 is not a pandemic. The Lancet, 396(10255), 874.
Huck, C., ve Zhang, J. (2021). Effects of the COVID-19 Pandemic on K-12 Education: A Systematic Literature Review. New Waves-Educational Research and Development Journal, 24(1), 53-84.
- Johnson, A. (2020). Online teaching with ZOOM: A guide for teaching and learning with video conference platforms. Aaron Johnson.
- Karadağ, E., ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192.
- Karagöz, C. T., & Mamur, N. (2022). COVID-19 Salgın Sürecinde Görsel Sanatlar Öğretimi: Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin Deneyimleri Üzerine Bir Durum Çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 78-97.
- Koç Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi (KOÇKAM) , (2020). Türkiye’de ve Dünyada Teknoloji Alanında Oluşan Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği. https://kockam.ku.edu.tr/turkiyede-dunyada-teknoloji-alaninda-olusan-toplumsal-cinsiyet-esitsizligi/, web adresinden 26 Ağustos 2020’de edinilmiştir.
- Marshall, D. T., Shannon, D. M., & Love, S. M. (2020). How teachers experienced the COVID19 transition to remote instruction. Phi Delta Kappan, 102(3), 46–50.
- Martinez, J. A., & Broemmel, A. D. (2020). Pencils down: Educators respond to the uncertainty amidst COVID-19 school closures. International Studies in Educational Administration (Commonwealth Council for Educational Administration & Management (CCEAM)), 49(1), 109–132.
- MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, (2020). Milli Eğitim istatistikleri, örgün eğitim 2019-2020.
Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2018). 56 Sayılı, 19/02/2018 tarihli Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2020a). Bakan Selçuk, koronavirüs'e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr,web adresinden 05 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Mohan, G., McCoy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S., ve Domhnaill, C. M. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland during COVID-19. ESRI Survey and Statistical Report Series Number 92.
- Moore, M. G., ve Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning.
Oosterhoff, B. O., Palmer, C. A., Wilson, J., & Shook, N. (2020). Adolescents’ motivations to engage in social distancing during the COVID-19 pandemic: Associations with mental and social health. Journal of Adolescent Health, 67, 179–185.
- Perraton, H. (1988). A theory for distance education. u: Sewart D., Keegan D., Holmberg B.[ur.]. Distance education: International perspectives, New York: Routledge, 95-113.
- Punch, F.K. (2005). Cev: Bayrak, D., Arslan, H.B. ve Akyüz, Z. Sosyal Araştırmalara Giriş Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Sayısal Kitabevi, Ankara.
- Rice, M. F., & Deschaine, M. E. (2020). Orienting toward teacher education for online environments for all students. The Educational Forum, 84(2).
- Rodriguez, C. O. (2012). MOOCs and the AI-Stanford Like Courses: Two Successful and Distinct Course Formats for Massive Open Online Courses. European Journal of Open, Distance and E-Learning.
- Samur, Y., Akgün, E., ve Duman, B. (2011). Distance Education in Turkey: Past-Present-Future. Online Submission.
UNESCO.(2020a). COVID-19 educational disruption and response, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, web adresinden 07 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- UNESCO.(2020b).COVID-19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, web adresinden 05 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- UNICEF. (2020). COVID-19: More than 95 per cent of children are out of school in Latin America and the Caribbean. https://www.unicef.org/press-releases/covid-19-more-95-cent-children-are-out-school-latin-america-and-caribbean, web adresinden 04 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Watkins, A. (2013). Electronic communication and its influence on parental involvement in high school (UMI No. 3589632) [Doctoral dissertation, Walden University.] ProQuest Dissertations and Theses Global.
- WHO.(2020a). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19, https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19, web adresinden 29 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Yamamoto, G.T. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi(online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G., ve Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları.
- YouthTruth. (2020). Students weigh in: Learning and well-being during COVID-19. YouthTruth Student Survey. https://youthtruth.surveyresults.org/report_sections/1087936
Distance Education through the Eyes of Teachers during the COVID-19
Year 2023,
Volume: 10 Issue: 2, 160 - 178, 01.11.2023
Hüseyin Özdemir
,
Neslihan Önder Özdemir
Abstract
The distance education approach has come to the fore with the compulsory change and inevitable effects of the novel coronavirus (COVID-19) on education worldwide. This global epidemic has shown that with the understanding of the necessity of continuing education without interruption, more investment should be made in the technological infrastructure in education, and it is necessary to attach importance to alternative learning approaches instead of the education models and approaches that had been used. This study aims to investigate teachers’ opinions on distance education during COVID-19. This study was conducted during COVID-19 and was unclear when it would end. A case study design was used. The data were collected from 74 high school teachers using an online questionnaire. The findings obtained showed that while the teachers stated the challenges they encountered in the distance education process, teachers expressed the technological deficiencies due to the lack of internet and devices and student absenteeism due to this, the lack of motivation due to COVID-19, the communication problems and some other problems they experienced. At the end of this study, suggestions were made in light of the findings.
References
- Alkan, C. (1981). Açıköğretim: Uzaktan eğitim sistemlerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
- Anadolu Ajansı. (2020). Milli Eğitim Bakanı Selçuk: Uzaktan eğitime 31 Mayıs'a kadar devam edilecek. https://www.aa.com.tr/tr/egitim/milli-egitim-bakani-selcuk-uzaktan-egitime-31-mayisa-kadar-devam-edilecek/1822357, web adresinden 22 Temmuz 2020’de edinilmiştir.
- Anderson, J. (2020). Brave New World The coronavirus pandemic is reshaping education. https://qz.com/1826369/how-coronavirus-is-changing-education/, web adresinden 20 Ağustos 2020’de edinilmiştir.
- Archambault, L., & Kennedy, K. (2014). Teacher preparation for K-12 online and blended learning In R. E. Ferdig & K. Kennedy (Eds.), Handbook of research on K-12 online and blended learning (pp. 225–244). ETC Press.
- Arık, B. M. (2020). Türkiye’de koronavirüsün eğitime etkileri-I. Eğitim Reformu Girişimi. https://www.egitimreformugirisimi.org/turkiyede-koronavirusun-egitime-etkileri-i
- Asmara, R. (2020). Teaching english in a virtual classroom using whatsapp during COVID-19 pandemic. Language and Education Journal, 5(1), 16-27.
- Atchoarena, D. (2020). COVID-19: Learning cities on the front line. https://en.unesco.org/news/covid-19-learning-cities-front-line, web adresinden 16 Ağustos 2020’de edinilmiştir.
- Bennett, R., Uink, B., ve Cross, S. (2020). Beyond the Social: Cumulative implications of COVID-19 for first nations university students in Australia, Social Sciences ve Humanities Open, 2(1). doi: https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2020.100083
- Bouffard, S. M. (2008). Tapping into technology: The role of the Internet in family–school communication. Harvard Family Research Project.
- Bozkurt, A. (2016). Bağlantıcı kitlesel açık çevrimiçi derslerde etkileşim örüntüleri ve öğreten-öğrenen rollerinin belirlenmesi. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uzaktan Eğitim Anabilim Dalı. Eskişehir.
- Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
- Cardullo, V., Wang, C. H., Burton, M., & Dong, J. (2021). K–12 teachers’ remote teaching selfefficacy during the pandemic. Journal of Research in Innovative Teaching & Learning.
- Chang, G.C.ve Satako, Y.(2020). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures. https://gemreportunesco.wordpress.com/2020/03/24/how-are-countries-addressing-the-covid-19-challenges-in-education-a-snapshot-of-policy-measures/, web adresinden 09 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Chiolero, A. (2020). Covid-19: a digital epidemic. British Medical Journal, 368.
- Cohen, L., Manion, L., ve Morrison, K. (2002). Research methods in education. Routledge.
- Çakın, M., ve Külekçi Akyavuz, E. (2020). Covid-19 süreci ve eğitime yansıması: Öğretmen görüşlerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education Research, 6(2), 165-186.
- Dias, M. D. O., Lopes, R. D. O. A., ve Teles, A. C. (2020). Will virtual replace classroom teaching? Lessons from virtual classes via ZOOM in the times of COVID-19. Journal of Advances in Education and Philosophy, 4(5), 208-213. doi: 10.36348/jaep.2020.v04i05.004.
- Erkoca, M. C. (2021). Uzaktan eğitim sürecinde öğrenci ilgisi – bir çalışma. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(1), 148-163.
- Ersoy, M., ve Kavaklıoğlu, O. (2020). Attitudes of Turkish secondary school teachers towards technology. Research in Pedagogy, 10(2), 324-337.
- Giannini, S. ve Albrectsen, A.B.(2020). Covid-19 school closures around the world will hit girls hardest. https://en.unesco.org/news/covid-19-school-closures-around-world-will-hit-girls-hardest, web adresinden 03 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Gilani, I. (2020). Coronavirus pandemic reshaping global education system?. https://www.aa.com.tr/en/education/coronavirus-pandemic-reshaping-global-education-system/1771350, web adresinden 16 Ekim 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Goodall, J. S. (2016). Technology and school–home communication. International Journal of Pedagogies and Learning, 11(2), 118–131.
- Hayran, O. (2019). Sindemiler ya da Sinerjik Epidemiler: Toplum Sağlığının Çağdaş Tehditleri. ESTÜDAM Halk Sağlığı Dergisi, 4(2), 184-95.
- Heydenrych, J. F., ve Prinsloo, P. (2010). Revisiting the five generations of distance education: Quo vadis? Progressio, 32(1), 5-26.
- Horton, R. (2020). Offline: COVID-19 is not a pandemic. The Lancet, 396(10255), 874.
Huck, C., ve Zhang, J. (2021). Effects of the COVID-19 Pandemic on K-12 Education: A Systematic Literature Review. New Waves-Educational Research and Development Journal, 24(1), 53-84.
- Johnson, A. (2020). Online teaching with ZOOM: A guide for teaching and learning with video conference platforms. Aaron Johnson.
- Karadağ, E., ve Yücel, C. (2020). Yeni tip Koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181-192.
- Karagöz, C. T., & Mamur, N. (2022). COVID-19 Salgın Sürecinde Görsel Sanatlar Öğretimi: Görsel Sanatlar Öğretmenlerinin Deneyimleri Üzerine Bir Durum Çalışması. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 78-97.
- Koç Üniversitesi Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Çalışmaları Araştırma ve Uygulama Merkezi (KOÇKAM) , (2020). Türkiye’de ve Dünyada Teknoloji Alanında Oluşan Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği. https://kockam.ku.edu.tr/turkiyede-dunyada-teknoloji-alaninda-olusan-toplumsal-cinsiyet-esitsizligi/, web adresinden 26 Ağustos 2020’de edinilmiştir.
- Marshall, D. T., Shannon, D. M., & Love, S. M. (2020). How teachers experienced the COVID19 transition to remote instruction. Phi Delta Kappan, 102(3), 46–50.
- Martinez, J. A., & Broemmel, A. D. (2020). Pencils down: Educators respond to the uncertainty amidst COVID-19 school closures. International Studies in Educational Administration (Commonwealth Council for Educational Administration & Management (CCEAM)), 49(1), 109–132.
- MEB Strateji Geliştirme Başkanlığı, (2020). Milli Eğitim istatistikleri, örgün eğitim 2019-2020.
Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2018). 56 Sayılı, 19/02/2018 tarihli Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgesi.
- Millî Eğitim Bakanlığı. (2020a). Bakan Selçuk, koronavirüs'e karşı eğitim alanında alınan tedbirleri açıkladı. https://www.meb.gov.tr/bakan-selcuk-koronaviruse-karsi-egitim-alaninda-alinan-tedbirleri-acikladi/haber/20497/tr,web adresinden 05 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Mohan, G., McCoy, S., Carroll, E., Mihut, G., Lyons, S., ve Domhnaill, C. M. (2020). Learning for all? Second-level education in Ireland during COVID-19. ESRI Survey and Statistical Report Series Number 92.
- Moore, M. G., ve Kearsley, G. (2011). Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning.
Oosterhoff, B. O., Palmer, C. A., Wilson, J., & Shook, N. (2020). Adolescents’ motivations to engage in social distancing during the COVID-19 pandemic: Associations with mental and social health. Journal of Adolescent Health, 67, 179–185.
- Perraton, H. (1988). A theory for distance education. u: Sewart D., Keegan D., Holmberg B.[ur.]. Distance education: International perspectives, New York: Routledge, 95-113.
- Punch, F.K. (2005). Cev: Bayrak, D., Arslan, H.B. ve Akyüz, Z. Sosyal Araştırmalara Giriş Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Sayısal Kitabevi, Ankara.
- Rice, M. F., & Deschaine, M. E. (2020). Orienting toward teacher education for online environments for all students. The Educational Forum, 84(2).
- Rodriguez, C. O. (2012). MOOCs and the AI-Stanford Like Courses: Two Successful and Distinct Course Formats for Massive Open Online Courses. European Journal of Open, Distance and E-Learning.
- Samur, Y., Akgün, E., ve Duman, B. (2011). Distance Education in Turkey: Past-Present-Future. Online Submission.
UNESCO.(2020a). COVID-19 educational disruption and response, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, web adresinden 07 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- UNESCO.(2020b).COVID-19 impact on education. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse, web adresinden 05 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- UNICEF. (2020). COVID-19: More than 95 per cent of children are out of school in Latin America and the Caribbean. https://www.unicef.org/press-releases/covid-19-more-95-cent-children-are-out-school-latin-america-and-caribbean, web adresinden 04 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Watkins, A. (2013). Electronic communication and its influence on parental involvement in high school (UMI No. 3589632) [Doctoral dissertation, Walden University.] ProQuest Dissertations and Theses Global.
- WHO.(2020a). WHO Director-General's opening remarks at the media briefing on COVID-19, https://www.who.int/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19, web adresinden 29 Ağustos 2020 tarihinde edinilmiştir.
- Yamamoto, G.T. ve Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi(online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. bs.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Yılmaz, E., Güner, B., Mutlu, H., Doğanay, G., ve Yılmaz, D. (2020). Veli algısına göre pandemi dönemi uzaktan eğitim sürecinin niteliği. Konya: Palet Yayınları.
- YouthTruth. (2020). Students weigh in: Learning and well-being during COVID-19. YouthTruth Student Survey. https://youthtruth.surveyresults.org/report_sections/1087936